pär h skrev:
Ja inte nålar han en 1" mahogny plank på 2"ek spant.

Pär
Haha, jag tänkte på ultralätt flyg när jag läste om nålar och balsa. Jag har ingen aning om hur man bygger ultralätta flygplan. Modeller intresserar mig föga.

S
mattiasp skrev:
@SBH: Det är alltså modeller du tillverkar, inte riktiga båtar osv? Är det rätt uppfattat?
nog för att det ligger planer på bygga en eka men inte nu.
modeller och modeller. det är ju inga skala modeller direkt.
dom körs på etanol, bensin eller el, men finns ju dom som har radiostyrda segelbåtar.

Änu Mer off radiostyrda segelbåtar är super kul.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
pär h skrev:
15 min öppentid är bra. Går att få om man kyler vanligt vitlim. Nackdelen är att det blir så förbaskat jobbigt att applicera.
Det vore intressant att testa för att se hur "dom" mäter det dom kallar öppentid. Undrar vad dom blandat in i limmet.

Pär
Gillar inte att kyla vanligt vitlim, blir ju tjockt och störigt. Dessutom undrar jag hur det påverkar styrkan, beror såklart på hur mycket man kyler men börjar man komma under 6-7 grader så tappar man styrka i fogen.

Nja inte så kalt. Det räcker om man kommer ner till 13-15 grader för att förlänga öppettiden. Under det blir inte limfogen så bra. Detta gäller endast vanliga inomhus vitlim ej vattenfasta eller vinterlim.

pär

Daniel_N skrev:
Har mailat dem, ska se vad de säger.
Var tyvärr bara mindre storlekar:( Lutar åt att Axminster ligger bäst till.

OK, bra försök iaf, och bra att veta.

Har nu använt upp första flaskan extend och är mkt nöjd. Öppettiden är klart längre, vilket var behovet. I övrigt är allt jag har märkt identiskt m titebond 1. Tyvärr lite trögare konsistens än vad jag hade önskat mig.

Bonusfråga: när använder ni titebond 2?

Kul med återkoppling! Kan man inte spä lite med vatten om man vill ha mer lättflytande?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.