Har avloppsrör kopplade enligt bild. Till vänster går der ned mot avlopp. Som synes så är rören lutande inåt mot mitten, jag tror även detta är orsaken till frekvent "gurglande" ljud från diskhon.

Spontant tänker jag att rördragning behöver lutning hela vägen ned mot avloppet till vänster. Men hur gör jag detta enklast?

Rädslan om jag river bort de övre genomföringarna mot golvet uppåt är att ytterligare fulbygge upptäcks och det hela blir dyrare.

• Avloppsrör under ett golv, kopplade horisontellt med lutning mot mitten. Vissa rör är täckta med isoleringstejp. Vägg av betong bakom rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt ett nytt T-rör till höger och led ner det under dom andra t-rören till ytterligare t-rör på den vertikala stammen Inte snyggt inte fackmannamässigt men säkerligen fungerande.😀

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
K kan inte allt skrev:
Sätt ett nytt T-rör till höger och led ner det under dom andra t-rören till ytterligare t-rör på den vertikala stammen Inte snyggt inte fackmannamässigt men säkerligen fungerande.😀
Ja iofs, det är en lösning. Jag ska ha den i bakhuvudet, tack:)

Bilden kan luras, men såvida inte muraren var dyngrak så murstenarna lutar jättemycket så är det bakfall på den övre grövre (110mm) stammen också.

Om så är fallet(!) så behöver man göra om rätt mycket, troligen enklast att förlänga vertikala rören som går genom bjälklaget med muffar och lägga den horisontella stammen lite längre ner för att kunna få ordning på det.

Sen är det viktigt att rören fixeras ordentligt, det är inte gjort nu.

• Gilla
Sander54 och 2 till
  • Laddar…
C
Man kan ju fundera på om det varit så där från början, eller om det håller på att glida isär?

• Gilla
Sander54 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan ju fundera på om det varit så där från början, eller om det håller på att glida isär?
Visst är det väl så. Om man kollar bilden noggrant ser det ut som att rören i röda ringen glidit isär och samma gissningsvis i den blåa ringen även om det inte syns. Det finns ju bara en upphängning så hela paketet har ju tippat lite grann. Det borde du kunna fixa själv. Tryck tillbaka och fäst lite bättre bara.
Rörinstallation med rör kopplade i en murad vägg, markerade med röda och blåa cirklar, vilket indikerar potentiella skarvar eller problemområden.
Skapa konto

• Gilla
Alarikk och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bilden kan luras, men såvida inte muraren var dyngrak så murstenarna lutar jättemycket så är det bakfall på den övre grövre (110mm) stammen också.

Om så är fallet(!) så behöver man göra om rätt mycket, troligen enklast att förlänga vertikala rören som går genom bjälklaget med muffar och lägga den horisontella stammen lite längre ner för att kunna få ordning på det.

Sen är det viktigt att rören fixeras ordentligt, det är inte gjort nu.
Tack.

I min tanke så tänkte jag att korta sv vänstra röret ner mot marken och sedan på något sätt förlänga T-rör-genomföring till vänster och mitten flr att få en lutning hela vägen.

Var det så du menar?
D Dublin skrev:
Visst är det väl så. Om man kollar bilden noggrant ser det ut som att rören i röda ringen glidit isär och samma gissningsvis i den blåa ringen även om det inte syns. Det finns ju bara en upphängning så hela paketet har ju tippat lite grann. Det borde du kunna fixa själv. Tryck tillbaka och fäst lite bättre bara.
[bild]
Tack för svar. Ja, jag får börja mickla lite så får vi se om det rätar ut sig.

B Byggfunderingar2 skrev:
I min tanke så tänkte jag att korta sv vänstra röret ner mot marken och sedan på något sätt förlänga T-rör-genomföring till vänster och mitten flr att få en lutning hela vägen.

Var det så du menar?
Precis så, men som @Dublin påpekar så ser det också ut att rören dragits isär på vänstersidan, men det ser ändå ut som om det inte helt hjälper för att få bra fall - men det är svårt att avgöra med säkerhet på bild.

