5 820 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Tips/råd till placering av pengar för investering/sparande på lång sikt.
Jag instämmer med dem som har en mer pessimistisk syn på systemet. Om man kan äga sitt boende skuldfritt eller amortera hårt bör man göra det. Om man inte kan det, en kategori som exempelvis jag faller i, så bör man i dagsläget fundera på att hyra istället.
Guld är bra hedge mot kollaps, dock måste det som tidigare påpekats vara fysiskt och inte pappersguld. Motpartsrisken är alldeles för stor i det senare fallet.
Spänningarna i Europa kan vi tacka EU för. Vi har redan fascister i Europa igen med Gyllene gryning i Grekland. Det här kan bli riktigt jobbigt. Det enda vi har att lära av historien är att vi inte lär oss av historien. 1938 proklamerades att nu är det "fred för vår tid" (ofta felciterat som "fred i vår tid") men i efterhand så sa sig alla se vad som komma skulle. Det kommer hända igen.
Guld är bra hedge mot kollaps, dock måste det som tidigare påpekats vara fysiskt och inte pappersguld. Motpartsrisken är alldeles för stor i det senare fallet.
Spänningarna i Europa kan vi tacka EU för. Vi har redan fascister i Europa igen med Gyllene gryning i Grekland. Det här kan bli riktigt jobbigt. Det enda vi har att lära av historien är att vi inte lär oss av historien. 1938 proklamerades att nu är det "fred för vår tid" (ofta felciterat som "fred i vår tid") men i efterhand så sa sig alla se vad som komma skulle. Det kommer hända igen.
En sak som jag har funderat över och det har med att det ska vara bra att amortera. Om vi nu säger att vi hamnar i en situation där vi får hög inflation, något som inte är helt omöjligt med tanke på att USA och ECB har startat tryckpressarna. För att då inte hamna efter så kommer Sverige också tvingas till att ha en högre inflation, tex genom att sänka räntan, för att vår exportindustri ska hamna helt på efterkälken. Då borde det ju vara bra att vara belånad eftersom inflationen äter upp en stor del av lånets värde + att räntan redan är låg. Detta givetvis under förutsättning att det finns ett realt värde bakom lånet i form av tex en fastighet och att man har en säker inkomst. (I TS fall så borde han sitta rätt säkert, det är väl bara dödgrävare som har en säkrare tillgång på jobb än en läkare
)
Personligen tror jag inte på guld som en säker investering om vi skulle få en total kollaps. Kanske som det minst dåliga av de alternativ som finns.
Personligen tror jag inte på guld som en säker investering om vi skulle få en total kollaps. Kanske som det minst dåliga av de alternativ som finns.
Detta resonemang förutsätter ju att räntan kommer fortsätta vara låg trots att inflationen är hög. Banker är ju inte välgörenhetsorganisationer, och frågan är varför bolåneobligationer skulle ha låg ränta i en höginflationssituation. Man måste också ha löneökningar i paritet med inflationen för att det ska fungera. Vidare måste man kunna säkra pengarna som man inte amorterar med mot inflationen, dvs man måste kunna spara utan att pengarna förlorar lika mycket i värde realt som lånet minskar realt. Rent allmänt är ju inflation ett tvång att amortera, eftersom räntan normalt täcker upp den reala värdeminskningen av lånet.noone70 skrev:En sak som jag har funderat över och det har med att det ska vara bra att amortera. Om vi nu säger att vi hamnar i en situation där vi får hög inflation, något som inte är helt omöjligt med tanke på att USA och ECB har startat tryckpressarna. För att då inte hamna efter så kommer Sverige också tvingas till att ha en högre inflation, tex genom att sänka räntan, för att vår exportindustri ska hamna helt på efterkälken. Då borde det ju vara bra att vara belånad eftersom inflationen äter upp en stor del av lånets värde + att räntan redan är låg. Detta givetvis under förutsättning att det finns ett realt värde bakom lånet i form av tex en fastighet och att man har en säker inkomst. (I TS fall så borde han sitta rätt säkert, det är väl bara dödgrävare som har en säkrare tillgång på jobb än en läkare)
mm, det är ju riktigt... Men det är nog inte så enkelt, för dels så sänker RB (och ECB) räntan och eftersom Sverige är lite av en Safe Harbour borde det vara lättare för svenska banker att låna pengar utomlands. Vilket medför relativt sett lägre inlåningsräntor för svenska banker. Sedan går det ju gå att binda räntan under en längre tid (jag börjar på allvar att fundera på att binda räntan på 3 kanske tom 5år) och på så sätt garantera sig en låg ränta. Hur man ska investera pengarna? Vi bor i ett hus som vi håller på att renovera. Det finns många hål att stoppa(spara) de pengarna i. PS detta är bara funderingar från min sida baserat på min lätt begränsade kunskap i ämnet.jonmo skrev:Detta resonemang förutsätter ju att räntan kommer fortsätta vara låg trots att inflationen är hög. Banker är ju inte välgörenhetsorganisationer, och frågan är varför bolåneobligationer skulle ha låg ränta i en höginflationssituation. Man måste också ha löneökningar i paritet med inflationen för att det ska fungera. Vidare måste man kunna säkra pengarna som man inte amorterar med mot inflationen, dvs man måste kunna spara utan att pengarna förlorar lika mycket i värde realt som lånet minskar realt. Rent allmänt är ju inflation ett tvång att amortera, eftersom räntan normalt täcker upp den reala värdeminskningen av lånet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte av ejektorpump till en dränkbarpump Råd/tips?
Vatten & Avlopp -
Söker tips vid Byte av värmesystem Elradiatorer till Golvvärme
Värme allmänt -
Trädgårdsbälte till frun - tips tack!
Övrigt husrelaterat -
Hjälp med hobbytips till teknikintresserad tonåring
Teknik -
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes