120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Jag hör på alla dina svar att du är svart-vit rättshaverist. Din tolkning ska vara rätt i alla lägen. Jag vågar inte nämna min kommun med risk att du ska söka upp dom och tvinga på dem ditt tankesätt eller värre.tensiden skrev:
Istället för att jag ringer runt till landets 290 kommuner och frågar, så kan väl du bara nämna en (eller gärna fler) där det då inte stämmer och där man då enligt vad jag förstår bryter mot skollagen.
Att det i vissa kommuner erbjuds (eller har erbjudits) mer än 15h utan att man har sysselsättning är jag med på, där skiljer det.
Det är olika i olika kommuner, inget fel med det. Vår förskola erbjuder ingen lunch till 15-timmars eftersom de inte måste göra det och vill spara pengar, men det blir inte olagligt att andra skolor i samma kommun erbjuder lunch.
Kommuner kan ha direktiv "Nå upp till lagkrav för lägsta peng" - där kommer du trivas. De kan också ha "Bäst service till rimlig peng" vilket du skulle vantrivas i. Tänk om någon skulle få mer än de har rätt till...
Du tror säkert att jag har barnen mer på förskola än jag har, men jag vill bara lyfta fram att studera är ett sätt att få familjelivet att gå ihop. Nej, jag har inte pluggat sen jag fick barn.
Kan du inte argumentera utan personangrepp?O OskarL skrev:Jag hör på alla dina svar att du är svart-vit rättshaverist. Din tolkning ska vara rätt i alla lägen. Jag vågar inte nämna min kommun med risk att du ska söka upp dom och tvinga på dem ditt tankesätt eller värre.
Det är olika i olika kommuner, inget fel med det. Vår förskola erbjuder ingen lunch till 15-timmars eftersom de inte måste göra det och vill spara pengar, men det blir inte olagligt att andra skolor i samma kommun erbjuder lunch.
Kommuner kan ha direktiv "Nå upp till lagkrav för lägsta peng" - där kommer du trivas. De kan också ha "Bäst service till rimlig peng" vilket du skulle vantrivas i. Tänk om någon skulle få mer än de har rätt till...
Du tror säkert att jag har barnen mer på förskola än jag har, men jag vill bara lyfta fram att studera är ett sätt att få familjelivet att gå ihop. Nej, jag har inte pluggat sen jag fick barn.
Om 15-timmarsbarnen är i förskolan fem timmar utan lunch är jag gärna "svart-vit rättshaverist" om det får barnen att få mat. Är det istället tre timmar per dag ser jag dock inte nödvändigheten.
Och hur kan jag vara rättshaverist när jag tydligt frågar om argument för att jag har fel?
Så reglerna gäller inte längre när du väl schemalägger - och det finns ingen som helst förväntan från förskolan att du följer reglerna även då....H hellem skrev:
/Krille
Vad dillar du om?K Krille4 skrev:
Reglerna gäller väl alltid. Jag gör inga antaganden om vad förskolan förutsätter att jag vet eller kan eller har för syften eller tankar. Det är du som är bra på att göra den typen av antaganden.
Den här tråden hade inte funnits om (när) förskolan vore obligatorisk.
Då skulle frågan om vem som är lönsam och bidrar till samhället varit separat.
Och den är ganska intressant egentligen.
Då skulle frågan om vem som är lönsam och bidrar till samhället varit separat.
Och den är ganska intressant egentligen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag förstår inte ens var du vill komma i ditt resonemang? Du har en förskoleplats och är fri att schemalägga den tid du vill så länge du håller dig till reglerna. Jag kan schemalägga mina barn precis som jag vill inom ramarna för öppettiderna - men jag har inte rätt att göra det enligt reglerna.H hellem skrev:
Så förskolan förutsätter naturligtvis att jag och du håller oss till reglerna även när vi schemalägger. Det är ett fullt rimligt antagande som knappast gör att någon behöver känna dig kränkt.
/Krille
Du menar att när man använder en gemensam angelägenhet, så kan man förväntas ha tagit del av, förstått och följt de anvisningar och regler som ställts upp?K Krille4 skrev:Jag förstår inte ens var du vill komma i ditt resonemang? Du har en förskoleplats och är fri att schemalägga den tid du vill så länge du håller dig till reglerna. Jag kan schemalägga mina barn precis som jag vill inom ramarna för öppettiderna - men jag har inte rätt att göra det enligt reglerna.
