8 281 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Tips på växelriktare Kostal , Fronius , SMA ?
Jag skall svara på din motfråga om AC (trots att den är riktigt OT) jo, det är önskvärt även när det inte är varmt. AC torkar luften och bidrar starkt till att man inte har Lützen i bilen samt imma på rutan under den kalla årstiden.Ovdimus skrev:
Angående värmen så tas den bra tillvara även om den inte hänger i sovrummet. Jag har min i garaget och den gör faktiskt mer nytta där.
Jag lyssnade förbannat mycket på hårdrock och gör fortfarande, det är liksom i princip det enda man kan lyssna på utan att kräkas i munnen.Ovdimus skrev:
Hej! Enklare att plocka ner och byta ut samt skicka på service, enklare att konfigurera, wifi, skruvansutningar ingen mp4 övergång. Bättre web-portal., känns som dem jobbar mer med den, oftare uppdateringar etc. Snabbare support osv listan kan göras längre vid behov.
Du har väl lyssnat på för mycket hårdrock i din ungdommindre "frekvenspipande" från fronius.
Angående min hörsel så är ena örat fullt fungerande, andra är kasst men det har inget med hårdrock att göra.
Men på riktigt, jag vet inte vilken storlek du hade på växeltiktare eller om det är samma fläktar som i dom större. Och eftersom det är en del av mitt jobb så vet jag att det är vad man har bakom fläkten som gör mest ljud. Jag vet också via den branch jag jobbar i att Fronius är bra på det. Men det låter inte ett skit om Kostal 17 jag lyssnat på. Det är ett svagt väsande och inte minsta högfrekvent. Den anläggningen producerad fö 115kWh under en dag i påskas och den är placerad inomhus i ca 18 grader. Fläkten gick inte mycket alls eller så är den PWM-styrd så den varvade ner och inte hördes alls.
Hej, har en symo på 7kw och en hybrid 5.5kw, kostalen jag hade hade ett högfrekvent pip medan dessa bara väser lite på full effekt.F fsn skrev:Jag lyssnade förbannat mycket på hårdrock och gör fortfarande, det är liksom i princip det enda man kan lyssna på utan att kräkas i munnen.
Angående min hörsel så är ena örat fullt fungerande, andra är kasst men det har inget med hårdrock att göra.
Men på riktigt, jag vet inte vilken storlek du hade på växeltiktare eller om det är samma fläktar som i dom större. Och eftersom det är en del av mitt jobb så vet jag att det är vad man har bakom fläkten som gör mest ljud. Jag vet också via den branch jag jobbar i att Fronius är bra på det. Men det låter inte ett skit om Kostal 17 jag lyssnat på. Det är ett svagt väsande och inte minsta högfrekvent. Den anläggningen producerad fö 115kWh under en dag i påskas och den är placerad inomhus i ca 18 grader. Fläkten gick inte mycket alls eller så är den PWM-styrd så den varvade ner och inte hördes alls.
Så kanske har lite med storleken att göra.
Min ena sitter i tvättstugan och hjälper till med värme i huset
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nä bara för att styra tex en kontaktor eller liknande. Inte för att styra en stor lastA Arnodt skrev:Alexn72,
Hur är det med reläet för att starta t.ex. en värmepump? Finns det verkligen ett relä inne i Fronius Symo växelriktaren som är så kraftigt att det kan hantera strömmen (230 Volt) till en värmepump? Det kan ju var 10 Ampère. Att det finns digitala in-och utgångar på Fronius Datamanager har jag sett, men inget som man kan kalla relä. De nämner i bruksanvisningen att potentialfritt relä skulle finns i växelriktaren. Men det kanske inte kan styra högre ström än några milliAmpère. Vi har en Fronius Symo 15.0-3-M.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är inte det samma sak? Tanken måste ju vara att kunna ladda tex elbil när solen lyser eller dyligt, men svårt och se nyttan/funktionen med det..
I fronius så sitter det en utgång som används till att styra något större.H Husqvarna220Ac skrev:
Tex om du har 16kw solceller och bara 11kw abonnemang så när solcellerna ger över 11 så låter du elbilen starta laddning. Poolen värmas. Varmvattnet värmas. ACn gå på fullt.. mm lite orimligt men ändå.
Mer rimligt är att man kanske inte vill mata ut så mycket på nätet och har 2kw solceller och en egenförbrukning i huset på 1kw. Så när solcellerna producerar mer än 1 kw så startar man någon av ovanstående.
Eller som i mitt fall så fick jag under en tid betalt 1.4kr per kilowatt jag skickade ut på nätet. Då kanske man ville stänga av de egna förbrularna när solen lyste.
Har man växtbelysning så kan man fuska och använda solcellanlägfningen till att styra belysningen. Finns många alternativ
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden