4 882 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Tips vid bilning efter avloppsrör?
Hej!
Vad jag vill göra är att bila upp kring en avloppsrunn (Gjutjärn) för att hitta anslutningen till huvudstammen (Villa, 1 plan, platta på mark, byggt -63.) När jag väl har hittat stammen så vill jag montera en gröve anslutning för WC.
Eftersom jag inte har tummen helt centralplacerad i handen
så känns bilningen som ett projekt jag borde kunna klara av. Har inte provat att bila förut och känner mig osäker på hur försiktig man måste vara med verktyget kring stammen, känner/hör man när man börjar vara i närheten?, några andra bra tips??
/Håkan
Vad jag vill göra är att bila upp kring en avloppsrunn (Gjutjärn) för att hitta anslutningen till huvudstammen (Villa, 1 plan, platta på mark, byggt -63.) När jag väl har hittat stammen så vill jag montera en gröve anslutning för WC.
Eftersom jag inte har tummen helt centralplacerad i handen
/Håkan
Du borde kunna räkna ut vilken riktning avloppsröret har. Börja strax utanför och jobba dig försiktigt mot röret- Di kan ev även använda en vinkelslip och skär aut remsor ur plattan, det gjorde jag men vårt hus är från 48 och har en väldigt tun platta.
Jag använde sen en hammare och huggmejsel för att frigöra röret det sista.
/Zeb
Jag använde sen en hammare och huggmejsel för att frigöra röret det sista.
/Zeb
Har gjort detta nyligen. Mitt hus är platta på mark -64.
Man "känner" och hör ganska tydligt när man kommer mot rören. Dom tål ju faktiskt en del också om du inte kör med kommunens största bilningsmaskin. Det är bara att köra på. Inget att oroa sig för.
Däremot så är det väl risk för att det bara är tretums rör till golvbrunnen. Det borde väl vara fyrtums om du ska ansluta toastol
Man "känner" och hör ganska tydligt när man kommer mot rören. Dom tål ju faktiskt en del också om du inte kör med kommunens största bilningsmaskin. Det är bara att köra på. Inget att oroa sig för.
Däremot så är det väl risk för att det bara är tretums rör till golvbrunnen. Det borde väl vara fyrtums om du ska ansluta toastol
Tackar för tipsen, Zeb & Klister.
Osäkerhetskänslan minskade avsevärt
Klister: Jo det måste vara ett grövre rör det är därför jag vill fram till stammen.
Har någon av er VA-ritningar för era hus ? Allt som vi har kunnat få tag på är en taskig planritning från stadsbyggnadskontoret.
Osäkerhetskänslan minskade avsevärt
Klister: Jo det måste vara ett grövre rör det är därför jag vill fram till stammen.
Har någon av er VA-ritningar för era hus ? Allt som vi har kunnat få tag på är en taskig planritning från stadsbyggnadskontoret.
Håller på med exakt samma sak som dig Hahel. Mitt hus är från skiftet 64/65 och har en heldel ritningar på huset över el och dyl. men inte en enda ritning som varken visar tappvatten eller avlopp. Har inte varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret utan har börjat bila från mitt duschavlopp i den riktning röret går så får jag se vart jag hittar huvudstammen.
Mycket damm blir det.
// Snozzi
Mycket damm blir det.
// Snozzi
Jag har inga ritningar.
Kan tillägga att jag bilade upp hela golvet i badrummet och tvättstugan ner till plattan plus att jag bilade fram stammen. Jag hade många rör i golvet. kall-varmvatten och värmelledningsrör som går längs hela rummet, och avloppsrör. Det var inga problem. Betongbitarna spricker liksom loss från rören när man närmar sig dom.
Kan tillägga att jag bilade upp hela golvet i badrummet och tvättstugan ner till plattan plus att jag bilade fram stammen. Jag hade många rör i golvet. kall-varmvatten och värmelledningsrör som går längs hela rummet, och avloppsrör. Det var inga problem. Betongbitarna spricker liksom loss från rören när man närmar sig dom.
Klicka här för att svara