Rickard.
Tyvärr inte, axeln sitter fast mellan det som syns i bilden jag skickade till Dan och brickan med stoppskruven.

Rickard. Rickard. skrev:
Det vet jag inte men hur skulle man ens kunna tillverka ett sånt hål? Axeln är kanske 14mm och hålet går bara rakt genom gjutningen.

Andra/senare/större modeller verkar ha en spak rakt in genom sidan som man trycker och drar i och det kanske är av denna anledning, kanske...
Man skulle kunna borra snett upp, men är axeln så liten låter det osannolikt...

Rickard. Rickard. skrev:
Tyvärr inte, axeln sitter fast mellan det som syns i bilden jag skickade till Dan och brickan med stoppskruven.
Använda det redan gängade M5 ? hålet för en låsskruv med spets då?
Du skulle då behöva borra en ytterst liten nedsänkning i växelarmen, 3 mm räcker långt.

En närbild av ett rör anslutet till en vägg med en skruv, troligtvis en del av en växelarm, med skugga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
J jawen skrev:
Använda det redan gängade M5 ? hålet för en låsskruv med spets då?
Du skulle då behöva borra en ytterst liten nedsänkning i växelarmen, 3 mm räcker långt.

[bild]
Denna maskin vet inte ens vad M5 betyder utan det är 1/4" eller kanske 3/16" 😉

Som jag skrev tidigare så sitter inte brickan fast i maskinen utan i armen och snurrar med den, en stoppskruv genom brickan in i gjutningen skulle fungera men det känns tråkigt att behöva verktyg för att byta växel..

Finns det plats för en fiberbricka eller något bakom den, så kanske man kan öka friktionen såpass mycket att spaken inte ramlar ner?

Annars är ju lösningen med bagagestropp ganska elegant? 😄

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Det har du helt rätt i, kan nog ha så här några år till utan att det gör allt för ont. Kan ju alltid övervarva motorn också för att slippa växla 😉

Rickard. Rickard. skrev:
Det har du helt rätt i, kan nog ha så här några år till utan att det gör allt för ont. Kan ju alltid övervarva motorn också för att slippa växla 😉
Svårt att se på bilderna men kanske en stark magnet med en pinne som sticker ut och håller upp spaken? Enkelt att ta loss utifall du vill köra på nedre läget.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
L Lovan83 skrev:
Svårt att se på bilderna men kanske en stark magnet med en pinne som sticker ut och håller upp spaken? Enkelt att ta loss utifall du vill köra på nedre läget.
Magnet är ingen dum idé alls.
Jag ogillar generellt att använda magneter på maskiner som gör spån av järn och stål så jag har inte ens tänkt i dom banorna men på baksidan av någon som kastar spånorna framåt så lär det funka bra.

Rickard.
Som forumnörd vill man inte lämna en tråd oavslutad så här kommer lösning v1.0.
Magnet blev nyckelordet även fast jag inte riktigt följde Lovans tips (hade ingen magnet stark nog och vill inte magnetisera maskinen i onödan). Jag tänkte först en vinkel men jag hittade en bit aluminium i bra att ha-lådan som jag tyckte kunde fungera lika bra. En icke genomgående m5 gänga samt liten slipning på spaken för att få bättre kontakt mot magneten blev dom permanenta modifikationerna på maskinen.

En maskin med en modifierad spak av aluminium fäst med M5-gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är absolut inte samma kännsla som en bra utförd kulfjäderlösning men det hade också varit mycket mer komplicerat och tidskrävande.

Så här i efterhand känns det lite fånigt att "behöva" en tråd för detta, hindsight is always 20/20 🤷‍♂️

• Gilla
Lovan83 och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.