Hej, rätt nybliven husägare, kan inte mycket om markarbete, men gör gärna saker själv om det inte är för avancerat. Tacksam råd hur jag ska jobba med dessa partier?.
Den första bilden är på en yta som inte beträda så jättemycket, det är dränerat förra året, därför ser det ut som det gör. Jag är sugen på gårdssingel 8-16 här men frågan är hur mycket förberedelser som krävs om man är pragmatisk.
Sedan är det en gång som vetter mot en sluttning. Även här vore det trevligt med gårdssingel men hör behövs kanske andra förberedelser? Gräva bort jord, packa makadam, kantsten?
Andra råd Välkomna!
Den första bilden är på en yta som inte beträda så jättemycket, det är dränerat förra året, därför ser det ut som det gör. Jag är sugen på gårdssingel 8-16 här men frågan är hur mycket förberedelser som krävs om man är pragmatisk.
Sedan är det en gång som vetter mot en sluttning. Även här vore det trevligt med gårdssingel men hör behövs kanske andra förberedelser? Gräva bort jord, packa makadam, kantsten?
Andra råd Välkomna!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Kanske en markduk under och sedan singel ovanpå.T Trojadam skrev:Hej, rätt nybliven husägare, kan inte mycket om markarbete, men gör gärna saker själv om det inte är för avancerat. Tacksam råd hur jag ska jobba med dessa partier?.
Andra råd Välkomna!
Gräva bort hade jag bara gjort om det behövdes för att hålla lagom nivå på det.
Vi har markduk, 10-15cm 0-32 (var säkert inte det från början, men nu är det nollfraktion med) och sedan några cm grus på det.
I förra huset var det likadant, fast med markduk under en del av ytan men där hade duken en förmåga att krypa upp och bara se ful ut. Den gjorde noll och ingen skillnad för ogräs.
Jag hade nog bara sett till att fixa kanter och stenar bättre än på bilden och sen lagt grus direkt på. Gruset behöver sedan krattas kontinuerligt över säsongen för att hålla ogräs borta.
I förra huset var det likadant, fast med markduk under en del av ytan men där hade duken en förmåga att krypa upp och bara se ful ut. Den gjorde noll och ingen skillnad för ogräs.
Jag hade nog bara sett till att fixa kanter och stenar bättre än på bilden och sen lagt grus direkt på. Gruset behöver sedan krattas kontinuerligt över säsongen för att hålla ogräs borta.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Täcklisten på dränskivorna bör täckas, lämpligtvis med grus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden