Kanske den här är vad du behöver - Bosch GSR14.4V-LICP Compact 14.4V li-ion Cordless Drill Driver (2x1.3AH):

http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsr...4v-li-ion-cordless-drill-driver-2x1.3ah-p6569

Ser ut att klara 13mm men kolla upp specen noggrant på andra sajter, jag kan ingenting om Bosch.

Jag var i samma sits för ett par månader, ville ha en dragare som var lätt, stark, klarade 13mm och hade Li-Ion batterier. Sedan fick den inte kosta något. Till slut köpte jag en Makita BHP452RFWX på Axminster:

http://www.toolstop.co.uk/makita-bh...ombi-drill-1-battery-with-free-kneepads-p4032

Vore kul om någon annan på forumet kunde kommentera vikten, själv tycker jag maskinen är mycket kompakt och lätt för att vara en dragare i full storlek.

/Anders

Anders_Nilsson skrev:
Kanske den här är vad du behöver - Bosch GSR14.4V-LICP Compact 14.4V li-ion Cordless Drill Driver (2x1.3AH):

[länk]

Ser ut att klara 13mm men kolla upp specen noggrant på andra sajter, jag kan ingenting om Bosch.

Jag var i samma sits för ett par månader, ville ha en dragare som var lätt, stark, klarade 13mm och hade Li-Ion batterier. Sedan fick den inte kosta något. Till slut köpte jag en Makita BHP452RFWX på Axminster:

[länk]

Vore kul om någon annan på forumet kunde kommentera vikten, själv tycker jag maskinen är mycket kompakt och lätt för att vara en dragare i full storlek.

/Anders
Ja den översta verka intressant, synd att den bara verkar gå att köpa med 2 batterier.
Måste man alltså ha en adapter till laddaren om man köper den som är från england?
verkar ju lite smidigare då att ta en från tyskland :)

//Johan

J_B skrev:
Jsynd att den bara verkar gå att köpa med 2 batterier.
//Johan
Ursäkta, skulle faktiskt aldrig köpa en skruvdragare utan 2 batterier. Oavsett om man använder maskinen kontinuerligt eller bara plockar upp den för något mindre så finns det inget värre än behöva vänta på att ladda.

Kan rekommendera och kolla på hitachi skruvdragare, Använt flera och de är mycket trevliga maskiner till bra priser.

Om jag vore trådstartaren skulle jag köpa en sån här:

https://www.shop-seltmann.de/defaul...ge-Akkuger%E4te-Akku-Schrauber-/Bohrschrauber

Garanterat inte tyngre än AEG:n, två batterier, säkerligen tillräckligt bra och bara en hundring över budget inklusive frakt. Glöm inte att pröjsa med paypal bara, kortbetalning strular en del hos dem (pengarna dras utan att köpet går igenom, du får tillbaka dem men det tar någon vecka)

Två batterier är ett måste ifall man ska göra nåt större anser jag.
Men det betyder ju inte att man måste ha det ena i laddaren alltid för det.
Har själv en Bosch PSR 14,4 och är klart nöjd med den.
Är nog uppe i 10 000 gips,spån och grövre skruv snart och den tuffar på fint ännu.
Och det är inget jag skruvat ännu som den gått bet på.
6mm skruv i snart 60årigt kärnvirke går tungt men det är större risk skruven går av än dragaren inte orkar.

Redigerat:
Jag är rätt säker på att den 18-voltare (BHP453) jag länkade till är betydligt vassare än båda maskinerna du länkar till. Klart bättre vridmoment, 13mm chuck m.m. Tror inte att du ska snöa in för mycket på 14,4V pga vikten, eftersom alla maskinerna är hyfsat nätta (garanterat lättare än din farsas gamla AEG) och alla tre kommer med den mindre varianten av batterier.

Och vill du absolut nödvändigt ha den med ett batteri för att komma under din budget så är jag i behov av ett sånt batteri ;-) Men jag skulle rekommendera att köra på två batterier.

Redigerat:
Jag röstar fortfarande på GSR:en, enligt mig är det en av dom trevligaste skruvdragarna på marknaden just nu.

den AEG du refferar till är nog en av de bättre dragarna har en själv + ne nyare från AEG men föredrar den äldsta smidigare och bättre balans för min del, har provat andra fabrikat vilka inte kommer i närheten av AEGs skulle utan tvekan satsa på nya batterier, bara inte originalen utan från batteriexperten exempelvis.

Man kan babelfisha eller google translatea sidan, jag begriper mig inte på det men jag har hört från dem som orkat sätta sig in i det att det är världens grej. ;)

Av de två du nämner så hade jag tagit makitan, även om jag gillar byx-hängar-kroken på boshen stenhårt så är boschen enligt seltmanns "teknishe-details" mer än dubbelt så tung som makitan (2,6kg mot 1,2kg).
Även om jag inte tror det stämmer så är en skruvmejsel på 2,6 kilo rätt tradigt tung att vifta runt med.

Även om AEGn som du länkar till i första posten är löjligt lågt specad avseende vridmomentet så har jag skruvat rätt mycket plankegolv med den så jag misstänker att det även här är något skumt.
Och till det priset är det mycket nära att det blir min skruvdragare nummer 6, det är helt enkelt löjligt billigt.

Angående det här med ett eller två batterier så håller jag helt med devizion, du får nog ta att lära farsan att byta batterier. ;)
Även om far din kanske inte snickrar så snabbt som han en gång har gjort så tycker jag det är helt vansinnigt att bara ha ett batteri.
Li-Ion batterierna tappar knappt märkbart i kraft även om de blir liggande lång tid.
Alltså kan man ha det ena laddat medan man tuffar på med det andra, när det sedan tar slut så bara byter man och sätter det trötta batteriet på laddning.
När man sedan har jobbat färdigt så är batteriet som står på laddning garanterat färdigladdat och man kan packa ner alltihop igen.

MÅLLGAN skrev:
den AEG du refferar till är nog en av de bättre dragarna har en själv + ne nyare från AEG men föredrar den äldsta smidigare och bättre balans för min del, har provat andra fabrikat vilka inte kommer i närheten av AEGs skulle utan tvekan satsa på nya batterier, bara inte originalen utan från batteriexperten exempelvis.
Tack för din input :)
Jo jag har övervägit ett nytt batteri men som sagt maskinen är bra gammal o batteriet kostar 750kr till den, var precis o kollade in farsans gamla maskin o den känns rätt sliten i chucken o överlag så det lutar nått mer åt en helt ny maskin åt farsan.
Kanske tar jag över hans maskin o löder ihop ett eget batteri till den senare :cool:

Hur är det med garantierna när man köper bosch eller makita från tyskland?
såg att man kunde få 3 års garanti på boschen i allafall i england.

CCPusher skrev:
Man kan babelfisha eller google translatea sidan, jag begriper mig inte på det men jag har hört från dem som orkat sätta sig in i det att det är världens grej. ;)

Av de två du nämner så hade jag tagit makitan, även om jag gillar byx-hängar-kroken på boshen stenhårt så är boschen enligt seltmanns "teknishe-details" mer än dubbelt så tung som makitan (2,6kg mot 1,2kg).
Även om jag inte tror det stämmer så är en skruvmejsel på 2,6 kilo rätt tradigt tung att vifta runt med.

Även om AEGn som du länkar till i första posten är löjligt lågt specad avseende vridmomentet så har jag skruvat rätt mycket plankegolv med den så jag misstänker att det även här är något skumt.
Och till det priset är det mycket nära att det blir min skruvdragare nummer 6, det är helt enkelt löjligt billigt.

Angående det här med ett eller två batterier så håller jag helt med devizion, du får nog ta att lära farsan att byta batterier. ;)
Även om far din kanske inte snickrar så snabbt som han en gång har gjort så tycker jag det är helt vansinnigt att bara ha ett batteri.
Li-Ion batterierna tappar knappt märkbart i kraft även om de blir liggande lång tid.
Alltså kan man ha det ena laddat medan man tuffar på med det andra, när det sedan tar slut så bara byter man och sätter det trötta batteriet på laddning.
När man sedan har jobbat färdigt så är batteriet som står på laddning garanterat färdigladdat och man kan packa ner alltihop igen.
Boschen väger 1,3kg, jag har haft en själv så jag vet. :)

Danne78 skrev:
Jag är rätt säker på att den 18-voltare (BHP453) jag länkade till är betydligt vassare än båda maskinerna du länkar till. Klart bättre vridmoment, 13mm chuck m.m. Tror inte att du ska snöa in för mycket på 14,4V pga vikten, eftersom alla maskinerna är hyfsat nätta (garanterat lättare än din farsas gamla AEG) och alla tre kommer med den mindre varianten av batterier.

Och vill du absolut nödvändigt ha den med ett batteri för att komma under din budget så är jag i behov av ett sånt batteri ;-) Men jag skulle rekommendera att köra på två batterier.
Inte alls meningen att såga dig här men den maskinen du länkar till ser riktigt klumpig ut i mina ögon, den är ju stor som en folkabuss ju. :x
Dessutom har den slag (som i slagborrmaskin, inte som i slagskruvdragare) och vad i hela fridens namn ska man med det till? På en sladdlös skruvdragare dessutom?!? q(;^;)p

I övrigt har du helt rätt!
18 voltarna idag är hundra gånger smidigare än för bara några år sedan, så det finns ingen mening med att snöa in helt på 14,4.
13mm chuck är att föredra framför 10mm och två batterier är en milsvid fördel jämfört med ett, i värsta fall får du väl köpa maskinen med två batterier och spara det ena som julklapp, så var det avklarat dessutom :D
Du har garanterat inte varit i så god tid med julklappsinköpen förr (om du är som alla andra killar dvs :rolleyes:)

skalman1 skrev:
Boschen väger 1,3kg, jag har haft en själv så jag vet. :)
Då är det ju inget att bråka om, byxkroken kan vara värd 100 gram, lätt!

CCPusher skrev:
Då är det ju inget att bråka om, byxkroken kan vara värd 100 gram, lätt!

så du tycker också att Boschen är värd pengarna?

Tänkte på det att boschen vet jag ju att det är från deras proffs serie men den makitan jag länka till kanske är från deras billigaste serie o då kanske boschen är ett bättre val?

Nån som vet hur det är med garantierna på dom från tyskland?

Bra tips där med julklapp förresten ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.