P Pickadollen skrev:
Denna blev jag inskolad på som lärling i början av 2000-talet. När känslan infann sig, efter ett antal skalningar, så försvann justerskruven 🥸

[länk]
Instämmer helt. När känslan infann sig så försvann justerskruven med tången rakt ner i sopsäcken.

• Gilla
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Nu är typ alla tänger jag kikat på innan och några till föreslagna. Tanken var ju att jag skulle bli klokare - nu är jag ännu mer rådvill 😂.

Men det lutar lite åt KCC-22 eller CC22:an utan att veta varför - eller knipex-ändskalaren som @Pickadollen just länkade. Eller båda…

Sån här då?
Automatisk avbitartång för isolering, svart och röd, varumärket Knipex, modell 12 62 180.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Martin.M och 2 till
  • Laddar…
Jag har blivit invand på KCC-22 som jag fått ärva av en elektriker men de är litet tråkiga när de blir ovassa. Inte helt enkla att slipa till vettigt och man tenderar att traggla sig fram med en slö jävel av lathet. Ska nog gå litet utanför min comfort zone och testa Pickadollens Knipex-variant, jag kan se potentiella poänger med den faktiskt - om den är vass.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
G
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kabelskotång.
Aldrig behövt nå annat för hempul.

Skalar med vanlig sidavbitare 😅

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90

Här får du ett helt annat förslag ☺️

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar Stripax
[länk]

[bild]
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag som glad hemmapulare har kört med en sån här i några år;

[bild]
[länk]

Mycket nöjd..
Dessa två har jag i lådan både på jobb och hemma. Kabelsaxar och liknande funkar också utmärkt om man har handlaget och skalar samma typ av kabel ofta. Har man mer varierande skalning och kanske lite mer trångt och där man inte kan hålla i tråden ordentligt så är Knipex fantastisk. Man får ställa in den först förstås men oftast kan den vara inställd på samma "djup" till de flesta trådar man använder. Men man skalar lätt från 0,2 - 4mm2 med den.

Så, jag skulle säga att ju bättre handlag man har desto enklare tång kan man ha, för amatörer eller om man skalar mer sporadiskt eller väldigt många olika typer av kabel föredrar jag något mer automatiskt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[media]
Har du testat på FK?

Farstatjej90
K Kane skrev:
Har du testat på FK?
Vill man ha exakt lika långa skallängder är det detta som gäller enligt mig ☺️

Man ser ju när nån med lägre ambitionsnivå skalat. Alla kan inte vara i toppen ☺️

MrJay
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[media]
Lär inte fungera på tvinnad kabel så nej. Kräver dessutom en maskin.

namnbyte
Sidavbitare och/eller brytbladskniv. Offra två meter kabel en kväll, sen sitter tekniken. Hatar att behöva leta efter verktyg, och dessa har man la alltid i någon sidoficka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.