2 737 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tips på spot?
Hej,
Jag behöver en diskret spot för inbyggnad i undertak. Har ni några tips?
Krav:
- Går att vinkla några grader, säg 25
- Bygger endast någon mm under undertak (när lampan är rakt ner)
- 12V
Bonus:
- Bygger mindre än 13mm+28mm uppåt, dvs klarar sig på utrymmet som ges av gips+läkt
- Klarar sig utan "kåpa" för 20W, helst 50W
- Billig
Några tips på märken eller modeller som ni tycker jag ska titta på?
Tack!
Jag behöver en diskret spot för inbyggnad i undertak. Har ni några tips?
Krav:
- Går att vinkla några grader, säg 25
- Bygger endast någon mm under undertak (när lampan är rakt ner)
- 12V
Bonus:
- Bygger mindre än 13mm+28mm uppåt, dvs klarar sig på utrymmet som ges av gips+läkt
- Klarar sig utan "kåpa" för 20W, helst 50W
- Billig
Några tips på märken eller modeller som ni tycker jag ska titta på?
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Nja.. Så vitt jag vet så kan du inyte ha mer än max. 20w med det inbyggnadsdjupet. Det handlar inte om armaturens inbyggnadsmått, utan skyddsavstånd till brännabrt material. För de flesta armaturer på 35-50w är det avståndet 15-18 cm.
Det finns en armatur "Vinga vision" 20w, som kan byggas in ien apparatdosa, den bygger i så fall lite mer än vad du tänkt dig, men inte lika dramtiskt som om du skall montera 35 ellr 50w. Vinga är inte vinklingsbar (såvitt jag vet, finns i många varianter), men det finns troligen andra fabrikat med liknande egenskaper.
Annars finns det lampor från Hidealight eller Beslag o Design, som klarar litet inbyggnadsdjup också på 20w. Dessa är igentligen avsedda att monteras in i möbler, bänkbelysning etc. Tveksamt om de ger tillräckligt ljus för takmontering.
Av din fråga drar jag slutsatsen att du bara just börjat titta på den djungen som downlights innebär. Det finns 2 huvudparametrar du bör ha i åtanke. Det är avstånd till brännbart material, och det är avståndet från transformator till armatur. De flesta transformatorer tillåter bara 2m avstånd, finns nu en del som tillåter lite längre avstånd, men även transforamtorer utan längdbegränsning som kostar MYCKET mer.
Det finns en armatur "Vinga vision" 20w, som kan byggas in ien apparatdosa, den bygger i så fall lite mer än vad du tänkt dig, men inte lika dramtiskt som om du skall montera 35 ellr 50w. Vinga är inte vinklingsbar (såvitt jag vet, finns i många varianter), men det finns troligen andra fabrikat med liknande egenskaper.
Annars finns det lampor från Hidealight eller Beslag o Design, som klarar litet inbyggnadsdjup också på 20w. Dessa är igentligen avsedda att monteras in i möbler, bänkbelysning etc. Tveksamt om de ger tillräckligt ljus för takmontering.
Av din fråga drar jag slutsatsen att du bara just börjat titta på den djungen som downlights innebär. Det finns 2 huvudparametrar du bör ha i åtanke. Det är avstånd till brännbart material, och det är avståndet från transformator till armatur. De flesta transformatorer tillåter bara 2m avstånd, finns nu en del som tillåter lite längre avstånd, men även transforamtorer utan längdbegränsning som kostar MYCKET mer.
det finns mig veterligen bara en 20watt G4 sockel som går att vinkla, som bygger enligt dina önskningar.
Fast tror att den bygger ner ca 4-8 mm när den är vinklad i 90 grader.
Fast tror att den bygger ner ca 4-8 mm när den är vinklad i 90 grader.
Klicka här för att svara