Jag funderar på att köpa en rikt och planhyvel. Nu har det dykt upp en Dewalt dw1153. Är det någon som vet något om eller har erfarenheter av en sådan?

Den är 17 år gammal och har inte använts de senaste 9 åren. Säljaren har satt priset till 7000kr.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av hyvlar, men maskinen kändes gedigen och rätt tung. Ratten för att ställa in planhyvelhöjden var lite trög, men det borde väl vara en rengöringsfråga.

Jag hittar inget om den på nätet förutom sprängskisser och att den slutade tillverkas 1994.

Vad kan vara viktiga defekter att kolla efter?

Kan man får en bättre maskin för samma pengar?

Dewalt DW1153 rikt- och planhyvel i ett verkstadsutrymme med justeringsratt och oanvänd i nio år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att 7000 är på tok för mycket.
Det borde dyka upp något vettigare i samma prisklass på Blocket så småningom. Har du plats så har du en fin maskin för samma peng, dock ingen plan men mycket mer hyvel för pengsrna. http://www.blocket.se/vi/70509026.htm

Plats är tyvärr det jag inte har, därför tittar jag efter en kombimaskin.

Det andra är ju transporten. Den du länkar till ser ut att väga 200+ kg, även om den säkert är kanon att jobba med.

Men fler förslag på alternativa maskiner är såklart välkomna.

Kanske den går att pruta ned en tusenlapp?

Hyveln är 17 år men slutade tillverkas '94?

Hursomhelst, att vredet är trögt är för att man jobbar "mot" inmatningsbordets fastspänning/glidning. Löst spänt inmatningsbord har en tendens att hänga ner, hårdare spänt blir ratten trög.

Jag hade kollat på anhållet i detalj, det ser lite flimsigt ut. Är det lätt att få i 90 grader över hela sträckan och låser det bra?

Kolla matningsvalsarna till planhyveln, många plastbeklädda dito har (tydlugen) en tendens att tappa plasten med tiden. Kolla borden så de är plana (ta med en rätskiva av något slag). Om de inte är i våg är nog inte hela världen, utmatningsbordet ser ut att ha justerskruvar för att ordna detta. Kolla om planhyveln hyvlar lika tjockt till både höger o vänster.

Edit. Kolla också glidytorna till inmatningsbordet så dessa inte är nerslitna.

Kolla också om den håller inställningarna efter återgång från planhyvel (då man fäller upp borden).

Alternativa hyvlar i samma storlek är Inca, emco rex b20, Kity och alla hc 260 hyvlarna, elektra beckum ex.

Jag tycker 7000 är lite dyrt, max 5 för denna hyveltyp (inkl ovan nämnda) känns mer rimligt. Ofta går de billigare än så.

Redigerat:
  • Gilla
Tornblad och 1 till
  • Laddar…
Tack, perfekt input!

Den håller inte inställningarna från planhyvling, eftersom det var något som tog emot när planhyveln var inställd för lågt. Den var urkopplad så jag kunde inte provköra den när jag såg den.

Jag fick också känslan att priset var i överkant. 5k stämmer bättre med min budget med. :)

17 år sa han. Jag antar att det stämmer eftersom han köpte den när han gick i pension. Men sen jag hittade den här länken:
http://service.dewalt.de/Products/ProductDetail.aspx?ProductID=4294&BOMRegionID=1
..där det står 1994.

Jag har en liknande tror den heter dw1150 och troligtvis lite äldre än denna. Handlade den för något år sedan tro jag betalade 2500 eller 3000kr för den inkl en uppsättning nya stål.

Det är ju ingen gigantisk gjutjärnsmaskin men tycker att den funkar helt ok för mina ändamål.

Det var ganska meckigt att ställa borden så dessa blev plana, inte bästa konstruktionen på just den mekanismen men efter några timmars svärande så blev resultatet bra.

Det finns sprängskisser att ladda ner på dewalts hemsida där finns även artikelnummer på reservdelar. Fick köpa några vred och någon specialskruv till min. Köpte dessa på småmaskinservice i Västra Frölunda, tro nästan dom hade grejorna på hyllan för dom dök upp snabbt efter beställning.

Du har ju fått lite info av andra här på forumet om vad man bör kolla men lite egen erfarenhet; kolla matarvalsarna dessa kan vara slitna i gummit speciellt om man kört mycket på samma ställen. Kolla även hållarna till stålen. På min var skruvarna sönderdragna så det gick inte att ställa höjden på stålen så dessa fick jag byta.

Såg att någon kommenterade anhållet, på min är det helt ok, går att ställa i 90 grader och flexar inte mycket men kolla detta kan ju vara en annan konstruktion på din maskin.

Jaja det var väl det jag har att bidra med hopoas det hjälper

• Gilla
dja
  • Laddar…
Bra tips, tack för det. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.