4 769 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Tips på solvärmepaket till 500l tank med solslinga
Hej
Jag har köpt en 500l tack med solslinga samt förvärmning och tappvattenslinga. Vad är en lagom storlek på solfångare för detta? Jag eldar med ved vintertid och vill slippa detta på sommaren. Bor i Gävleborg. Vad finns det för bra solpaneler?
Jag har köpt en 500l tack med solslinga samt förvärmning och tappvattenslinga. Vad är en lagom storlek på solfångare för detta? Jag eldar med ved vintertid och vill slippa detta på sommaren. Bor i Gävleborg. Vad finns det för bra solpaneler?
En lagom storlek avgörs av hur mycket energi som åtgår till tappvarmvattenberedning under ett år. Ungefär hälften av det är rimligt att ersätta med solvärme.Svesse1983 skrev:
Till 500 L kan ca 6 kvadratmeter installeras och en sån yta ger ca 2400 kWh/år.
Vi är två vuxna och två små bArn. Finns det nån schablonberäkning över ungefärlig varmvatten förbrukning? Vad är bäst plana eller vacuum?
Energimyndighetens mätningar ger ett intervall mellan 800 - 2500 kWh/ person, år vilket inte hjälper speciellt mycket.Svesse1983 skrev:
Utbytet per kvadratmeter byggarea är i stort sett lika för plana- och vakuumsolfångare.
Klicka här för att svara