Hej
Första inlägget här
Har suttit o läst runt lite i dom andra trådarna om skruvdragare på sidan men det känns som att dom endera handlar om dyrare maskiner än vad jag tänkt mig eller så är tråden rätt gammal o det borde finnas bättre maskiner ute nu.
Jo det är så att jag letar efter en ny skruvdragare till min far som snart fyller 60
Han har haft en AEG 12voltare med metallchuck samt nimh batteri förut som han använt när han både byggt ut huset o byggt ett antal altaner o annat så den har används flitigt o han har varit jätte nöjd med den men nu har batteriet gett upp o ett nytt batteri kostar 750kr till den o maskinen har ju ett antal år på nacken så det känns som att det är bättre att investera i en ny maskin.
Jag hade tänkt mig att köpa en 12 eller 14,4v maskin för runt 1500kr
Vill inte ha nån tungt 18v maskin
Hittade att XL bygg sålde ut en Hitachi DS12DVF3 inkl.ficklampa+bitssats för 1295:- men det jag inte gillar med den är att den har gamla NiCd batterit o vill nog helst ha LiOn batteri nu.
Vad tror ni annars om t.ex Black & Decker HP146F4LK?
http://www.jula.se/borr-skruvdragare-hp146f4lk-14-4-v-20-nm-123739
Eller AEG 12v
http://www.jula.se/kompakt-borr-skruvdragare-med-lampa-12-v-18-5-nm-139236
AEG gillar jag men just den där känns lite liten?
Eller ska man satsa på testvinnaren Bosch PSR 14,4?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241902
Den ser ju lite plastig ut o har inte metallchuck men den kanske är värt pengarna i allafall?
Eller har ni några andra bra tips?
(Min far fyller om en vecka så beställa från utlandet kanske inte är lönt).
Edit
Glömde bort, vad tror ni om en Ryobi skruvdragare?
//Johan
Första inlägget här
Har suttit o läst runt lite i dom andra trådarna om skruvdragare på sidan men det känns som att dom endera handlar om dyrare maskiner än vad jag tänkt mig eller så är tråden rätt gammal o det borde finnas bättre maskiner ute nu.
Jo det är så att jag letar efter en ny skruvdragare till min far som snart fyller 60
Han har haft en AEG 12voltare med metallchuck samt nimh batteri förut som han använt när han både byggt ut huset o byggt ett antal altaner o annat så den har används flitigt o han har varit jätte nöjd med den men nu har batteriet gett upp o ett nytt batteri kostar 750kr till den o maskinen har ju ett antal år på nacken så det känns som att det är bättre att investera i en ny maskin.
Jag hade tänkt mig att köpa en 12 eller 14,4v maskin för runt 1500kr
Vill inte ha nån tungt 18v maskin
Hittade att XL bygg sålde ut en Hitachi DS12DVF3 inkl.ficklampa+bitssats för 1295:- men det jag inte gillar med den är att den har gamla NiCd batterit o vill nog helst ha LiOn batteri nu.
Vad tror ni annars om t.ex Black & Decker HP146F4LK?
http://www.jula.se/borr-skruvdragare-hp146f4lk-14-4-v-20-nm-123739
Eller AEG 12v
http://www.jula.se/kompakt-borr-skruvdragare-med-lampa-12-v-18-5-nm-139236
AEG gillar jag men just den där känns lite liten?
Eller ska man satsa på testvinnaren Bosch PSR 14,4?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241902
Den ser ju lite plastig ut o har inte metallchuck men den kanske är värt pengarna i allafall?
Eller har ni några andra bra tips?
(Min far fyller om en vecka så beställa från utlandet kanske inte är lönt).
Edit
Glömde bort, vad tror ni om en Ryobi skruvdragare?
//Johan
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Axminster kanske går på en vecka om du beställer via webben idag men som sagt det kan spilla över några dagar. Jag är jättenöjd med min Makita BHP452RFWX 18 Volt, känns inte alls särskilt tung att jobba med.
B&D är ett märke som inte är känt för sin långa livslängd men funkar för att sätta upp hyllor och liknande. Ryobi hade jag undvikit, inte så mycket billigare än andra märken och 12V-dragaren jag kände på kändes klen.
Jag hade nog satsat på Boschdragaren om du inte har tid att beställa från utlandet. Som sagt, Axminster och Toolstop ger mycket mer för pengarna om du kan sträcka dig till 1500-2000 kr.
/Anders
B&D är ett märke som inte är känt för sin långa livslängd men funkar för att sätta upp hyllor och liknande. Ryobi hade jag undvikit, inte så mycket billigare än andra märken och 12V-dragaren jag kände på kändes klen.
Jag hade nog satsat på Boschdragaren om du inte har tid att beställa från utlandet. Som sagt, Axminster och Toolstop ger mycket mer för pengarna om du kan sträcka dig till 1500-2000 kr.
/Anders
Du borde hinna få hem en sån här på en vecka, och det är en kanonfin maskin.
Nästan 1500 i allafall.
http://viewitem.eim.ebay.se/Bosch-GSR-1442Li-AkkuBohrschrauber/200398053029/item
Nästan 1500 i allafall.
http://viewitem.eim.ebay.se/Bosch-GSR-1442Li-AkkuBohrschrauber/200398053029/item
skalman1 skrev:
Det där verka väldigt intressant
är det bättre att ta där ifrån än från http://www.axminster.co.uk/ ?
Jo jag är bra sugen på en blå bosch 
Men det fanns ju så många olika att beställa ifrån i tyskland, vilken firma är bäst?
Sen såg jag att det bara var 1,3ah batterier, är det bättre med lite högre ah eller funkar det bra med 1,3ah o byta ofta?
Farsan trodde inte på det här med flera batterier förr då han tyckte att den ena bara skulle ligga o bli dåligt då men visst kan man ha det ena batteriet sitta i laddaren hela tiden nuförtiden?
Men det fanns ju så många olika att beställa ifrån i tyskland, vilken firma är bäst?
Sen såg jag att det bara var 1,3ah batterier, är det bättre med lite högre ah eller funkar det bra med 1,3ah o byta ofta?
Farsan trodde inte på det här med flera batterier förr då han tyckte att den ena bara skulle ligga o bli dåligt då men visst kan man ha det ena batteriet sitta i laddaren hela tiden nuförtiden?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Med Li-Ion funkar det bättre att missköta batterierna men det är fortfarande inte bra. Om man bara använder ett batteri (och alla Li-Ion går att ladda på max en timme) så är det bättre med bara ett batteri. Brukar bli kraftigt billigare också, men kolla priserna först.
1.3 eller 1.5 Ah fungerar lika bra men måste givetvis laddas oftare. Brukar bli mycket lättare än 3Ah-batteriena.
England har annan kontakt och kräver adapter, Tyskland har samma. Om du tar från England så kolla http://www.axminster.co.uk och http://www.toolstop.co.uk. I Tyskland är http://www.shop-seltmann.de populärt men de har ett rykte om att strula om man inte betalar med PayPal. Sedan http://www.idealo.de för prisjämförelser.
/Anders
1.3 eller 1.5 Ah fungerar lika bra men måste givetvis laddas oftare. Brukar bli mycket lättare än 3Ah-batteriena.
England har annan kontakt och kräver adapter, Tyskland har samma. Om du tar från England så kolla http://www.axminster.co.uk och http://www.toolstop.co.uk. I Tyskland är http://www.shop-seltmann.de populärt men de har ett rykte om att strula om man inte betalar med PayPal. Sedan http://www.idealo.de för prisjämförelser.
/Anders
Anders_Nilsson skrev:Med Li-Ion funkar det bättre att missköta batterierna men det är fortfarande inte bra. Om man bara använder ett batteri (och alla Li-Ion går att ladda på max en timme) så är det bättre med bara ett batteri. Brukar bli kraftigt billigare också, men kolla priserna först.
1.3 eller 1.5 Ah fungerar lika bra men måste givetvis laddas oftare. Brukar bli mycket lättare än 3Ah-batteriena.
England har annan kontakt och kräver adapter, Tyskland har samma. Om du tar från England så kolla [länk] och [länk]. I Tyskland är [länk] populärt men de har ett rykte om att strula om man inte betalar med PayPal. Sedan [länk] för prisjämförelser.
/Anders
Tack Anders för ett utförligt svar
Svårt att bestämma sig när det finns så mycket att välja mellan
Men ni tycker alltså att GSR 14.4-2-Li är det vettigaste valet om man tar från tyskland o max 1500kr?
Hade ju gärna velat ha GSR 14.4 V-Li som har 13mm chuck men då verkar priserna sticka iväg :S
//Johan
