Hej har reglat en bärande vägg, och nu är det snart dax för gipsskiva. Dock slog tanken mig om att ersätta gipset med något godkänt som brandvägg för en framtida braskamin, vill gärna att den ska bygga ut så lite som möjligt. Någon som har något tips? Kalciumsilikatskiva på 50 mm har jag sett men hoppas få att få tag i något smalare om det finns?
Tacksam för svar
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar
Mvh
Ett par funderingar.
Kaminer har mått i sidled till brännbart också.
Verkar lite nära till inredningen på ritningen.
Jag löste ditt problem med att fälla in samma 50 mm skiva i väggen så att den kom i liv med gipsen, spacklade och målade så den är helt osynlig.
Tog foto och dokumenterade allt till besiktningen av sotaren som tyckte det var en snygg lösning.
Kunde flytta min kanin 10 cm bakåt närmare väggen så det blev perfekt
Jag löste ditt problem med att fälla in samma 50 mm skiva i väggen så att den kom i liv med gipsen, spacklade och målade så den är helt osynlig.
Tog foto och dokumenterade allt till besiktningen av sotaren som tyckte det var en snygg lösning.
Kunde flytta min kanin 10 cm bakåt närmare väggen så det blev perfekt
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Inte svar på din fråga, men har du tänkt tanken på att sätta in en vedspis i köket i stället, om du nu vill elda med ved där i framtiden? De är som regel mer lämpade för inbyggnad dessutom.
Tack för svar, fint gjortA Argastesnickaren skrev:Ett par funderingar.
Kunde flytta min kanin 10 cm bakåt närmare väggen så det blev perfekt![]()
Sambon rätt fast på kamin med stort fönster. Det är öppet mot vardagsrummet så blir rätt ok ändå. Nu krigas det bara lite mot några cm.SågspånPappspikEternit skrev:
Väggen är (utifrån och in) . trä fasad, vindskydd, mineralull 120mm, träregel sen enkelgips.N Niq skrev:
12mm hade ju varit perfekt men också osäker på om det blir godkänt. 50mm kan jag ju köra på sidan mot bänken. Det är bakåt jag gärna vill ha det smalt i liv med gipset.
Vet inte om vi menar detsamma.G GrönaL skrev:
Jag körde väck 4 cm på reglarna i väggen och sen stack skivan ut 13 mm (gipsskivans tjocklek)
vilket innebar att all blev helt slätt.
Tar man sen och förstärker regeln, reglarna som man försänkt i så får du samma bärighet.
Tror jag har ett par foto i min profil hur jag gjort.
Ja det var en bra ide. Lutar nog mot en sådan lösning om jag bara kan få till en bra förstärkning. Ska kika på din profil. Tack 👍A Argastesnickaren skrev:Vet inte om vi menar detsamma.
Jag körde väck 4 cm på reglarna i väggen och sen stack skivan ut 13 mm (gipsskivans tjocklek)
vilket innebar att all blev helt slätt.
Tar man sen och förstärker regeln, reglarna som man försänkt i så får du samma bärighet.
Tror jag har ett par foto i min profil hur jag gjort.
Blir det godkänt med sådan skiva och träreglar?
Sen skulle jag själv definitivt välja en vedspis. När man vant sig med att laga mat på vedspis så vill man inte byta tillbaka. Fast när det är sommar så blir det så olidligt varmt inne att man ändå använder elspisen.
Dom finns med glasluckor också om man vill se elden.
Sen skulle jag själv definitivt välja en vedspis. När man vant sig med att laga mat på vedspis så vill man inte byta tillbaka. Fast när det är sommar så blir det så olidligt varmt inne att man ändå använder elspisen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Sambon kan väl få en kamin i vardagsrummet, så får du en vedspis i köket. Alla nöjda! Det är förmodligen lättare att placera en kamin med rejäla avstånd till brännbart material i vardagsrummet.G GrönaL skrev:
Om det ändå vore så lätt. Här är vardagsrum och kök. Vi hade vedspis innan och kan ju inte påstå att jag laga mat särskilt ofta på den. Nu är den riven så bara att gilla läget. Lutar mot det enda säkra är 50mm skiva framför gipset åt sidan och bakom? Reglarna går inte att fräsa ner mer än max någon cm.SågspånPappspikEternit skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag får nöja mig med kamin och korvspett. Gäller och välja sina strider.. Nu vill jag bara få det så fint som möjligt.N Niq skrev:Blir det godkänt med sådan skiva och träreglar?
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara