Hej,

Skulle någon vilja dela med sig / kommentera / tipsa / kritisera denna planlösning. Ska bestämma oss inom kort och som det ser ut nu kör vi på denna.

I dagsläget är vi 2st men kommer kanske bli 3.

Se bifogad fil.
 
  • INTERIÖR(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Markera var på bottenplan ni kan göra ett handikappsovrum så blir det åtminstone godkänt tillgänglighet. Hittar inga andra fel heller. Fönstersättning kan säkert diskuteras här som på alla hus.
 
Jag tycker det ser fint ut. Men precis som haavard skriver så är det bra att planera för ett sovrum på bottenplan.
 
Är spisen på köksön? I såfall, vart drar ni upp imkanalen? Inte mitt i allrummet va?
 
Tycker det ser bra ut överlag. Har dock samma invändningar som ovan (imkanalen, vart tar den vägen? och handikappsovrum i bottenplan). Det är enkelt att rita in ett eventuellt framtida handikappsovrum i "sydöstra" delen av vardagsrummet. En liiiiten invändning är att trappan kommer ner lite nära ytterdörren och all skit man drar in där. Varje morgon ska ni gå genom grus och lera, som ni eventuellt dragit in för att komma till köket. Går det att vända trappan, så att man går upp mitt i huset? Det får förstås långtgående konsekvenser för övervåningen och det är som sagt en lite mindre invändning då trappen i alla fall inte börjar precis intill ytterdörren.
 
Fönstret sitter lite för långt in i allrummet på ritningen, tanken är att det ska ligga närmare ytterväggen mot entrèn. På så sätt har vi skapat möjlighet till att göra ett tillgängligt rum där om man skulle vilja/behöva.

Tack för infon om imkanalen, måste kolla hur arkitekten tänkt här.

Vad tror Ni om ytorna i huset? Kommer det att upplevas som trångt någonstans? Vi vill ha ett luftigt hus...
 
Jag tror ytorna blir bra. Tycker inte heller trappan är nära ytterdörren. Man tar väl av sig skorna innan man går in i köket?
 
byggankan skrev:
Jag tror ytorna blir bra. Tycker inte heller trappan är nära ytterdörren. Man tar väl av sig skorna innan man går in i köket?
Problemet är mycket litet, håller jag med om. Du missförstår mig dock om du tror att jag menar att man har skorna på sig till köket. Jag menar att man på morgonen, när man ska till köket, måste gå genom det man drog in kvällen innan (om man inte städar varje kväll förstås). Det är ett syftningsfel...

Håller med om bra ytor; kommer inte kännas trångt.
 
Tack för svaren!

Vad har ni för kommentarer till denna fönstersättning? Den enda sidan där vi har grannar relativt nära är den sida där groventrèdörren sitter.

Vädersträck: N/W är vid huvudentrèn och S/W är mot baksidan.

/C
 
  • FASAD.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FASAD_2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstersättningen tycker jag till stor del beror på hur det är med insyn. Om ni bara har insyn från det håll där ni har grannar relativt nära så tycker jag det ser bra ut. Om det är några vägar eller promenadstigar som går förbi också så skulle jag rekommendera er att ha fönster som inte går så långt ner på övervåningen. På nedervåningen kan man ju plantera häckar, men övervåningen blir ju fri för insyn och det är ju skönt att inte behöva dra för en massa gardiner om man vill byta om i sovrummet eller om man vill gå naken genom allrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.