Har i ett rum bilat upp ett betonggolv och lagt in 25cm isolering, golvvärme och gjutit ny platta på (10-12cm). Den gamla kantbalken är (ca 30 cm). Den värme som kan tänkas smita ut kommer gå ut åt sidan, ovan mark.

Min fråga: Brukar man göra en tjälisolering utanför vid såna renoveringar? Alltså gräva upp som jag isf tänkt, 40cm och lägga ned cellplast för att hindra kylan komma ner under plattan och orsaka tjälskada. Är det överkurs?

Bor i Norrbotten och har en del problem med tjälsskujtning på gården. Dock har jag inte sett något av det just vid den här väggen...

man brukar använda randisolering för att spara värme, iallafall i södra sverige.
kanske är så att tjälen kryper närmare i norrbotten så man använder det för motsatt effekt att kylan inte ska gå in under huset. i vilket fall så lägg den men inte för långt ner.

ett hus har normalt en värmekudde under huset, på grund av att betongen blir c:a 20 grader så värmer denna upp marken, lägger du isolering för långt ner så gör den inte lika stor nytta som om den ligger närmare markytan.

lelefarg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lelefarg2.jpg
Skapa konto

enkel skiss på hus isolering utanför grunden gör värmekudden större eller flyttar den utanför grunden. princip skiss måtten och exakt fördelning skiljer skissade av en blid från en kurs jag gick i byggnadsfysik värme.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
man brukar använda randisolering för att spara värme, iallafall i södra sverige.
kanske är så att tjälen kryper närmare i norrbotten så man använder det för motsatt effekt att kylan inte ska gå in under huset. i vilket fall så lägg den men inte för långt ner.

ett hus har normalt en värmekudde under huset, på grund av att betongen blir c:a 20 grader så värmer denna upp marken, lägger du isolering för långt ner så gör den inte lika stor nytta som om den ligger närmare markytan.

[bild][bild]

enkel skiss på hus isolering utanför grunden gör värmekudden större eller flyttar den utanför grunden. princip skiss måtten och exakt fördelning skiljer skissade av en blid från en kurs jag gick i byggnadsfysik värme.
Vilket program använder du? HEAT2d? Lägger du ngt randvillkor på marken, alltså marktemperatur vid ett visst djup?

Oj, det var länge sen jag höll på med det, programvara kommer jag inte ihåg är ju 10 år sen.
Men på kursen så gjorde vi beräkningarna för hand med lambda värden och isolering i platta sen var det tabeller på delta T för marktemperatur. det med markisolering gör inte så stor skillnad när man har 300 mm cellplast i grunden som det gör för en platta på mark från 60-talet med 10 cm isolering om ens det.
Idag pysslar jag inte längre med grunder slutade med det 2015 så har säkert hänt massor sen dess.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Ok! Nä, förstås. Det, jag kan tänka mig att det spelar roll.

Tack för svar, det fick att göra följande jämförelse av tjäldjup för olika typer av randisolering i ett projekt jag håller på. Här är isolering under platta runt 10 cm.
Jämförelse av tjäldjup med 50 mm och 100 mm XPS-isolering under platta, färgglada temperaturdiagram för isoleringseffekt.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.