4 227 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
TM RotavjämningK = ingen armeringsmatts
Hej
Hittade ett gammalt inlägg om flytspackel.
Det hänvisades till TM ROTAVJÄMNING K som är fiberförstärkt flytspackel och således
eliminerar behovet av att flyta in armeringsnät.
Stämmer det att man kan köra med detta och ingen armering?
I tillverkarens dokumentation står det inget om att det kan användas på golvspån utan
endast gips eller betongunderlag.
Någon som vet vad som gäller?
http://www.tmprogress.se/pdf/pb_tmrotavjamning.pdf
Jocke
Hittade ett gammalt inlägg om flytspackel.
Det hänvisades till TM ROTAVJÄMNING K som är fiberförstärkt flytspackel och således
eliminerar behovet av att flyta in armeringsnät.
Stämmer det att man kan köra med detta och ingen armering?
I tillverkarens dokumentation står det inget om att det kan användas på golvspån utan
endast gips eller betongunderlag.
Någon som vet vad som gäller?
http://www.tmprogress.se/pdf/pb_tmrotavjamning.pdf
Jocke
Redigerat:
Som jag läst reglerna ska man använda spackel med böjstyvhetsförbättrande egenskaper samt armeringsnät. Nätet kostar inte mycket och är lätt att lägga så jag inser inte varför du skulle spara in på det?
BKR regler:
" Förstärkning med avjämningsmassa
Avjämningsmassa skall vara cementbunden eller gips/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard, av tillverkaren avsedd för användning på träunderlag och ha böjstyvhetsförbättrande egenskaper. Skikttjocklek min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering skall utföras i underkant avjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat
stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100 mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper."
BKR regler:
" Förstärkning med avjämningsmassa
Avjämningsmassa skall vara cementbunden eller gips/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard, av tillverkaren avsedd för användning på träunderlag och ha böjstyvhetsförbättrande egenskaper. Skikttjocklek min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering skall utföras i underkant avjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat
stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100 mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper."
Redigerat:
Klicka här för att svara