S
va gör du om du inte vill lim hugger relativt snabbt.?
ultimate tycker jag är topp. hur mycke billigare blir det med "dunk"? kör bara med små flaskor nu

Då jag är på väg till USA inom kort såg jag till att lägga en lite större beställning på amazon. Tillsammans med bland annat en metrisk speed square så trillade det ner just en flaska Extend. Jag har alltså inte testat, men kommer ha gjort det inom några månader. Jag hade tänkt använda det till böjd laminering.

Gällande var man kan hitta Titebond så var jag på väg att lägga med det i beställningen jag la igår hos schreinerwerkzeuge-schmid.de, men ändrade mig. Det finns inga dunkar på hemsidan, utan den största verkar vara en knapp liter: http://www.schreinerwerkzeuge-schmi.../Products/DICTUM_450360/SubProducts/DI_450361

Om du kontaktar dem kan det dock kanske gå att ta hem, jag har upplevt dem som väldigt tillmötesgående där. Har iofs spenderat €2300 hos dem senaste året, så det vore ganska konstigt om de var otrevliga mot mig. Men jag vet att andra här också haft goda erfarenheter av dem. Priserna har jag ingen aning om, men när jag klagade på att de låg högt i pris på en grej (till skillnad från de flesta andra produkterna) tvekade han inte att matcha det pris jag kunde hitta online. Handlar du för över €350 är frakten fri, men det vore ju sjukt om du köpte lim för så mycket. :)

Redigerat:
Köpte en större mängd (för att vara mig) Titebond III Ultimate senast jag beställde från Rutlands (www.rutlands.co.uk) 1Gallon (3785£) för 45£. Tror att jag fick någon rabatt också - de brukar alltid ha en massa rabatter. Ingen aning om det är billigt eller inte dock.

Edit: Såg att du ville ha både original och ultimate och då har Rutlands ett Gallonpack med en gallan av varje för 72£. Måste väl ändå vara ganska bra pris?

http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...l-and-ultimate-iii-glues-titebond+gallonpack2

Redigerat:
SBH skrev:
va gör du om du inte vill lim hugger relativt snabbt.?
ultimate tycker jag är topp. hur mycke billigare blir det med "dunk"? kör bara med små flaskor nu
Vid komplicerade limningar av tex många tappar, dominos vid tex skåp eller stora hyllor är det bra att ha tid på sig. Idag har jag limmat plywood i tre lager (dvs två limningar) med tre högar som alltihop ska in i fanerpress innan limmet börjar torka, då är det skönt med lite extra tid.

En liten flaska är ca 2,5ggr dyrare per lite än om man köper i spann.

badtastex skrev:
Köpte en större mängd (för att vara mig) Titebond III Ultimate senast jag beställde från Rutlands (www.rutlands.co.uk) 1Gallon (3785£) för 45£. Tror att jag fick någon rabatt också - de brukar alltid ha en massa rabatter. Ingen aning om det är billigt eller inte dock.

Edit: Såg att du ville ha både original och ultimate och då har Rutlands ett Gallonpack med en gallan av varje för 72£. Måste väl ändå vara ganska bra pris?

[länk]
Priset är nog ganska bra, axminster är aningen billigare dock, om man köper båda. På bara ultimate är Rutlands 1£ billigare. Jag letar dock större förpackningar, hade tänkt mig den 19l spann som finns på Axminster.

S
Daniel_N skrev:
Vid komplicerade limningar av tex många tappar, dominos vid tex skåp eller stora hyllor är det bra att ha tid på sig. Idag har jag limmat plywood i tre lager (dvs två limningar) med tre högar som alltihop ska in i fanerpress innan limmet börjar torka, då är det skönt med lite extra tid.

En liten flaska är ca 2,5ggr dyrare per lite än om man köper i spann.
tänker inte på såna limningar när man är en simpel byggare.
när jag bygger båtar, flygplan vill jag ju ha det ganska snabbt. blir mera nålar än tvingar.

SBH skrev:
tänker inte på såna limningar när man är en simpel byggare.
när jag bygger båtar, flygplan vill jag ju ha det ganska snabbt. blir mera nålar än tvingar.
Vad bygger du för båtar?

S
just nu sluttampen på en vattenturbinbåt annars lite segelbåtar, inte många mono, lite katamaran och hydro dock blandar jag kolfiber,balsa, styrenplast och glasfiber

SBH skrev:
just nu sluttampen på en vattenturbinbåt annars lite segelbåtar, inte många mono, lite katamaran och hydro dock blandar jag kolfiber,balsa, styrenplast och glasfiber
Kan du inte göra en tråd och visa lite, hade varit kul. Nu ska jag inte gå mer OT:)

jonmo skrev:
Då jag är på väg till USA inom kort såg jag till att lägga en lite större beställning på amazon. Tillsammans med bland annat en metrisk speed square så trillade det ner just en flaska Extend. Jag har alltså inte testat, men kommer ha gjort det inom några månader. Jag hade tänkt använda det till böjd laminering.

Gällande var man kan hitta Titebond så var jag på väg att lägga med det i beställningen jag la igår hos schreinerwerkzeuge-schmid.de, men ändrade mig. Det finns inga dunkar på hemsidan, utan den största verkar vara en knapp liter: [länk]

Om du kontaktar dem kan det dock kanske gå att ta hem, jag har upplevt dem som väldigt tillmötesgående där. Har iofs spenderat €2300 hos dem senaste året, så det vore ganska konstigt om de var otrevliga mot mig. Men jag vet att andra här också haft goda erfarenheter av dem. Priserna har jag ingen aning om, men när jag klagade på att de låg högt i pris på en grej (till skillnad från de flesta andra produkterna) tvekade han inte att matcha det pris jag kunde hitta online. Handlar du för över €350 är frakten fri, men det vore ju sjukt om du köpte lim för så mycket. :)
Har mailat dem, ska se vad de säger.

S
Daniel_N skrev:
Kan du inte göra en tråd och visa lite, hade varit kul. Nu ska jag inte gå mer OT:)
jag gilllar inte att göra såna där trådar. skall spana in å fixa någon gång ritning på en stridsbåt helge eller enkel och då kan jag offra mig och göra en. just är mycke i planeringsfas. skulle behöva blir bättre i ritningsprogram.
och behöver en 3d modell av en båt.

http://www.soldf.com/strb90e.html

http://www.soldf.com/strb90h.html

@SBH: Det är alltså modeller du tillverkar, inte riktiga båtar osv? Är det rätt uppfattat?

Ja inte nålar han en 1" mahogny plank på 2"ek spant.

Pär

• Gilla
KPL och 1 till
  • Laddar…
15 min öppentid är bra. Går att få om man kyler vanligt vitlim. Nackdelen är att det blir så förbaskat jobbigt att applicera.
Det vore intressant att testa för att se hur "dom" mäter det dom kallar öppentid. Undrar vad dom blandat in i limmet.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.