Hej!
Behöver just EN smart termostat till en radiator. Någon som har tips, gärna något som inte kostar skjortan?
Hittade denna som var billig - men är den bra tro? https://www.styrahem.se/p/3621/digital-termostat-for-elementradiator-zigbee-sonoff-trvzb
Alla tips tas tacksamt emot!
Behöver just EN smart termostat till en radiator. Någon som har tips, gärna något som inte kostar skjortan?
Hittade denna som var billig - men är den bra tro? https://www.styrahem.se/p/3621/digital-termostat-for-elementradiator-zigbee-sonoff-trvzb
Alla tips tas tacksamt emot!
Det är ett isolerat rum i en lada som det sitter en radiator i. Det behöver inte bli särskilt varmt där, därför skulle jag vilja ha en smart termostat som dessutom kan ge mig lite koll. Wifi finns.
Har faktiskt Zigbee också, upptäckte jag. Använder Länsförsäkringars system ALF, som tydligen bygger på Zigbee. Vet dock inte om man kan ansluta en termostat dit...useless skrev:
Men frågan kvarstår. Har någon ett tips på en enkel smart termostat som inte kostar skjortan så är jag tacksam.
Ska du bara hålla jämn rumstemperatur eller ska du höja/sänka temperaturen?C ConnyN skrev:
Ska du bara hålla jämn rumstemperatur så fungerar traditionell termostat utmärkt.
Att hålla koll på rumstemperaturen är också enkelt med separat tempgivare.
Idealet hade väl varit att jämnt ha typ 12-14 grader. Vi har delvis elprisstyrning på bergvärmen nu, så den värmer inte konstant dygnet runt. Det gör att temperaturen ute i rummet (där bergvärmepumpen och radiatorn står) kan pendla lite.Demmpa skrev:
Vi har tänkt att använda det som ett matförråd, så frostfritt är huvudsaken. Men det är samtidigt inte toppen om det pendlar mellan supervarmt och jättekallt.
Men bra, en vanlig termostat är ju bra mycket billigare. Har redan ett uppkopplat brandlarm där ute som visar tempen.
Ja, har du inget behov av att kunna skruva upp och ner temperaturen ofta så finns det ingen anledning att ha en "smart" termostat.
För att mäta temperaturen är en separat givare placerad på ett bra ställe bättre än den som sitter i en termostat 10 cm från radiatorn...
För att mäta temperaturen är en separat givare placerad på ett bra ställe bättre än den som sitter i en termostat 10 cm från radiatorn...
Det är väl det som vore fördelen med en genomtänkt Zigbee termostat som skulle kunna länka direkt till en extern Zigbee termometer och använda dess värde istället för den inbyggda.useless skrev:
Vilket också är vad den länkade klarar
Kan man styra den med en separat zigbee-termometer utan att gå via en gateway?S sjoelund skrev:
Verkar tyvärr inte som det när jag läser manualen. Och när jag läser recensioner fungerar den inte så bra som termostat om man inte fixar och trixar i home assistant (den är antingen på eller av istället för att sätta 50% flöde till exempel, trots att den har inställning att ändra hur mycket den ska trycka på pinnen...)useless skrev:
Om Du har vattenburen värme med MMA 28mm koppel så köp en Danfoss ECO Bluetooth regulator som reglerar perfekt. På Amazon.se kostar den 424;- och till detta behöver Du en 28 till 30mm metalladapter. Danfoss kommer med diverse plastadaptrar varav en har 30mm innergänga. När Du monterar 28-30 metalladaptern behöver Du en o-ring i gummi med en diameter som passar precis inuti 28mm ändan. Skruva på adaptren på kopplet tills piggen på adaptern trycks ut helt men med ett litet glapp i horisontalled. Håll adaptern med en pollygrip och skruva på Danfoss ECO med monterad 30 mm plastadapter tills det tar emot. Följ instruktionen men var noga med att metalladaptern inte roterar ytterliggare. För utseende på lämplig adapter se bifogade länk från Hornbach. Eco regulatorn styr Du från en Androidmobil men räckvidden är begränsad så Du får befinna Dig i närheten. Tempinställningen kan göra manuellt eller barnspärrad bara från mobilen. https://www.hornbach.se/p/ta-adapter-50357-530-m28-m30/8696383/C ConnyN skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder