Gabbe1 skrev:
Jag ringde nätägaren och perfo har helt rätt.
Det är ett 4-ledarsystem som är kopplat genom en 5-ledarkabel och jord och nolledaren skall således vara byglad i båda ändarna av 5-ledarkabeln.

Följdfrågan blir nu hur man ansluter jordfelsbrytare på mest korrekt sätt.
Vilket av exemplen skall min elektriker följa om det ska bli mest rätt.
Jag tänker på sidan 15 i följande länk: [länk]

Skall PE och N ledaren betraktas som en enda ledare och sedan kopplas som exemplet för 4-ledare?
Tror du har missförstått vad de sa, om serviskabeln in är femledare och ansluten till PEN-skena ute i elskåpet är det väl inget som hindrar dig att separera dessa i din första anslutningspunkt, vad skulle annars vitsen med femledare vara..
Sen så skriver du om byglingar i din central osv men serviskabeln går inte in där utan till mätarskåp eller servislåda först normalt sett. Vad jag fattar av dina inlägg är det mest troligt att ingen gjort denna uppdelningen av PE+N ännu och därför har du fortfarande en PEN-ledare indragen till centralen?

Gabbe1> Var sitter din elmätare? Har du mätarskåp eller "tavla" invid dina centraler?
Som jag ser det är det lämpligt att du gör övergången till TN-S i din anslutningspunkt
efter energimätningen. Kanske därför dina centraler är kvar som TN-C, dvs 4-ledare
var befintliga efter mätplatsen och berördes därför inte vid servisledningsändringen.
Mätarskåp av äldre typ var ju utförda för TN-C servis och även kundplinten var utförda så.

Tack för kloka inlägg.

Det hela blev lite roligare, eller oroligare, när elkillen var här o tog en närmare kik på det hela nyss.

Den blå ledaren i serviskabeln är inte ansluten någonstans utan helt enkelt tejpad och lagd åt sidan, det var endast den grön-gula som var ansluten vid inkommande kopplingsplint.
Dvs jag har ett fyrledarsystem med en 6mm2 PEN ledare och denna installation gjordes av nätägaren för bara några år sen.

Ska inte en PEN vara minst 10mm2 och hur länge har det kravet gällt?

Gabe1 du har rätt i att nya kablars PEN ska vara minst 10mm2, sen är frågan, fick du ny kabel från skåpet, eller de skarvade bara på en bit från befintlig kabel?

Slugge skrev:
Gabe1 du har rätt i att nya kablars PEN ska vara minst 10mm2, sen är frågan, fick du ny kabel från skåpet, eller de skarvade bara på en bit från befintlig kabel?
Nej, det ska ligga ny kabel ända utifrån gatan och in i huset.
I alla fall påstår nätägaren och föregående husägare detta.

Hade det i detta fall inte vart mer rätt att använda både PE och N kabeln och på så sätt fått 2x6mm2 ledare, det var så nätägaren förklarade för mig att det var gjort när jag ringde dem idag.

Han sa att det ligger 4-ledare i gatan, att de hade använt en 5-ledare när de drog in ny kabel och att PE och N ledaren således var ihopkopplade ute vid gatan och eftersom befintlig elcentral i huset var anpassad för 4-ledare så fick de bägge kablarna vara sammankopplade även i centralen för enkelhetens skull.

Tycker ni att det är värt att bråka om?

Det du beskriver ovan låter som en helt korrekt koppling.

Är du helt säker på att kabeln verkligen är 6 mm2?
En del elnätsbolag tex EON brukar vika undan blå N-ledare i båda ändarna vid TN-C.
Så om du tänker få till en annan inkoppling se till att det blir korrekt även i kabelskåpet.

GK100 skrev:
Är du helt säker på att kabeln verkligen är 6 mm2?
En del elnätsbolag tex EON brukar vika undan blå N-ledare i båda ändarna vid TN-C.
Så om du tänker få till en annan inkoppling se till att det blir korrekt även i kabelskåpet.

Japp, kabeln är märkt med 5x6mm2 och den saknar koncentrisk ledare.

OM nätägaren anser att det är såpass allvarligt att det ska åtgärdas så får de självklart kolla i kabelskåpet oxå så vi är säkra på att N-ledaren verkligen är ihopkopplad med PE där.

Jag misstänker dock att samtliga hus på gatan som anslöt sig till fjärrvärme fick ny elkabel samtidigt, och då torde detta förfarande gälla för hela gatan och då lär ju inte nätägaren bry sig i att jag påpekar att PEN ledaren skall vara 10mm2.

Kabeln de bytte ut var ju troligen 4x6mm2 eftersom PEN tidigare bara behövde vara 6mm2

Men vi får se, ringer o hör imorgon.

Är det gammalt nog kan det ha varit 3X2.5/2.5 också. Och då är ju allt bättre :)

Gabbe1 skrev:
Japp, kabeln är märkt med 5x6mm2 och den saknar koncentrisk ledare.

OM nätägaren anser att det är såpass allvarligt att det ska åtgärdas så får de självklart kolla i kabelskåpet oxå så vi är säkra på att N-ledaren verkligen är ihopkopplad med PE där.

Jag misstänker dock att samtliga hus på gatan som anslöt sig till fjärrvärme fick ny elkabel samtidigt, och då torde detta förfarande gälla för hela gatan och då lär ju inte nätägaren bry sig i att jag påpekar att PEN ledaren skall vara 10mm2.

Kabeln de bytte ut var ju troligen 4x6mm2 eftersom PEN tidigare bara behövde vara 6mm2

Men vi får se, ringer o hör imorgon.
Är lite oklar över om du fått ny kabel från elskåpet eller bara från ute i gatan. Hur som helst så fattar jag på dig att blå ledare är frånkopplad i din första anslutningspunkt och gul/grön alltså används som PEN-ledare.
Är det en helt ny serviskabel hela vägen från skåpet är detta i så fall fel eftersom nya serviser ska ha PEN-ledare på minst 10 mm2 CU som du skrev.
Detta bör inte skapa några problem för dig eftersom detta system fungerat bra i alla tider innan regeländringen för jag antar du bor nära kabelskåpet eftersom de bara drog in 6 mm2. Klagar du på detta till nätbolaget lär de koppla om kabeln till TN-S med eventuell följd att du får byta utrustning som annars bara klarade 4-ledarsystem.
Eller så kör du vidare som du gjorde innan med din gamla kabel, JFB kan kopplas in i vilket fall med avseende på detta.

Har man rådgjort med nätägaren kan man anta att de vet och koppla som de säger.

Om man inte har pratat med nätägaren får man inte ansluta PE och N. Om en person gör det och nätägaren har ett TN-S system så blir det i praktiken ett TN-C med vagabonderande jordströmmar osv.

Ok, nu får jag skämmas.

Jag pratade med nätägaren som sa att det var en 5x10mm2 kabel framdragen.
Att N ledaren ej var använd tyckte han var märkligt, men ändå inget att hänga upp sig på eftersom det är 4-ledare i gatan och 10mm2 på samtliga använda ledare.

Vid en närmare koll så visade det sig stämma, anledningen till att jag tog fel var att matarkabeln är målad vit av föregående ägare (för att smälta in i källartaket) och för att hitta en omålad bit för att se kabelns märkning fick jag kika in i en trång passage över en garderob, kabeln jag då av misstag läste på var matningen till verkstans/carportens undercentral.

Mycket klantigt av mig och jag ber om ursäkt för all förvirring detta orsakade.

Nu är alla inblandade överens om att det är ett rent 4-ledarsystem hela vägen och att allt är helt enligt regelboken.

Fick även höra att en ny elmätare är på ingående så jag avvaktar nog med jordfelsbrytarna tills den nya mätaren är på plats för att kunna göra en snyggare installation.

Tack för all snabba och kloka inlägg som jag fick.

Anledningen till att din nolla inte är ansluten är att innan man bytte kabeln så hade du antagligen en 4-ledare. När vi byter kabel idag så kan vi inte utan vidare ändra till TN-S. Detta pga att går man över till TN-S system får man inte gå tillbaka till TN-C senare i anläggningen. Många hus matar tex garage eller vedbod med gamla 4-ledare vilket gör det omöjligt att koppla TN-S i mätarskåpet utan att först byta allt som ligger efter mätaren till TN-S (5-ledarkablar).

Floppman skrev:
Anledningen till att din nolla inte är ansluten är att innan man bytte kabeln så hade du antagligen en 4-ledare. När vi byter kabel idag så kan vi inte utan vidare ändra till TN-S. Detta pga att går man över till TN-S system får man inte gå tillbaka till TN-C senare i anläggningen. Många hus matar tex garage eller vedbod med gamla 4-ledare vilket gör det omöjligt att koppla TN-S i mätarskåpet utan att först byta allt som ligger efter mätaren till TN-S (5-ledarkablar).
ja, men är elektrikern som kopplar begåvad med lite slutledningsförmåga så skulle han (om det vore jag) köra N och PE parallellt, koppla de till PEN ute på gatan,. och sen lägga båda två på jordskenan i husets central, samt märka bägge med PEN-tejp..
då har man ju utnyttjat en ledare som annars bara blir outnyttjad.
det är ju inte så dumt med en extra grov PEN då man får ner potentialen på skyddsjordade apparater i huset vid hög enfasbelastning.

• Gilla
Stigen9
  • Laddar…
electrocuted skrev:
ja, men är elektrikern som kopplar begåvad med lite slutledningsförmåga så skulle han (om det vore jag) köra N och PE parallellt, koppla de till PEN ute på gatan,. och sen lägga båda två på jordskenan i husets central, samt märka bägge med PEN-tejp..
då har man ju utnyttjat en ledare som annars bara blir outnyttjad.
det är ju inte så dumt med en extra grov PEN då man får ner potentialen på skyddsjordade apparater i huset vid hög enfasbelastning.
Japp... håller med dig. Nätägaren jag jobbar åt håller på och ändrar sig fram och tillbaka, för tillfället får blå inte användas till annat än nollledare. Men de ändrar sig nog snart igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.