Hejsan. Jag skulle önska lite tips och idéer hur vi ska tänka med tillbyggnad och ombyggnation med vårat hus.
Huset idag är ett Per Albin torp med tillbyggd fram och baksida. De finns 2 sovrum uppe som är tänkt att bli 3 mindre barnrum. Sedan finns det ett kök, matplats, vardagsrum på entréplan. Badrum och mindre hall finns i tillbyggnaden på entreplan också.
Vi är I behov av 1 stort sovrum på ca 15-20m2. 1 mindre barnrum på 8-9m2. Tvättstuga 12-15m2. Badrum 6-9m2.
Detta har vi lite svårt att visionera framför oss hur man bäst skulle göra för att det ska passa in med huset.
Tanken är också att befintligt vardagsrum kommer att bli matrum och att det kommer att bli en utbyggnad för endast vardagsrum.
Nuvarande entre och uterum är också med i planerna att byggas om men inte i första skede.
Vi blir ganska begränsade av att åkermarken går ca1 m utanför långsida vid glasveranda så där kommer vi inte kun a bygga till kanot vidare. Sedan en kortsida där källartrappen är kommer strandskyddet in ca 4 meter ifrån knuten så där blir vi också begränsade.
Rimligare och bäst möjlighet för större tillbyggnad skulle vara andra kortsidan.
Lägger upp några bilder så får ni gärna komme med tips och idéer.
Måtten på huset är ca 7x6m utan tillbyggnader
Huset idag är ett Per Albin torp med tillbyggd fram och baksida. De finns 2 sovrum uppe som är tänkt att bli 3 mindre barnrum. Sedan finns det ett kök, matplats, vardagsrum på entréplan. Badrum och mindre hall finns i tillbyggnaden på entreplan också.
Vi är I behov av 1 stort sovrum på ca 15-20m2. 1 mindre barnrum på 8-9m2. Tvättstuga 12-15m2. Badrum 6-9m2.
Detta har vi lite svårt att visionera framför oss hur man bäst skulle göra för att det ska passa in med huset.
Tanken är också att befintligt vardagsrum kommer att bli matrum och att det kommer att bli en utbyggnad för endast vardagsrum.
Nuvarande entre och uterum är också med i planerna att byggas om men inte i första skede.
Vi blir ganska begränsade av att åkermarken går ca1 m utanför långsida vid glasveranda så där kommer vi inte kun a bygga till kanot vidare. Sedan en kortsida där källartrappen är kommer strandskyddet in ca 4 meter ifrån knuten så där blir vi också begränsade.
Rimligare och bäst möjlighet för större tillbyggnad skulle vara andra kortsidan.
Lägger upp några bilder så får ni gärna komme med tips och idéer.
Måtten på huset är ca 7x6m utan tillbyggnader
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Vad sägs om att helt enkelt förlänga huset? Sedan kan ni riva den befintliga entrén och göra en tjusig frontespis om ni vill.
Det finns lite exempel här: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns lite exempel här: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse
Då skulle jag försöka fixa till verandan så den inte har samma panel som huset. Minst måla om men helst byta panelen med.
Riv tillbyggnaden och bygg antingen ett L-formad hus eller förskjuten förlängning. Kolla länken du fick ovan.
Vill du ta ut svängarna lite så kan du göra utbyggnaden i halvplan mot nuvarande, sett andra som gjort det med spännande ljus och riktlinjer som resultat.
Riv tillbyggnaden och bygg antingen ett L-formad hus eller förskjuten förlängning. Kolla länken du fick ovan.
Vill du ta ut svängarna lite så kan du göra utbyggnaden i halvplan mot nuvarande, sett andra som gjort det med spännande ljus och riktlinjer som resultat.
Anledningen är att att vi vill ha enkel tillgång till tvättstugan plus att takhöjden endast är 1.90. Huset vi bodde i tidigare hade tvättstugan i källaren och varken jag eller sambo gillade det. Och med 4 barn så blir det en hel del spring dit.anthill skrev:
Då förstår jag, särskilt om ni är länge än medel. Men med tanke på hur dyrt det är att bygga är det en väldigt stor kostnad att anlägga 15kvm tvättstuga om det redan finns ett dedikerat utrymme i källaren. Det kan t.o.m. bli billigare att sänka golvet i den delen av källaren. Badrum 6–9 kvm är också väl tilltaget nu när alla olika tillgänglighetsregler och försäkringskrav i princip resulterat i dagens standardbadrum om ca 5 kvm. Personligen hade jag gjort iordning ett badrum om 6–8 kvm med plats för tvättmaskin och torktumlare och intill det ett rum som kombinerar klädförvarning och övrig klädvård.N Nilecity10566 skrev:
Ja att de kostar att bygga stor tvättstuga plus bad är vi med på. Men jobbar som plattsättare till vardagen och får till väldigt bra pris på material och tänker göra allt jobb själv med våtutrymmen så hoppas jag att man kommer ner rätt bra på den punkten. Vi är 99%säkra på att källaren inte kommer att vara ett alternativ.anthill skrev:
Då förstår jag, särskilt om ni är länge än medel. Men med tanke på hur dyrt det är att bygga är det en väldigt stor kostnad att anlägga 15kvm tvättstuga om det redan finns ett dedikerat utrymme i källaren. Det kan t.o.m. bli billigare att sänka golvet i den delen av källaren. Badrum 6–9 kvm är också väl tilltaget nu när alla olika tillgänglighetsregler och försäkringskrav i princip resulterat i dagens standardbadrum om ca 5 kvm. Personligen hade jag gjort iordning ett badrum om 6–8 kvm med plats för tvättmaskin och torktumlare och intill det ett rum som kombinerar klädförvarning och övrig klädvård.
Klicka här för att svara