837 läst ·
19 svar
837 läst
19 svar
Tips sökes på Oljefri och tystgående kompressor
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Som @Alfredo skrev så kan kompressorn köra medans man jobbar.J Jo J-son skrev:
Sen kommer jag ärligt talat inte ihåg om jag behövde pausa för att det var dåligt tryck eller inte, det var ett förhållandevis begränsat jobb där man naturligt behövde ta stopp för att kolla hur det gått.
En lådcykelram där jag använde sandblästring där jag inte kom åt med stålborste:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minstingen är en Stanley från Jula som fått gott omdöme, men verkar ha utgått.
Ville nog mest ha nått portabelt för de mindre jobben, kommer flytta till gård där man aldrig kommer vara sysslolös. 😅
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sorer/barbara-kompressorer/kompressor-008334/
I princip alla, eller kanske tom alla Stanley kompressorer du hittar (finns tex på Jula) är Nuair. Det går hur bra som helst att hitta riktigt skit hos Nuair med faktiskt.J Jo J-son skrev:
Jag har en 2 cylinders Stanley på 50 liter och knappt 3kW tror jag. Lackar i princip bildelar obehindrat men blästra med nån fart alls är helt uteslutet. Är generellt rätt missnöjd med köpet. Funderar på att byta skiten till denna med risk att jag blir besviken en gång till https://www.stahlwerk-schweissgerae...ilentkompressor-Kolbenkompressor-ST1010Pro-sv
Redigerat:
Det är nog ingen större fel på kompressorn, förutom att du köpt alldeles för liten om användningen är tänkt huvudsakligen för kontinuerlig blästring, utan det handlar om hur mycket luft som går åt vid blästringen, då det går åt mycket luft - väldigt mycket luft...
För 3 mm blästermunstycke (typ det minsta storleken man kan köpa) som skall användas kontinuerligt så drar det 310 l/min vid 3,4 bar och kräver kompressoreffekt av ca 5,2 kW.
Vidare från samma tabell från Atlas Copco för 3 mm blästermunstycke:
Jag skrev i tidigare inlägg att innan man ens tänker på blästring mer än korta puffar så långt trycklufttanken räcker (och med korta, grova slangar till blästringspistolen och utan någon tryckregulator som stryper flödet från kompressorn/trycklufttstanken) så är det 3-fas handske och kompressor med rejäl motor med matchade kompressorstorlek för denna och kör man med 5,5 bar så maxar man ut typisk villastorlek på säkringar @ 16 Ampere på 3 faser.
Typisk 3-fas elmotor har ofta dimensionerande effektfaktor (cos=fi) runt 0,7 vid sin märklast vilket gör att vid 11,4 kVA skenbar effekt som är max man kan köra på 3 x 16 A säkringar uthålligt, så är reella effekten på ca 7,8 kW till kompressorn (~10 hästar eller 7,5 kW elmotor) - så enligt tabellen ovan kan man inte köra mer än 5,5 Bar uthålligt med 3 mm blästermunstycke ensam på 3-fas 16 Amp huvudsäkringar.
För 3 mm blästermunstycke (typ det minsta storleken man kan köpa) som skall användas kontinuerligt så drar det 310 l/min vid 3,4 bar och kräver kompressoreffekt av ca 5,2 kW.
| Parameter | 3,4 bar | 4,1 bar | 4,8 bar | 5,5 bar | 6,2 bar | 6,9 bar | 8,6 bar | 9,7 bar |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Luftförbrukning (m³/min) | 0,31 | 0,37 | 0,42 | 0,48 | 0,52 | 0,57 | 0,71 | 0,79 |
| Blästermedelsförbrukning (kg/h) | 14 | 16 | 18 | 20 | 23 | 25 | 31 | 35 |
| Kompressoreffekt (kW) | 5,2 | 6,0 | 6,7 | 7,5 | 8,2 | 9,0 | 11,2 | 12,7 |
Jag skrev i tidigare inlägg att innan man ens tänker på blästring mer än korta puffar så långt trycklufttanken räcker (och med korta, grova slangar till blästringspistolen och utan någon tryckregulator som stryper flödet från kompressorn/trycklufttstanken) så är det 3-fas handske och kompressor med rejäl motor med matchade kompressorstorlek för denna och kör man med 5,5 bar så maxar man ut typisk villastorlek på säkringar @ 16 Ampere på 3 faser.
Typisk 3-fas elmotor har ofta dimensionerande effektfaktor (cos=fi) runt 0,7 vid sin märklast vilket gör att vid 11,4 kVA skenbar effekt som är max man kan köra på 3 x 16 A säkringar uthålligt, så är reella effekten på ca 7,8 kW till kompressorn (~10 hästar eller 7,5 kW elmotor) - så enligt tabellen ovan kan man inte köra mer än 5,5 Bar uthålligt med 3 mm blästermunstycke ensam på 3-fas 16 Amp huvudsäkringar.
Redigerat:
Om det var mig du menade så skulle jag nog säga att sen Nuair jag har i Stanley-kostym inte är rolig på nåt jävla sätt faktiskt.X xxargs skrev:Det är nog ingen större fel på kompressorn, förutom att du köpt alldeles för liten om användningen är tänkt huvudsakligen för kontinuerlig blästring, utan det handlar om hur mycket luft som går åt vid blästringen, då det går åt mycket luft - väldigt mycket luft...
Parameter 3,4 bar 4,1 bar 4,8 bar 5,5 bar 6,2 bar 6,9 bar 8,6 bar 9,7 bar Luftförbrukning (m³/min) 0,31 0,37 0,42 0,48 0,52 0,57 0,71 0,79 Blästermedelsförbrukning (kg/h) 14 16 18 20 23 25 31 35 Kompressoreffekt (kW) 5,2 6,0 6,7 7,5 8,2 9,0 11,2 12,7
Ska man ha en bra kompressor bör man väl satsa på en rejäl maskin med tillbyggd tork och ett större tryckkärl - antingen separat eller ihopbyggt med maskinen. Helst ska maskinen även vara varvtalsreglerad.
Dylika tryckluftsanläggningar är dock dessvärre lite väl kostsamma för endast hobbybruk för de flesta av ”oss” mixtermakare.
Atlas Copcos serie GA är rätt bra maskiner, men ska man inte köpa ett gammalt as kostar det lite väl mycket kulor.
Dylika tryckluftsanläggningar är dock dessvärre lite väl kostsamma för endast hobbybruk för de flesta av ”oss” mixtermakare.
Atlas Copcos serie GA är rätt bra maskiner, men ska man inte köpa ett gammalt as kostar det lite väl mycket kulor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden