3 575 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Tips på ny 5G-router?
Jag vill bara påpeka att "fair usage" (i den mån det gäller) inte handlar om att alla skall få samma hastighet, utan det handlar om att alla skall få ungefär lika mycket resurser i radion. Den som har en dålig signalstyrka får därför lägre hastighet än den som har en bra signalstyrka. På landsbygden innebär detta därför ofta att den som har riktigt bra antenn också har högst hastighet (och lägst ping).blackarrow skrev:
Det är väl just det här många fiberförespråkare varnar för och många som är nöjda med sitt mobila bredband säger inte händer (för det fungerar bra för dem).
Många användare delar på samma mobilmast och kapaciteten delas mellan alla dess användare.
Skaffa en mobilrouter som har högre fart.
Se över mottagningsförhållandena, placering av mobilrouter, bättre antenn, byta cell/antennmast, riktantenn.
Nja, de där siffrorna är väl hastigheten. Ping är bättre ju lägre siffra du får och mäts i ms (millisekunder). Ju längre tid dina datapaket får vänta på att det blir ledigt i luften så dina paket kan sändas, ju högre blir siffran och sämre prestanda även om ping tid inte är ett problem i sig för normala användare (ej avancerat onlinespel).
Fair usage… användarna ”delar på tiden i luften”
Antag din nuvarande mobilrouter klarar maximalt 150Mbit/s och du får ut 7 till 50 Mbit/s beroende på tid på dygnet.
Byter du upp dig till en som klara 300, kanske 400Mbit/s, forfarande på 4G, så får du en större del av kakan.
Kanske 14 till 100Mbit/s 😀 (Den överför ju mer på samma tid).
Det skulle kunna vara så att uppgradering till 5G ger en större del av kakan. (Mer kapacitet på samma frekvens).
Eller så får man precis samma hastighet eftersom samma frekvenser ofta används för både 4G och 5G.
Just nu skulle jag rekommendera en bättre 4G router, tex en beg Huawei B535 i väntan på lägre priser på 5G routers, fast du har ju inte nämnt vad du har, så det är ju omöjligt att veta om den skulle vara bättre för dig…(jag gissar lite utifrån dina siffror).
Sedan så kan man i radion välja att köa upp paketen lite längre för att signals kvalitet skall gå upp (om man vet att den just nu ligger under medel) och man kan därför välja att skicka data till någon annan just den bråkdelen av en millisekund. Detta fungerar dock bara i nedlänk, i upplänk där man är begränsad av effekten på routern/telefonen så fungerar det inte och detta gör att i praktiken så är många tjänster (exempelvis teams med video) därför begränsade av vad telefenon kan skicka med för effekt. Och eftersom en router får skicka med högre effekt än en telefon så kommer den att vara överlägsen. Särskilt om den också har en riktantenn.
En ytterst förenklad förklaring, men förhoppningsvis så hjälper den väl någon.
* Jag hade tagit reda på var nuvarande operatörens mast/master finns och kollat om man har placerat routern på bästa plats.
* Även kontrollerat vilka band/frekvenser som används, i vissa fall kan man få bättre prestanda på högre frekvens trots lägre signalnivå om man låser routern på det bandet. Och mottagning är lurigt då det kan påverkas av väder/regn/skog/etc.
* Kan ju även vara så att andra operatörer har bättre täckning/prestanda på er fastighet. Vid vårt fritidshus så skiljer det beroende av operatör där två fastigheter med en km mellan har olika förutsättningar gällande operatör.
Så jag hade fokuserat på att optimera nuvarande situation än att byta till router som klarar 5G, routerbyte kan hjälpa men behöver inte ha 5G stöd.
* Även kontrollerat vilka band/frekvenser som används, i vissa fall kan man få bättre prestanda på högre frekvens trots lägre signalnivå om man låser routern på det bandet. Och mottagning är lurigt då det kan påverkas av väder/regn/skog/etc.
* Kan ju även vara så att andra operatörer har bättre täckning/prestanda på er fastighet. Vid vårt fritidshus så skiljer det beroende av operatör där två fastigheter med en km mellan har olika förutsättningar gällande operatör.
Så jag hade fokuserat på att optimera nuvarande situation än att byta till router som klarar 5G, routerbyte kan hjälpa men behöver inte ha 5G stöd.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Och för att vara ännu tydligare rörande detta så räcker det med att latensen är lång någon gång då och då under en session för att den skall upplevas som slö, detta då temporära långa latenser upplevs som att köra in i en bergvägg för regleralgoritmerna i TCP/QUIC. Internets protokoll är inte designade för varierande latenser.A atomlab skrev:
Då den finns i mitt fritidshus, och minnet är kort, kan jag inte svara på vad det är för router.P PappasHammare skrev:
Den köptes sommaren 2022 på Kjell&co och är ingen skit. Jag gick på kvalitet före pris och är ett av de vanliga märkena, troligen TP-link..
De rekommenderade denna till mig.
Till detta har jag en extern antenn sittande i nocken, riktad mot masten.
Kan vara denna: https://www.kjell.com/se/produkter/.../4g-antenn/5g-4g-antenn-med-mimo-6-dbi-p30144
Masten är c.a. 2-2;5 km bort och placerad c.a. 200 m högre än mitt hus. Jag har helt fritt åtminstone de första 300m sett från huset.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Bra att du har extern antenn
TP-Link är väl inte 'top of the line' men funkar.
Då kommer nästa fundering.
Är du säker att den mast du har riktat mot är en mast för den operatör du har? Och har masten en antenn mot ditt håll?
En mast är nog aldrig rundstrålande.
Idag är det svårt att få reda på vems mast det är och ännu svårare att veta om det finns antenn åt ett visst håll.
Du har inte fler master att välja på? De kan stå längre bort men kan ibland vara ett bättre val just för att antennen pekar åt rätt håll samt rätt operatör.
Är du säker att den mast du har riktat mot är en mast för den operatör du har? Och har masten en antenn mot ditt håll?
Idag är det svårt att få reda på vems mast det är och ännu svårare att veta om det finns antenn åt ett visst håll.
Du har inte fler master att välja på? De kan stå längre bort men kan ibland vara ett bättre val just för att antennen pekar åt rätt håll samt rätt operatör.
Jag är 100% säker på att jag har riktat mot Telias mast. Däremot undrar jag på om höjdskillnaden gör att jag hamnar i radioskugga.P PappasHammare skrev:Bra att du har extern antenn
Om den inte är rundstrålande så är jag dock ganska säker på att jag bor på rätt sida. Åt andra hållet är det mest bara skog och få boende. Kan ju vara så att man riktat antennerna så att de främst ska ge täckning om man åker en riksväg och i isåfall hamnar jag nog lite fel.
Vi pratar om landsbygden i Värmland så det kryllar inte av andra master. Man får vara glad att det finns en.
Däremot retligt att man inte har bättre effekt när man behöver, när man vet att det finns