När man skall ställa en gersåg så att den går exakt vinkelrätt, är det inte alltid så lätt att veta hur mycket snett det är. Jag har använt följande metod:

1. Fixa ett stycke MDF med bredden ca 100 mm, eller vad som kan vara lämpligt för ändamålet. Vi kallar bredden för B.

2. Såga bort ett stycke längst ut på MDF-stycket. Jag har överdrivit vinkelfelet i bilden nedan.

3. Vänd MDF-stycket och såga bort en till bit som är ca 20 mm.

4. Mät den nyligen sågade biten med skjutmått. Mät de bredder som skulle vara ca 20 mm längs ut och längst in. Notera skillnaden mellan måtten. På ett digitalt skjutmått kan man ofta nollställa måttet vid den första mätningen, och därigenom få skillnaden automatiskt. Vinkelfelet kan beräknas genom:

alfa=arctan((skillnad i mm)/(2*B i mm))

Edit: Fel i formel

• Stlla_gersg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörru Per, nu är bilderna borta igen...

Vadå Per?
Det där var ju mitt tips! Jag vill Ha cred!

Hej!

Tråden tillhör Mattiasp från början till slut.

Jag gjorde ett inlägg men fick problem med bilder,  och valde att radera.

per

ClasseClas
mattiasp skrev:
Vadå Per?
Det där var ju mitt tips! Jag vill Ha cred!
wow.gif
Bra tips mattiasp!

Själv är jag mer ovetenskaplig. Jag brukar ta en vinkel och hålla mot snittytan och kolla mot en stark lampa (eller solen) så ser jag om det är en glipa vilket indikerar vinkelfel. Sedan riktar jag om bord eller klinga "på känn" tills glipan försvinner.

Ska testa din metod.

Hej!

Av två skäl vill jag återkomma, dels är ju forumet avsett för artigt meningsutbyte, dels vill jag se om bildinförandet lyckas idag.

Metoden Mathiasp beskriver är säkert klockren och kräver att eleven inte sovit sig igenom mattetimmarna. Men om han nu gjort det så kanske följande metod kan vara en variant.

pic00159uv3.jpg

Kapad bräda, åter lagd på plant underlag och mot rak skena.

pic00160oh7.jpg

Här har tvåan vänts upp och ner. Båda bitarna ligger mot skenan. Visar att sågen skall justeras.

pic00161qk6.jpg

Kontroll av att snittet är vinkelrätt i lod kan göras genom att ställa brädbiten upp.

per

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.