Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Jag tror att problem sitter i beläggningar på vridpotentiometer. Flera i tråden vittnar om det. Ett konstruktionsfel.
Ett fall för elektroniksprej, med andra ord. Finns på välsorterade gubbdagis.

• Gilla
  • Haha
Petri19 och 1 till
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Nu när jag tagit tag i problemet googlade jag och hittade detta. Borde kanske gjort det innan jag besvärade er i gruppen:
”Min Tivoli one har samma problem. Man måste vrida på stationsratten fram och tillbaka
energiskt ett tag för att ljud och stationer ska komma tillbaka. Jag trodde det var
oxid i en potentiometer av låg kvalitet. Men efter besked från Tivoli support
verkar det vara något mer komplicerat ("smörjning"?). Det verkar vara ett designproblem.

Efter att ha öppnat radion, såg jag att stationsinställningen låg bakom en omsorgsfullt
fastlödd (och ganska stor) skärmplåt. Det gick inte att se om det var en potentiometer
eller in vridkondensator eller kanske en inställbar induktans. Det lutar klart åt elektronikskroten.

På landet har vi en annan, senare modell av tivoli, med digital frekvensinställning (sök, resp knappval)
Den fungerar fortfarande.

Synd att slänga en annars bra radio. Hela idén var ju att få bra radioljud i köket.”
hur öppnar du radion?

A Alvarius skrev:
hur öppnar du radion?
Sex skruvar på baksidan.
Baksidan av en trälåda med sex markerade skruvar runt elektroniska anslutningar och texter som varnar för elektrisk stöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.