15 780 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Tips slamavskiljare. Plast eller betong.
Har en 13år gammal Uponor plastbrunn som har spruckit mellan första och andra kammaren, det är inte så kul. Man hör folk lite här och där som säger att plastbrunnar inte är så hållbara, men inget konkret.M Maledictus skrev:
Lutar själv mot en 4m3 BAGA grunn i glasfiber pga deras näst intill obefintliga slamflykt (enligt dom själva) men blir ju lite fundersam hur länge den kommer hålla.
Vi hade problem med tömningen av Bagabrunnarna. Det är ett väldigt litet hål att tömma från och ibland är det svårt att komma åt allt slam. Enligt principen ska allting flyta ned mot mitten när man tömmer men i praktiken fungerar det inte alltid. Försäljaren skyllde på att luftningen fungerat dåligt på de brunnar vi hade problem med. Det kanske är möjligt men oavsett så strulade det en del vid tömning.Gimp skrev:
Har en 13år gammal Uponor plastbrunn som har spruckit mellan första och andra kammaren, det är inte så kul. Man hör folk lite här och där som säger att plastbrunnar inte är så hållbara, men inget konkret.
Lutar själv mot en 4m3 BAGA grunn i glasfiber pga deras näst intill obefintliga slamflykt (enligt dom själva) men blir ju lite fundersam hur länge den kommer hålla.
Okej tråkigt man vill ju gärna att det ska hålla längre än 13 år.. Som sagt så är våra gamla betongbrunnar fortfarande hela och dom är från slutet på 60 talet. Har också kikat en del på baga men får nog bli en betong igen.Gimp skrev:
Har en 13år gammal Uponor plastbrunn som har spruckit mellan första och andra kammaren, det är inte så kul. Man hör folk lite här och där som säger att plastbrunnar inte är så hållbara, men inget konkret.
Okej, så klart att dom har något att skylla på.. Tack för infon!M Maledictus skrev:Vi hade problem med tömningen av Bagabrunnarna. Det är ett väldigt litet hål att tömma från och ibland är det svårt att komma åt allt slam. Enligt principen ska allting flyta ned mot mitten när man tömmer men i praktiken fungerar det inte alltid. Försäljaren skyllde på att luftningen fungerat dåligt på de brunnar vi hade problem med. Det kanske är möjligt men oavsett så strulade det en del vid tömning.
Känner samma som dig, hade en brunn från 50 talet innan, den byttes ut mer för att jag ville ha hela avloppet helt nytt och slippa problem på många år, där fick man....P Patrikja skrev:
Satt med fingret på knappen att beställa en BAGA, men nu lutar jag åt betong.
Är det stor prisskillnad? Jag har aldrig anlagt något egen brunn så jag har dålig koll på installationskostnader. Om inte så skulle det i alla fall vara ganska givet val för mig.
Det är egentligen väldigt bra att göra i alla trekammarbrunnar för att förhindra slamflykt. Men baga-brunnen är det lite svårare att suga ur andra och tredje kammaren, så med tiden kan det börja bli en del slam som tar sig vidare från första kammaren efter tömning. Särskilt med pump riskerar man att trycka ut det i infiltrationen.
Surt! Ja en betong känns helt klart säkrare, skulle vilja veta om bagas är så mycket bättre på att hindra slamflykt i verkligheten.Gimp skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi skaffade trekammarbrunn, fördelningsbrunn och rör från rinkabyror.se för tio år sedan.
Allt har funkat perfekt, och vi har infiltration nedgrävd i marken.
En tanke när det gäller 2, 3 och 4 kubikmeters trekammarbrunnar:
Den årliga slamtömningen blir dyrare med större trekammarbrunnar,
och som jag förstår det räcker en 2 kbm bra för en enfamiljsanläggning.
Kul att det funkar bra! Är det en Tranås brunn ni har? Och gissar att det är en klassisk infiltration med grus och rör? Kollade upp skillnaden på tömning här vi bor och det skiljde bara 200:- mellan en 2 och 4m3 i tömning.KnockOnWood skrev:
Vi skaffade trekammarbrunn, fördelningsbrunn och rör från rinkabyror.se för tio år sedan.
Med större brunn kan man ju också få tömning mer sällan, i alla fall i Norrtälje.
Det man ska fundera på är hur mycket vatten den klarar på kort tid, tex hade min gamla Uponor typ max 100l på 20 minuter (OBS taget från minnet och hittar inte vart jag läste det), och med badkar på 440l och det faktum att vi ofta badar två personer som dessutom ställer sig i duschen direkt efter bad gör att det blir ganska mycket vatten som ska ut på kort tid.
Misstänker att det har med slamflykten att göra.
Det man ska fundera på är hur mycket vatten den klarar på kort tid, tex hade min gamla Uponor typ max 100l på 20 minuter (OBS taget från minnet och hittar inte vart jag läste det), och med badkar på 440l och det faktum att vi ofta badar två personer som dessutom ställer sig i duschen direkt efter bad gör att det blir ganska mycket vatten som ska ut på kort tid.
Misstänker att det har med slamflykten att göra.
Hur lätt är det att få igenom en sån dispens i ett vanligt hus? Jag har tänkt att det är till för t ex fritidshus som inte nyttjas hela tiden. Jag har ju en 6-kubiks brunn eftersom det var en viss verksamhet på min fastighet tidigare, så man kanske skulle prova att ändra till vart annat år.Gimp skrev:
Här är det samma avgift upp till 8 kubik. 2 kubik låter lite litet?KnockOnWood skrev:
Redigerat: