Det tror jag helt säkert att den är, jag har en liten trave blåa bosch själv och har inget att anmärka på.
Dessutom så skiljer det ju inte ens 200kr mellan maskinerna och båda hamnar väl något under 1500 nu när euron är på en hanterbar nivå igen.
Makitan är förvisso också från deras bättre serie, deras billiga har en någon ljusare färg och röda batterier.

Garantierna har jag dock sämre koll på, tror iofs att det är världsgaranti på det mesta nu för tiden, även om de svenska säljarna brukar knorra rätt mycket om man kommer dragandes med en importmaskin, men det är bara att stå på sig.
Sedan så förväntar i alla fall jag mig att proffsmaskiner ska överleva garantitiden, särskilt om man bara använder dem som privatperson.
Men man kan ju ha bakflyt och få ett måndagsex..

Redigerat:
CCPusher skrev:
Inte alls meningen att såga dig här men den maskinen du länkar till ser riktigt klumpig ut i mina ögon, den är ju stor som en folkabuss ju. :x
Dessutom har den slag (som i slagborrmaskin, inte som i slagskruvdragare) och vad i hela fridens namn ska man med det till? På en sladdlös skruvdragare dessutom?!? q(;^;)p
1) Ingen fara, men har du hållit i den? Det har jag, och den är snarlik 452:an, men slankare byggd. Ser mest lite corny ut med det lilla batteriet, men den är i mitt tycke inte klumpig. Definitivt mer lätthanterlig än de gamla AEG-elefanterna :-D

2) Det man har en slagborrmaskin till, dvs små hål i källarväggar på villor eller hänga upp tavlor i lägenheter. Varför borrar du hål i reglar med skruvdragaren ibland när det finns sladdborrmaskiner ;-)

Men det är inget fel på Boschen heller. Och angående garantin: Vet att CE-märkta Makitor går att få lagade i Sverige nuförtiden (förr vägrade de). Bosch har jag ingen koll på.

Redigerat:
CCPusher skrev:
...
Dessutom har den slag (som i slagborrmaskin, inte som i slagskruvdragare) och vad i hela fridens namn ska man med det till? På en sladdlös skruvdragare dessutom?!? q(;^;)p
...)
Jag har personligen en 14.4V skruvdragare med slagfunktion, och ångrar inte en sekund att jag köpte en med just slag! Har borrat i riktigt grisig betong med gott resultat. Inte att jämföra med svärfars borrhammare, men den fungerar till de få hål jag gör varje år (max 20!).

Kunde inte motivera mig att köpa en fläskig Hilti, även om jag älskar verktyg...

Vill tacka alla för alla bra tips :)

Det blev en Bosch GSR 14,4-2-Li med 2 ackar från Rubart.
Beställde den 22 o fick den igår den 28 på hans födelse dag :)
Han vart super nöjd.
Kände på den o måste säga att den låg väldigt skönt i handen o känns fruktansvärt smidig.
Nu ska jag bara gå in o förlänga garantin till 3 år på bosch hemsida :)

Tack alla

mvh
Johan

Kul att han blev nöjd! :)

Grattis till en bra skruvdragare!

För er som fortsätter läsa denna tråden kan jag bara instämma i att batterier är dyra i Sverige. Jag har en AEG 14,4V-skruvdragare sedan länge som behövde nytt batteri i höstas. Kollade runt lite på nätet och kunde till samma pris som för ett AEG NiMH-batteri i Sverige få tre (!) AEG Li-jon batterier och en batteridriven slagborrmaskin hos http://www.lawson-his.co.uk/ i England! Inkl frakt! Så nu har jag både skruvdragare och slagborrmaskin som delar på samma tre batterier.

Med slagborrmaskinen medföljde en batteriladdare och på den var det en vanlig europeisk elkontakt som det var fastskruvat en adapter till engelsk modell på. Det var alltså bara att skruva av adaptern och vips hade jag en originalkontakt som passade i svenska uttag. Vet dock inte om denna lösning gäller alla batteriladdare på engelska marknaden. Troligtvis är det inte så...

Bra köp, jag är också mycket nöjd med min!

2 batterier är en klar fördel, du har alltid ett laddat att byta till när det första är slut.

Jag hade PSRen tidigare som också är riktigt bra för sitt ändamål, men jag kunde inte motstå den blå från Tyskland...

Vad du än väljer för skruvdragare så kasta ej den gamla tolvVoltaren. Jag har själv flera tolvVoltare där det inte är intressant att skaffa batterier längre. Jag har tagit ut de gamla batterierna, borrat ett hål i batterihöljet och anslutit en elsladd med ciggtändarjack i andra änden. Sedan har jag skaffat en 12V ackumulator 4.5Ah, Biltema, art.nr. 80-409. Ovanpå ackumulatorn har jag placerat ett cigguttag, Kjell & Company, art.nr. 39-090. De fastlödda ledningarna mellan ackumulator och cigguttag göms under cigguttaget som hålls på plats ovanpå ackumulatorn med två buntband, snyggt, elegant. Ackumulatorn får plats i en stor ficka eller en liten kameraaxelväska. Använder ackumulatorn även till gamla Bosch niovoltare.

Sven-Olov Strid skrev:
Vad du än väljer för skruvdragare så kasta ej den gamla tolvVoltaren. Jag har själv flera tolvVoltare där det inte är intressant att skaffa batterier längre. Jag har tagit ut de gamla batterierna, borrat ett hål i batterihöljet och anslutit en elsladd med ciggtändarjack i andra änden. Sedan har jag skaffat en 12V ackumulator 4.5Ah, Biltema, art.nr. 80-409. Ovanpå ackumulatorn har jag placerat ett cigguttag, Kjell & Company, art.nr. 39-090. De fastlödda ledningarna mellan ackumulator och cigguttag göms under cigguttaget som hålls på plats ovanpå ackumulatorn med två buntband, snyggt, elegant. Ackumulatorn får plats i en stor ficka eller en liten kameraaxelväska. Använder ackumulatorn även till gamla Bosch niovoltare.
Bilder?

Jag återkommer med bilder, det kan ta en dag. Säg gärna nu på förhand vilka bilder som kan vara intressanta.

Sven-Olov Strid skrev:
Jag återkommer med bilder, det kan ta en dag. Säg gärna nu på förhand vilka bilder som kan vara intressanta.
På det beskrivna bygget. Hur ser ackumulatorn ut? Hur blir balansen i dragaren, när batteriet är borta?

Jag vill bara se bilder på ett sånt intressant projekt. :)

Här är tre gruppbilder.
Den översta gruppen visar fyra bilder på ombyggnaden av ett battericellspaket. Cellerna har klippts bort och tagits ur och en sladd har lötts in istället på de gamla anslutningarna. Sladden har dragits genom ett borrat hål i pakethöljet. Avlastning med knut. Hållaren för anslutningsblecken har fixerats med varmlim från limpistol.

Den mellersta gruppen visar fyra bilder på Batteri- (kamera-) väska och blyackumulator med cigguttag. Ackumulatorns anslutningar har vikits ned för att passa under cigguttaget. Anslutningar med flatstiftskontakter.

Den nedersta gruppen visar fyra bilder på en ombyggnad där sladden har anslutits direkt inne i skruvdragaren. Sladden är dragavlastad runt handtaget med ett halvslag. Skruvdragaren är på 7,2 Volt men fungerar bra till 12 Volt eftersom sladden är lång (8 meter) och den saknar elektronik.

Skruvdragarens balans i handen försämras men den blir samtidigt lättare då battericellerna försvinner. Kort sladd (2 meter med kameraväska) och stor ledningsarea (minst 2,5 kvadratmillimeter) ger mindre förluster och större kraft.

Sladden kan vara en brandrisk. Koppla bort ackumulatorn när den inte används eller transporteras eller montera en säkring som passar till sladdarean. Ciggkontakten gör att det är lätt att koppla från. En annan sladd med ciggkontakt används vid laddning av ackumulatorn (laddare för blyackumulator). Ackumulatorn är läckfri men det är bäst att hålla den upprätt.

• AckByteTillSladd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AckVäska.jpg
    Skapa konto
  • Boschyttreack.jpg
    Skapa konto
Jag kan rekommendera en Hitachi som du hittar för 1599kr på Harald Nyborg (haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5626&n=20100) jag har en mindre 12V modell med NiMh batteri som fungerar mycket bra och ligger perfekt i handen, har haft den i ca 3-4 år. Har också en B&D men den är mindre bra och rätt så tung. Den från Harald Nyborg har två st 14,4 V Li-ion batterier på 1,5Ah och väger 1,5kg så den måste vara bättre än den jag redan har (DS12DVF) och som sagt jag är super nöjd d^_^b

Ica Maxi har i dagens reklam
Hitachi Dv18dcl2 1499:- halva priset enligt reklamen
18volt lion 2st 1tim laddare 13mm chuck 2vxl slagborr väska 43nm årsmodell 2010

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.