Är det någon som har ett tips på en snygg köksfläkt med till och frånluft, typ krydhyllefläkt, fast med designkåpa i stället för skåp med kryddhylla. Letar altså efter något i denna stil: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10096182 men med möjlighet att även koppla in till luft. Tacksam för svar/hjälp.
Det kommer luft från badrummet, som tar vägen ut via köksfläkten...
Mekanisk till- och frånluft ovanför spisen löses med system minimaster (en FTX alltså). Det kan aldrig se ut som på din bild. Den bilden visar enbart en (separat) frånluftsfläkt för evakuering av stekos. En FTX innehåller värmeväxlare och tar mycket mer plats.
Vill man ha din önskade lösning tillsammans med en FTX så får man finna en annan placering av FTXn och lösa spisevakuering med egen kanal och egen fläkt.
Accepterar du en Minimaster så kan du kika på några bilder här --> http://photobucket.com/consensuskitchen. Där byter vi ut en gammal Bacho ACC minimaster till en modern ersättare i form av Fläktwoods RDKR.
Vill man ha din önskade lösning tillsammans med en FTX så får man finna en annan placering av FTXn och lösa spisevakuering med egen kanal och egen fläkt.
Accepterar du en Minimaster så kan du kika på några bilder här --> http://photobucket.com/consensuskitchen. Där byter vi ut en gammal Bacho ACC minimaster till en modern ersättare i form av Fläktwoods RDKR.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Consensus skrev:
Mekanisk till- och frånluft ovanför spisen löses med system minimaster (en FTX alltså). Det kan aldrig se ut som på din bild. Den bilden visar enbart en (separat) frånluftsfläkt för evakuering av stekos. En FTX innehåller värmeväxlare och tar mycket mer plats.
Vill man ha din önskade lösning tillsammans med en FTX så får man finna en annan placering av FTXn och lösa spisevakuering med egen kanal och egen fläkt.
Accepterar du en Minimaster så kan du kika på några bilder här --> [länk]. Där byter vi ut en gammal Bacho ACC minimaster till en modern ersättare i form av Fläktwoods RDKR.
Står i begrepp att byta ut min gamla Bahco Minimaster ACC och hittade denna tråd. Tyvärr verkar länken till bilderna inte längre funka. Har du möjlighet att uppdatera länken, eller presentera bilderna på något annat sätt?Consensus skrev:
Mekanisk till- och frånluft ovanför spisen löses med system minimaster (en FTX alltså). Det kan aldrig se ut som på din bild. Den bilden visar enbart en (separat) frånluftsfläkt för evakuering av stekos. En FTX innehåller värmeväxlare och tar mycket mer plats.
Vill man ha din önskade lösning tillsammans med en FTX så får man finna en annan placering av FTXn och lösa spisevakuering med egen kanal och egen fläkt.
Accepterar du en Minimaster så kan du kika på några bilder här --> [länk]. Där byter vi ut en gammal Bacho ACC minimaster till en modern ersättare i form av Fläktwoods RDKR.
Oj! Det var 15 år sedan. Jag ska rota och se om jag hittar bilderna. Bytet gjordes i samband med att köket gjordes om. Det underlättar väsentligt med avseende på kanaldragning, kondensisolering, mm.
I efterhand skulle jag nog inte valt en roterande växlare. De är effektiva men producerar mycket kondens och fryser gärna fast. Dessutom återvinns fukt i avgående luft, såpass att man får besvärande kondens på tex fönster när det är kallt ute. En plattvärmeväxlare är mindre effektiv men ger torr luft.
I efterhand skulle jag nog inte valt en roterande växlare. De är effektiva men producerar mycket kondens och fryser gärna fast. Dessutom återvinns fukt i avgående luft, såpass att man får besvärande kondens på tex fönster när det är kallt ute. En plattvärmeväxlare är mindre effektiv men ger torr luft.
Jag hoppas kunna använda befintliga kanaler och bara riva ut min gamla Bahco Minimaster ACC och sätta in ett nytt aggregat. Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra med anslutningarna mellan det nya aggregatet och de befintliga kanalerna. Det borde finnas plats ovanför det nya aggregatet men det beror på vad jag kan hitta för rördelar som går från rektangulär till rund. Lägger upp en bild på hur installationen (original från 1980) ser ut idag
De gamla kanalerna, från- och tilluft inne i huset går att återanvända. Kanalerna ut behöver bytas. Det var special på Minimastern.Rockmusik skrev:
Jag hoppas kunna använda befintliga kanaler och bara riva ut min gamla Bahco Minimaster ACC och sätta in ett nytt aggregat. Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra med anslutningarna mellan det nya aggregatet och de befintliga kanalerna. Det borde finnas plats ovanför det nya aggregatet men det beror på vad jag kan hitta för rördelar som går från rektangulär till rund. Lägger upp en bild på hur installationen (original från 1980) ser ut idag
Har hittat bilderna. Lite före och efter, inkl köksrenovering
Bra bilder! Mitt befintliga Minimaster ACC passar in i omgivande överskåp som är 30 cm djupa. Som jag förstår det är Fläktgroup RDKR 38 cm djup eftersom rotorn tar extra plats. Hur löste du det? Det ser ju ut som att ditt RDKR passar in emellan dina överskåp. Är de 40 djupa eller har jag kanske missförstått hur RDKR ska installeras?
Minns ej. Det blev flush iaf. Det blev ett IKEA-kök, minns ej skådjupet. Förmodligen la jag distanser bakom överskåpen för att passa in allt.Rockmusik skrev:
Bra bilder! Mitt befintliga Minimaster ACC passar in i omgivande överskåp som är 30 cm djupa. Som jag förstår det är Fläktgroup RDKR 38 cm djup eftersom rotorn tar extra plats. Hur löste du det? Det ser ju ut som att ditt RDKR passar in emellan dina överskåp. Är de 40 djupa eller har jag kanske missförstått hur RDKR ska installeras?
Bor ej kvar där så jag kan inte kolla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





