3 105 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Tips på FTX-byggsats till 150kvm
Hej!
Ska snart börja en större renovering av vårt hus och känner att det skulle vara bra att uppgradera ventilationen. Så sneglar på att installera ett FTX-system.
Hur pass svårt är det att installera ett FTX-system själv? Någon som kan tipsa om ett bra system att köpa? Finns det något speciellt man ska tänka på? Vill att det ska vara tyst och inte väsnas för mycket.
Ska snart börja en större renovering av vårt hus och känner att det skulle vara bra att uppgradera ventilationen. Så sneglar på att installera ett FTX-system.
Hur pass svårt är det att installera ett FTX-system själv? Någon som kan tipsa om ett bra system att köpa? Finns det något speciellt man ska tänka på? Vill att det ska vara tyst och inte väsnas för mycket.
Köpte från Soliduct när jag byggde nytt för 6 år sen. Inte svårt att installera rör osv men hade hjälp av min el-kunnige bror med att få igång FTX-aggregatet.
Finns andra aktörer på marknaden förstås.
Finns andra aktörer på marknaden förstås.
Vi beställde också från Soliduct. Tyckte inte heller det var särskilt svårt att installera rör mm. Det var stick kontakt på elen så den biten var ej heller svår. Det viktigaste är ju att dimensionera flöden rätt och välja rör dimensioner för att hålla ned ljud. Ljuddämpare till varje rum för att minska överhörning mellan rummen. Ska man sedan ha kyla på något sätt så blir det mer att tänka. Men inget övermäktigt jämfört med annan större renovering i ett hus.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kan instämma i soliduct. Bra service, fina ritningar och bra aggregat.
Instämmer med föregående talare. Köpte byggsats med FTX-aggregat (HERU) och installerade allting själv, förvisso i nybyggnation. Systemet fungerar ännu klanderfritt efter 10 års drift. Inte komplicerat att bygga ihop, men tar förstås tid. Och jag är ingen hantverkare utan mer av kontorssnubben, som tycker det är kul (ekonomiskt också) att pilla lite själv.
Klicka här för att svara