BirgitS
Muthai Muthai skrev:
Jag har sett att man t ex i GANT-butiker har satt en hög byggskiva istället, typ 400 mm hög och 12 mm bred skiva. Det blir ju en väldigt avskalad variant på en klassisk golvsockel. Vad tror ni om det? Se bilder
Det ser ut som att man vill skydda väggen från folk som kör in med saker i den.

R Rickard_C skrev:
Det är kanske för sent nu men vi har en dold bit mdf som ligger infälld i väggen längst ner för att få ett rent avslut utan lister. Den är sedan inspacklad och så är microlitväven dragen hela vägen ner. MDFn är även målad för att stå emot lite vatten om man råkar att hälla ut något på golvet. Vi tittade på shadow gap men tyckte att det blev för dyrt.
[bild][bild]
Smart. Om man nu vill ha helt slätt. Det var inte vårt primära mål, utan bara något som vi hoppades skulle se OK ut tills vi beslutade om socklar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att man vill skydda väggen från folk som kör in med saker i den.
Haha, ja det kan man kanske tycka. 😆Jag tycker att det ser ganska fint ut IRL i alla fall. Men det ska ju såklart hänga ihop med övriga element i huset.

Så här ser mitt ut och är 7 cm hög, vände golvsidan från fönstret och smalsidan som anslutning till omfattningen och blev snyggt i mitt tycke, för att inte tala om regeringen som gillar det.

• Osäker bild av ett hörn med en dörrkarm i trä och suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsuddad bild inuti verkstad, träplank på arbetsbänk, bakgrunden är otydlig med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Kan tillägga, att ha en sockel hög som 10 -12 cm, så måste nog dörrar och fönster vara i gammelstil med för att det inte ska skära sig i synintrycket. Samt omfattningen runt dessa, ser nog lite krystat ut annars

• Gilla
Muthai
  • Laddar…
Muthai Muthai skrev:
Då är det 12x56 som gäller och det undviker jag helst.

Jag har sett att man t ex i GANT-butiker har satt en hög byggskiva istället, typ 400 mm hög och 12 mm bred skiva. Det blir ju en väldigt avskalad variant på en klassisk golvsockel. Vad tror ni om det? Se bilder
Jag tyckte de höga sockarna var snygga. En mix mellan gammalt och nytt. jag skulle inte ha gjort dem precis så höga utan 1/2-2/3. Kan det vara liknande socklar man kallar skursocklar?

• Gilla
Muthai
  • Laddar…
BirgitS
H Helena_Gavle skrev:
Kan det vara liknande socklar man kallar skursocklar?
Tänker du på skurklossar som man har i hörnen?

BirgitS BirgitS skrev:
Tänker du på skurklossar som man har i hörnen?
Exakt!!

BirgitS
H Helena_Gavle skrev:
Exakt!!
Skurklossar är till för att skydda vägghörnet (utbytbara vid skador) och få det att se snyggt ut. De har varierat stort i utseende inkl. i höjd men vanligen är de väl lite högre än socklarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.