3 377 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
TIPS sökes
Hej,,
Jag har fått möjligheten att köpa en stor tomt på 13 620 m² i ett helt ok område, tanken är att sedan delat stycka av denna tomt till flera mindre tomter och sälja vidare själv.
Det finns Kommunalt vatten och avlopp och tomten ligger i anslutning till ett nybebyggt område.
Är det någon som har några tips om hur jag borde gå tillväga, och vilka uppgifter som borde kollas upp innan jag köper tomten.
Alla tips tas tacksamt emot.
/Milton
Alla tips tas tacksamt emot.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Skulle jag vara dig skulle jag börja att kolla med stadsbyggnadskontoret och lantmäteriet om förutsättningarna om att få stycka av villatomter från denna stora fastighet.
Det är en bra början.
Det är en bra början.
Instämmer med föregående inlägg. Börja med att prata med bygglovsinspektör eller stadsarkitekt. De kan upplysa om fastigheten berörs av någon redan existerande detaljplan. Isåfall ber du om en kartkopia med en lista över alla planbestämmelser. Dessutom ska du fråga om gällande översiktsplan visar att någon ny detaljplan är på gång.
Så lång kommunens pekpinnar. Men dessutom kan fastighetens bruk vara begränsat av servitut. Andra fastighetsägare kan ha rätt att använda "din" mark till både det ena och det andra, typ till vägar, ledningar och vattentäkter. Uppgift om servitut hittar du i fastighetsregistret, som du når från antingen tingsrättens inskrivning, från flera av kommunens förvaltningar eller från lantmäteriet.
Lantmäteriet måste du - som sagt - också kontakta. Det är ju där som du formellt ansöker om din avstyckning.
Så lång kommunens pekpinnar. Men dessutom kan fastighetens bruk vara begränsat av servitut. Andra fastighetsägare kan ha rätt att använda "din" mark till både det ena och det andra, typ till vägar, ledningar och vattentäkter. Uppgift om servitut hittar du i fastighetsregistret, som du når från antingen tingsrättens inskrivning, från flera av kommunens förvaltningar eller från lantmäteriet.
Lantmäteriet måste du - som sagt - också kontakta. Det är ju där som du formellt ansöker om din avstyckning.
Klicka här för att svara