Det ser också ut som om det kan bli lite halvsvårt att få till på grund av avståndet mellan röret ner i marken och första t-röret uppåt. Ser ut som att avståndet är lite för långt för en enkel 90-böj och förklarar nog varför man satt en extra böj. Men det märker du när du sätter igång.

Köp på dig en rejäl hög med olika böjar så du får ihop det när du håller på och slipper åka och komplettera. Bättre att lämna tillbaka det som blir över. Köp även glidex (ett smörjmedel som gör det enkelt att sätta ihop och justera rören.
Det går med såpavatten också.

Sikta på ett fall på 2 cm/meter.

Som flera har påpekat så är det nog lite bristfälligt montage.
Jag hade gjort om det med riktiga klammor så röret inte kan glida isär och hade även bytt ut t-rören mot grenrör.

• Grått PVC-avloppsrör med Y-koppling och gummiringstätningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Ska du bygga om helt tycker jag att du ska kolla om det är möjligt att göra så här istället för att slippa den (nästan) horisontella delen. T-kopplingarna ska ju då bytas ut mot y-kopplingar och andra böjar du behöver ska vara max 45 grader.
Rörledningar och ventilationsrör i källare, med några märkta i rött. Bakgrunden är en grå betongvägg.
Skapa konto

Ps. Ser nu när jag kollar noga att du har en koppling längst ner till vänster som verkar hållas ihop med silvertejp. Man kan ju gissa att det har lossnat helt någon gång förut.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Som en uppmärksam Dublin redan sett, så har det 15gr. språnget/böjen glidit ut regält. Säkert mer än 5 cm. Tryck i den för en enkel åtgärd. Det bästa är naturligtvis att göra rätt med grenar och bra fall, när du ändå är igång

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Så här skulle jag dra det med 110 mm rör hela vägen. Klamra i grundens innervägg (mina gula markeringar). Gjort på en förmiddag eller eftermiddag och kostar inte många hundralappar. Glöm inte att köpa Glidex.

Installation av 110 mm avloppsrör fästa längs grundens vägg med gula markeringar och röda linjer som indikerar rördragning.
Skapa konto

• Gilla
WorldJ och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här skulle jag dra det med 110 mm rör hela vägen. Klamra i grundens innervägg (mina gula markeringar). Gjort på en förmiddag eller eftermiddag och kostar inte många hundralappar. Glöm inte att köpa Glidex.

[bild]
Stor tack för svaret. Detta ser stabilt ut.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Byggfunderingar2 skrev:
Har avloppsrör kopplade enligt bild. Till vänster går der ned mot avlopp. Som synes så är rören lutande inåt mot mitten, jag tror även detta är orsaken till frekvent "gurglande" ljud från diskhon.

Spontant tänker jag att rördragning behöver lutning hela vägen ned mot avloppet till vänster. Men hur gör jag detta enklast?

Rädslan om jag river bort de övre genomföringarna mot golvet uppåt är att ytterligare fulbygge upptäcks och det hela blir dyrare.
Hej det är inte att rekommendera att ha 90* böj på ett avslut på en stigande stam det du bör göra är att sätta dubbla 45* så att du får en snällare böj vilket minskar risk för stopp och att rören kan gå isär. Sen är det inte bra med bakfall det kan va så att det sitter fast där och att det tar lite längre tid för vattnet att rinna undan och där av ett gurglande ljud

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

[bild]
Jag gjorde ett försök på denna installation. Men jag får problem i slutet mot huvudstammen. Den vänstra genomföringen i golvet är så nära huvudstammen att jag har svårt att koppla ihop rör som passar och därmed får jag inte till lutning. Vet du/ni om det finns mer flexibelt rör eller annan lösning? Som syns på bilden så fock jag montera tillbaka T-röret igen, y-modellen fick inte plats som jag ville.

Värt att nämna ät anslutande 75mm som syns på denna bild. Under ligger huvudstammen (med muff mellan)

• Plaströrinstallation i källarvägg med T-koppling synlig; problem med lutning och utrymme vid anslutning till huvudstammen; rörsystem med utmaningar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.