B Byggsnyggen skrev:
Jag är 100% säker på att jag har riktat mot Telias mast. Däremot undrar jag på om höjdskillnaden gör att jag hamnar i radioskugga.
Om den inte är rundstrålande så är jag dock ganska säker på att jag bor på rätt sida. Åt andra hållet är det mest bara skog och få boende. Kan ju vara så att man riktat antennerna så att de främst ska ge täckning om man åker en riksväg och i isåfall hamnar jag nog lite fel.
Vi pratar om landsbygden i Värmland så det kryllar inte av andra master. Man får vara glad att det finns en.
Däremot retligt att man inte har bättre effekt när man behöver, när man vet att det finns
De är nog riktade efter riksvägen är jag rädd.

Finns det nån bra och fungerande App som visar master, celler och karta?
Jag hade en som även visade min mobil och ett streck till den mast mobilen var uppkopplad mot, men den slutade fungera. 🥲

ClasseClas
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade en som även visade min mobil och ett streck till den mast mobilen var uppkopplad mot, men den slutade fungera. 🥲
netmonitor (Android) är bra tycker jag. Den är gratis några gånger för analys, sen får man betala månadsvis eller årsvis. Jag upptäckte på landet att närmsta masten 2,7 km bort inte täckte mitt hus pga "cellskugga" utan det var en annan mast rakt bakom 17 km bort som gav 5G-täckning med diverse problem.

• Gilla
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Har du dålig mottagning(?) så kan kan man köpa en 5g router som sätts på taket, från lådan på taket så går det bara en nätverksladd som man stoppar i vilken router som helst. Jag har en ZTE 7010 på ett ställe som fungerat fint i nästan 3 år.
Zyxel NR7101 fungerar på samma sätt. Mycket nöjd med NR7101 som jag köpte på blocket.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Cellmapper.net
Finns som app, och karta på adressen ovan.

Ju fler som använder appen Cellmapper, ju bättre blir kartan.
Eftersom Tele2 & Telenor delar radionät, så även om du har Telenor, så kan du behöva välja Tele2 i kartan, och vice versa för att få korrekt karta.

• Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
T Tystnad skrev:
Cellmapper.net
Finns som app, och karta på adressen ovan.

Ju fler som använder appen Cellmapper, ju bättre blir kartan.
Eftersom Tele2 & Telenor delar radionät, så även om du har Telenor, så kan du behöva välja Tele2 i kartan, och vice versa för att få korrekt karta.
Då får jag väl installera Appen och köra runt lite i omgivningarna.
Den saknar helt info om 5G-NR, fast det finns här.

Då får jag väl installera Appen och köra runt lite i omgivningarna.
Den saknar helt info om 5G-NR, fast det finns här.
5G-SA* finns hos operatörerna, men är ingen som öppnat för privatkunder ännu vad jag vet.
Telia har testverksamhet, kolla in NorthStar.

* Riktgt 5G fristående från 4G-nätet.
Det form av 5G vi är vana vid är 5G-NSA, som alltså är beroende sv 4G.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.