Husägare
· Karlskrona
· 58 inlägg
Hallå! Jag har en ytterdörr till vårt kallförråd som jag skulle vilja renovera, bifogat en bild, den är rutten i yttersta lagret samt inne i ramen på dörren, ramen tänker jag att man kan säga ut där det är ruttet och ersätts med nytt trä, men yttersta ribborna är jag lite mer fundersam på, kan det funka om jag tar borta hela yttersta lagret och sedan sätter på en skiva med konstruktionsplywood som jag sedan målar? Eller finns det andra tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ersätta ruttet trä med nytt skall fungera.rasmusandersson4 skrev:
rasmusandersson4 skrev:
- Välj något annat än plywood. Tex något som är tåligare, typ metall eller pvc.
- Byta hela dörren är ett annat sätt.
Husägare
· Karlskrona
· 58 inlägg
Förstår de, vad kan det vara som orsakar sånt då? Det va så när vi flyttade in i huset för cirka 1 år sedan, bilden är ifrån förra sommaren och dörren är ännu sämre nu.F fribygg skrev:
Husägare
· Karlskrona
· 58 inlägg
Den typen av (modern/nyare) dörr med snett sittande panel är extremt fuktkänslig.
Vid slagregn tränger fukt/regn/vatten in emellan och bakom all panel i stort sett. Därför måste allt trävirke i dörren vara av yppersta kvalitet, dvs "fet" tätvuxen fura av fönsterkvalitet eller eke. Det är det inte på denna typ av nyare dörrar. Följaktligen ruttnar de upp efter inte allt för lång tid.
Jag har två snackedörrar av den typen. den som vetter åt väst var jag tvungen att byta panel på nederdörren för några år sedan. Det var egentligen aningens för sent då oljeboarden bakom på ngt ställe var dålig och hade "limmat" fast i ytterpanelen och följaktligen rippade sönder lite när panelen togs bort. Hur som, jag drog på 3 lager tjära på masoniten.
Ramen var intakt. Den föreföll "fet", men inte av fetved från fura utan ngn sorts impregnering.
Panelen var en tunn specialare som jag inte hittade någonstans vid googling så det fick bli bastupanel. Den låg närmast i utseende och tjocklek. Målade med linoljefärg innan uppsättning på allt ändträ och not och spont 3 ggr. Sedan 3 strykningar när panelen var monterad. Den har nu klarat sig bra i 8 år med en ommålning, (1 nytt lager linoljefärg).
Vid slagregn tränger fukt/regn/vatten in emellan och bakom all panel i stort sett. Därför måste allt trävirke i dörren vara av yppersta kvalitet, dvs "fet" tätvuxen fura av fönsterkvalitet eller eke. Det är det inte på denna typ av nyare dörrar. Följaktligen ruttnar de upp efter inte allt för lång tid.
Jag har två snackedörrar av den typen. den som vetter åt väst var jag tvungen att byta panel på nederdörren för några år sedan. Det var egentligen aningens för sent då oljeboarden bakom på ngt ställe var dålig och hade "limmat" fast i ytterpanelen och följaktligen rippade sönder lite när panelen togs bort. Hur som, jag drog på 3 lager tjära på masoniten.
Ramen var intakt. Den föreföll "fet", men inte av fetved från fura utan ngn sorts impregnering.
Panelen var en tunn specialare som jag inte hittade någonstans vid googling så det fick bli bastupanel. Den låg närmast i utseende och tjocklek. Målade med linoljefärg innan uppsättning på allt ändträ och not och spont 3 ggr. Sedan 3 strykningar när panelen var monterad. Den har nu klarat sig bra i 8 år med en ommålning, (1 nytt lager linoljefärg).
Klicka här för att svara