Hej!

Ritat upp köket som nedan inför vårt nybygge av hus. Det är så vi känner att vi vill ha. Men är öppna för tankar kring planlösningen. Det blir närmare 4 meter i takhöjd då det är lutande tak i hela huset.
Ser ni några klara nackdelar med att ha det som följande? Eller går det att nyttja hela ytan på ett vettigare sätt? Det är runt 180cm mellan "köksö" och bänkskåpen vid väggen.
3D-modell av kök med köksö, grå och gröna skåp, samt fönster ovan bänkskivan. Diskbänk mellan häll och ugn/mikro. Kylskåp och frys till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av kök med U-formad layout, köksö i mitten, bänkar längs väggar, och högskåp med inbyggd kyl och frys. Golvet är i ljus träfinish.
Skapa konto
3D-ritning av kök med köksö, bänkskåp, kyl/frys och ugn/mikro. Fönster längs ena väggen, trägolv och öppen planlösning.
Skapa konto

Hällen placeras likt bild från det kök vi har just nu men kryddhylla i snedväggen. Diskbänken blir mellan häll och ugn/mikro.
Kök med svart skåpinredning, trädetaljer, vit kakelvägg och köksö i ljust trä. Cowboyhatt ligger på köksön.
Skapa konto

Ovanför kyl och frys skulle jag på sikt vilja ha hyllor/fack längs med väggen och upp till tak. Vi kommer att ha en "biblioteksstege" i klädkammare och vid bokhyllor i huset så tänker att den får integreras på något sätt.

Planritning av kök och matsal med köksö, skafferi, diskbänk mellan ugn och mikro, samt utrymme för kyl och frys i nybyggt hus.
Skapa konto

BirgitS
När jag/vi lagar mat i köket så vill vi i huvudsak hålla oss till området diskho-arbetsbänk-häll. Där vill jag samla alla ingredienser. Det innebär att jag vill ha minst 100 cm bänkskiva mellan hon och hällen för att få plats. Jag vill inte hålla på och flytta omkring olika ingredienser för att kunna skiva, köra matberedare, blanda i salladsskålen etc. Jag vill inte bära saker från skafferiet eller kylen till diskhon, för att sen behöva bära dem över till köksön för att stå där att skära dem innan tillagningen. Om jag under tillagningen på hällen märks att något saknas vill jag inte behöva stänga av hällen, gå 5 m bort till skafferiet för att hämta det jag glömt, och sen 5 m tillbaka innan jag kan fortsätta tillagningen.

Nu vet jag inte hur tillgängligheten kommer att bedömas framöver, men jag tror inte att det där köket hade fått bygglov för ett år sen eftersom det inte går att göra en 80 cm arbetsskiva, utan skåp under, med åtkomst till både hon och hällen.

Hur man använder ett kök är en rätt personlig fråga, men jag tycker inte att det där är en bra planlösning. Trångt där man ska arbeta och två personer kommer vara i vägen för varandra. Jag skulle göra om till en L-formad lösning, med spis där ni nu har diskho och diskho framför fönstret, och en fristående köksö så att man kan röra sig bättre i köket. Ta bort eller flytta det lilla fönstret.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske flytta diskhon till ”köksön” för att få lite mer arbetsyta mellan den och hällen? Ett extra tappställe till höger om spishällen ger mer flexibilitet?

Vi har en liknande layout som ditt förslag, men lite andra proportioner samt vägghängda skåp för servis m.m. Jag tycker att det är praktiskt att kunna tömma diskmaskinen snabbt utan att springa runt med tallrikar etc. Det finns olika strategier, välj den som passar er bäst.

Vi har ett hörnskafferi ca 2 meter från hällen som rymmer det mesta (ca 2 m3), men vi använder även bastun i källaren för förvaring av potatis, frukt etc utöver extra lager av mjöl, konserver, kaffe m.m. Det stör inte oss att springa ner i nedervåningen för att hämta vissa grejer för matlagning. Med detta sagt, jag tror ert skafferi kan vara helt okej.

Allt kan inte vara perfekt placerat i ett kök, men ni skall inte störa er på komprimisserna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.