Se bild över vårt befintliga kök. Har för dålig belysning idag där allmänbelysningen består av en spotskena om 3 spottar.
Har som också nämns i bilden redan belysning under överskåpen (bönkbelysning), i 2 fönster och i vitrin.
Vill ta bort spotskenan och istället sätta in spottar i paneltaket. (2.40 takhöjd).
Vill få möjlighet till mysig jämn belysning i hela köket via att dimra spottarna men även kunna dimra upp vid matlagning eller läxläsning vid köksön.
Se bild. Vilket mönster och hur många spottar rekommenderar ni?
Någon speciell spot ni rekommenderar?
De kommer sättas direkt i isolering/under ångspärren ovan paneltaket. Tänkte borra hålen och dra slang mellan dem (under isolering) från kallvinden.
Har som också nämns i bilden redan belysning under överskåpen (bönkbelysning), i 2 fönster och i vitrin.
Vill ta bort spotskenan och istället sätta in spottar i paneltaket. (2.40 takhöjd).
Vill få möjlighet till mysig jämn belysning i hela köket via att dimra spottarna men även kunna dimra upp vid matlagning eller läxläsning vid köksön.
Se bild. Vilket mönster och hur många spottar rekommenderar ni?
Någon speciell spot ni rekommenderar?
De kommer sättas direkt i isolering/under ångspärren ovan paneltaket. Tänkte borra hålen och dra slang mellan dem (under isolering) från kallvinden.
Vill man ha jämn belysning är inte spottar någon bra lösning, snarare motsatsen.W Wannabe-snickarn skrev:
Möjligen kan man tänka sig en kökslampa eller ett par spottar över köksbordet. Men även för läxläsning är rimligen en jämn belysning bättre än spottar,W Wannabe-snickarn skrev:
Så det inte blev något missförstånd. Min tanke var infällda spotlights/downlights.
Vill inte ha hängande lampor över köksön. Antingen inbyggda downlights i taket(helst) eller mer utbyggt system med lång skena spotlights. Dagens på 1M med 4 spot är för lite såklart.
Vill inte ha hängande lampor över köksön. Antingen inbyggda downlights i taket(helst) eller mer utbyggt system med lång skena spotlights. Dagens på 1M med 4 spot är för lite såklart.
Jag skulle välja sådana man kan rikta lite typ
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-optic-s-quick-iso-tune-45w-230v
Med motivering det är bra att kunna röra lite på ljusbilden om det blir dåligt.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-optic-s-quick-iso-tune-45w-230v
Med motivering det är bra att kunna röra lite på ljusbilden om det blir dåligt.
Hej, jämn och bra belysning får ni med stora dimbara LED paneler, välj med juster bar Kelvin, det finns både för infällning och med montage ram, spottar ger sällan bra belysning annat än för trivsel eller punkt belysningW Wannabe-snickarn skrev:
Jag förstod precis. Men det är ingen bra lösning om man vill ha jämn belysning. Ljuspaneler ger ett jämnt ljus på riktigt och är diskretare än spottar. Spottar känns lite som något man hade innan möjligheterna med modern LED fannsW Wannabe-snickarn skrev:
Det är väl samma sak där Spottar rakt ovanifrån är en dålig lösning för arbete och läxläsning. Ljuspaneler är bättre och ger i princip inte de störande skuggor spottar ger.W Wannabe-snickarn skrev:
Precis! Det är främsta nackdelen med spottar! Alltså att det blir dåligt.G Greger_08 skrev:
Spottar fungerar perfekt för att få effekter, trivsel och snygg ljussättning. Men inte som allmänbelysning i ett kök eller i arbetsrum.
Klicka här för att svara

