1 249 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Tips på lösning för köksventilarion
Men är det verkligen möjligt att det inte finns ett centralt ventilationssystem? Självdrag, finns det fortfarande kvar i lägenhetshus? Hur i friden skulle det då kunna göras OVK och hur garanteras normenlig ventilation? Ventilationen blir ju väderleks beroende?
En sådan här används tydligen av bla HSB. Då kan man ansluta köksfläkten till imkanalen och slippa kolfilter: https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-sirrus-automatspjall-125.html
Finns ju plasmafilter numera, men hur bra fungerar dom?
https://www.swedluxury.se/blog/koksflakt-med-plasmafilter-eller-med-kolfilter-vad-ar-bast/
En sådan här används tydligen av bla HSB. Då kan man ansluta köksfläkten till imkanalen och slippa kolfilter: https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-sirrus-automatspjall-125.html
Finns ju plasmafilter numera, men hur bra fungerar dom?
https://www.swedluxury.se/blog/koksflakt-med-plasmafilter-eller-med-kolfilter-vad-ar-bast/
Det finns massor med hyresfastigheter och bostadsrättsfastigheter (både flerbostadshus och en/tvåfamiljshus) som har självdragssystem.K krambriw skrev:
Ja, det är fortfarande krav på OVK vid självdragssystem i flerfamiljshus,
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
Vad händer om köksfläkt(en/arna)har större luftomsättning än den centrala fläkten har?K krambriw skrev:
Riskerar inte att delar av den utsugna luften hamnar hos grannarna?
Vid OVK ska inte hittas på egna flöden av kontrollanten, t ex några "normflöden", utan vid OVK så inspekteras bara att ventilationen av en byggnad upprätthålls som byggnaden var projekterad. Var den projekterad med självdrag så kollas helt enkelt att kanalerna är intakta och inte blockerade/igensatta och sen är det bra med det. I praktiken väntar man tills det är kallt ute så att det finns drag att detektera.K krambriw skrev:
I och med att den öppnar upp något från ett inställt läge till ett bestämt maxläge så ska det tydligen bli "kontrollerad forcerad" ventilation. Så det betyder säkerligen att köksfläktens fulla kapacitet inte kan nyttjas. Man kanske bara kan köra på lägsta hastigheterna, kör man fortare blir det ändå bara att den kämpar mot ett motstånd. Men det kanske ändå blir bättre än kolfilter
Kanske plasmafilter vore ett bättre val...
Kanske plasmafilter vore ett bättre val...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden