17 910 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Tjockputs eller tunnputs, färgad puts eller måla på lättbetong
Blir lite utanför ämnet att prata om puts inomhus. Jag har provat på att putsa innerväggar med gipsputs och det är inget roligt jobb (tungt, svettigt och svårt att få bra)!. Se här för mer info https://www.byggahus.se/forum/threads/gipsputs-innervaeggar.292731/page-2#post-3640968
Vad är det för fel med combimix? Har fått en offert på tjockputs från en firma som använder deras produkter. Vi har även varit och kollat på tidigare utförda fasader med combimix och det såg väldigt bra ut! Så vad menar du?M Zolt skrev:Finnja klart bäst på tjockputs, och sto är överlägset på tunnputs, combimix ska du akta dig för i puts, klart sämst, combimix murbruk är bra, det är det ända dom är bra på, själv föredrar jag tunnputs då det är otroligt lättjobbat och blir slätt o fint om du har ett rakt o jämt underlag bakom, kan även rekommendera stos stolit k som är en färdigfärgad ytputs som blir väldigt snygg och mögel/alg/vatten avvisande
Vi har haft mycket problem med combimix tjockputs på byggen vi haft, torkar för fort och spricker, oskönt och jobba med om man jämför, hade jag haft bilderna kvar hade jag lagt in dom här, men det är min erfarenhet, men är det inte du som ska utföra jobbet så är det bara o köra på detE Elvis80 skrev:
Redigerat:
Vi ska putsa ytong och söker information om för och nackdel med tjock vs tunnputs.
Tråden gav inte så mycket svar på just det utan trillade över på fabrikat och utförande.
Finns någon fördel med tjockputs ut kvalitets, underhålls och teknik perspektiv?
Tråden gav inte så mycket svar på just det utan trillade över på fabrikat och utförande.
Finns någon fördel med tjockputs ut kvalitets, underhålls och teknik perspektiv?
Hej!
Hade samma fråga tidigare när vi skulle putsa huset. LB leverantörer och putstillverkare verkar alla säga tunnputs med hänvisning bl.a till att tjockputs blir för tung på LB som är ett lätt material. Tjockputs riskerar spricka lättare.
Murare säger tjockputs, utan andra hänvisningar än att ”det har jag jobbat med i 30år”.
Är absolut ingen expert men jag körde tunnputs.
Hade samma fråga tidigare när vi skulle putsa huset. LB leverantörer och putstillverkare verkar alla säga tunnputs med hänvisning bl.a till att tjockputs blir för tung på LB som är ett lätt material. Tjockputs riskerar spricka lättare.
Murare säger tjockputs, utan andra hänvisningar än att ”det har jag jobbat med i 30år”.
Jag har lite samma erfarenhet. När jag frågade runt och letade på Internet sa de flesta som på något sätt jobbade med, bygger med eller sålde lättbetong att de använder/rekommenderar tunnputs.F Frostig skrev:Hej!
När jag partade med Weber (för 5 år sedan) sa de något i stil med "Både tjockputs och tunnputs är lika bra på lättbetong. Tjockputsen blir ungefär 1 cm tjockare och den tar åt sig vatten och torkar ut. Tunnputs avvisar vattnet. Med tunnputs blir det en slätare yta (mindre struktur). Med tjockputs kan man få flera olika strukturer. Det går dock att köra stänkputs uppe på tunnputs om man vill ha grövre struktur, men det blir ett lite annorlunda utseende."
En kompis, som byggde sitt hus innan mig putsade sitt hus med tjockputs. Det är nog nästan 10 år sedan nu. Har inte hört att han har haft några problem med fasaden.
Här hittar ni lite mer information: https://www.byggahus.se/bygga/putsa-vagg-pa-stenhus
Lite som, det var bättre förr..F Frostig skrev:Hej!
Jag får lite samma uppfattning. Det är av gammal hävd och det man kan.
Ska tilläggsisolera (80-100mm) och putsa min fasad. Är en massiv tegelstomme som är putsad utanpå idag. Har fått två offerter som är liknande prismässigt.
Den ena med StoTherm Vario D med isolering av dränerande EPS, den andra med Caparol tjockputs k20 på mineralull.
Vad är att föredra? Bägge entreprenörerna säger att deras system är bäst.
Den ena med StoTherm Vario D med isolering av dränerande EPS, den andra med Caparol tjockputs k20 på mineralull.
Vad är att föredra? Bägge entreprenörerna säger att deras system är bäst.
Redigerat:
Tack, hur stor skillnad är det i livslängd?N neo11 skrev:
Det verkar inte som dom som velat lämna pris jobbar med weber. Om valet bara finns mellan de två som jag fått offert på, är det någon som är att föredra?
Tjockputsen har en ytputs som är silikonhartsbaserad lika som tunnputsen.
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Ja, man ska ha en tjockputs som enbart är kalkbaserad, som alla fasader i stockholms innerstad. som håller länge. Gamla Stans kåkar håller fortfarande med kalkbruk.
Man vill inte köpa en puts som är silikonhartsbaserad = plast i bruket.
Ser fint ut i början men kortare livslängd.
Men ditt val, jag skulle aldrig köpt det.
Man vill inte köpa en puts som är silikonhartsbaserad = plast i bruket.
Ser fint ut i början men kortare livslängd.
Men ditt val, jag skulle aldrig köpt det.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Jag är murare, men har inte jobbat med deras produkter.J Jan Andersson8 skrev:
Så kan inte svara på det.
Har jobbat lite med sto produkter, och på fasad ser jag ingen beröm.
Deras betong produkter kan jag dock tycka vara bra vid speciella tillfällen.