Så förskolan förutsätter naturligtvis att jag och du håller oss till reglerna även när vi schemalägger. Det är ett fullt rimligt antagande som knappast gör att någon behöver känna dig kränkt.
/Krille
Det verkar vara en ganska hoppfull syn på samhället, enligt vad vissa verkar tycka här i tråden.
Gott och bra skrivet. Förskolan i Sverige är otroligt billig och jag tror därför att många väljer att lämna trots att de egentligen inte "har rätt till det", eget husbygge är självklart inte en rättighet att lämna för.S steve5432 skrev:En fascinerande tråd med hög popcorn-faktor, samtidigt som det är ganska deprimerande läsning. Kontentan verkar var att ett gäng anser att vi ska hålla på de regler som finns för skattefinansierad välfärd, medans det andra gänget verkar tycka att det är okej att bryta mot reglerna lite hur det passar just när man ska gå hemma och snickra på ett hus. Men f-n ta en invandrare som sitter på lokala fiket kl 13:00 med dagpenning.
Jag vet inte varför man väljer att dra gränsen just vid husbygge, det är tydligen moraliskt okej, men andra aktiviteter, oavsett vilka de är, då ska man minsann inte få ha barnen på förskolan. Sen får man såklart tycka lite vad man vill om skattetrycket i detta land, men tycker man det är något fel med det, på regional och nationell nivå, då får man ju utnyttja sin rösträtt och rösta på ett alternativ som vill sänka skatterna. Och om det inte finns något som passar, då tycker jag att man ska emigrera.
Ärligt talat, det finns regler för skattefinansierad välfärd som talar om när det är okej att vabba, att lämna på förskola, när man får assistansbidrag, bostadsbidrag osv osv. Skulle alla fuska och göra lite hur som helst hade det i längden blivit ohållbart. man kan ju inte säga "asså hur många gör detta, inte så många osv osv". poängen är att det inte går att sätta någon gräns för när "fusk" i den större skalan (vilket ett husbygge nog får anses vara) är okej och inte.
Önskar man att någon ska passa ens barn medans man är hemma och snickrar hus, garage, spelar datorspel osv, så får man väl se till att ordna detta själv? Vad är problemet egentligen? De flesta av oss anser nog ändå att de regler som finns är till för att följas. Sen får man såklart tycka vad man vill om dessa regler, och det är till detta vi har politiker. Vill man att skattepengar ska finansiera barnpassning, uppvakta då din lokala politiker som får skriva en motion om detta...
/
Tänk säg en maxtaxa ca 1600/mån. Då kan VH lämna upp till ca 60tim/vecka vid betald plats. För ca ynka 10kr/tim (om 160tim/mån), kan man få omsorg, lunch, mellanmål,frukt,lek, pedagogisk undervisning, fria blöjbyten mm. Självklart vill frivilliga husbyggare nyttja detta drömläge.
kashieda skrev:
Det var ju ni två som drev ett resonemang här om att ingen kommun skulle vara så naiv att de godtog eget företagande som giltig anledning till barnomsorg. Då berättade jag att helt enkelt att min kommun godtar det utan minsta fråga. Om ni vill gå runt och misstro och döma ut folk grundat på era egna fördomar och hittepåanalyser av folks intentioner och syften så har ni all rätt att göra det. Jag hoppas bara att ni är medvetna om att ert beteende förpestar vårt samhälle och eroderar det gemensamma vi har, det är inte min åsikt, utan det är en observation av vad ni gör just i detta nu. Om det är vad ni har som målsättning så måste jag acceptera det eftersom vi strävar efter demokrati och mångfaldihet. Om det inte är er målsättning så får ni nog fundera ganska hårt på vad ni är ute efter egentligen.K Krille4 skrev:Jag förstår inte ens var du vill komma i ditt resonemang? Du har en förskoleplats och är fri att schemalägga den tid du vill så länge du håller dig till reglerna. Jag kan schemalägga mina barn precis som jag vill inom ramarna för öppettiderna - men jag har inte rätt att göra det enligt reglerna.
/Krille
Redigerat: