Byggahus.se
Standardtegel har visserligen en tjocklek på 12 cm men nu har jag kommit underfund med att det även finns sk beklädnadstegel med 6 cm tjocklek som vissa (dock inte de flesta vad jag förstått saken) också använder som fasadtegel.

6 cm bygger betydligt mindre på väggtjockleken än 12 cm, så i mitt tycke borde beklädnadstegel vara att föredra. Men vad finns det för nackdelar?

Vårt hus är ursprungligen ett riveterat hus, men i mitten på 70-talet tilläggsisolerades huset. Då användes 6 cm tegel utanpå isoleringen för att minmiera tjockleken. Skulle bli lite tokigt med för djupa fönsternischer bl a. Skall du göra nåt liknande tror jag det blir bra. Kanske dock inte så bra i bärande konstruktioner?

Med vårt hus har man gjort exakt som med mikaelbe.. Reverterad som man tilläggsisolerade och klädde i sk halvtegel i slutet av 70-talet.
Kanske inte den snyggaste och mest tidstypiska, men underhållsfri :)

Nej. Jag håller på och ritar på ett nybygge. Men med moderna krav på isoleringstjocklek och 12 cm tegelstenar längst ut så blir den totala väggtjockleken nästan 45 cm. Vilket känns som väldigt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.