102 läst ·
1 svar
102 läst
1 svar
Tips på dold infästning av tung ekhylla
Jag håller på att bygga en platsbyggd hallmöbel och skulle gärna vilja ha tips på hur jag bäst fäster ett hyllplan. Hyllan ska vara i massiv ek, 125 cm lång, 33 cm djup och 3 cm tjock, och väger ungefär 9 kg. Den ska monteras vägg till vägg i en 125 cm bred nisch, mot en betongvägg, och jag vill ha en helt dold infästning utan synliga konsoler eller stöd under hyllan.
Min tanke är att använda tre kraftiga dolda beslag i bakväggen, ett nära vardera kanten och ett i mitten. Under hyllan ska en galghängare monteras som väger ca 2,7 kg, och på den kommer ungefär 8–12 jackor att hänga. Ovanpå hyllan blir det även några lättare rottingkorgar med exempelvis mössor och kepsar. Totala belastningen inklusive hyllans egen vikt bör hamna på runt 30–35 kg.
Tror ni att tre ordentliga dolda beslag i betong räcker för detta, eller bör jag använda fyra? Och vilken typ av beslag skulle ni rekommendera och hur lätt är det egentligen att borra hålen för beslagsarmarna?
Tack på förhand!
Min tanke är att använda tre kraftiga dolda beslag i bakväggen, ett nära vardera kanten och ett i mitten. Under hyllan ska en galghängare monteras som väger ca 2,7 kg, och på den kommer ungefär 8–12 jackor att hänga. Ovanpå hyllan blir det även några lättare rottingkorgar med exempelvis mössor och kepsar. Totala belastningen inklusive hyllans egen vikt bör hamna på runt 30–35 kg.
Tror ni att tre ordentliga dolda beslag i betong räcker för detta, eller bör jag använda fyra? Och vilken typ av beslag skulle ni rekommendera och hur lätt är det egentligen att borra hålen för beslagsarmarna?
Tack på förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 642 inlägg
Om du kan montera beslag i nischens väggar (kjanterna av hyllan, så kommer dom troligen kunna ta upp en hel del krafter.J Jooney skrev:Jag håller på att bygga en platsbyggd hallmöbel och skulle gärna vilja ha tips på hur jag bäst fäster ett hyllplan. Hyllan ska vara i massiv ek, 125 cm lång, 33 cm djup och 3 cm tjock, och väger ungefär 9 kg. Den ska monteras vägg till vägg i en 125 cm bred nisch, mot en betongvägg, och jag vill ha en helt dold infästning utan synliga konsoler eller stöd under hyllan.
Tack på förhand!
Bara beslag i bakkant är mycket klurigare, då behöver du rejäla stålbeslag som bör gå nästan lika långt in i väggen som hyllan är djupt tro jag för att orka.
Trianglar är nyckeln i konstruktion, även implicita sådana: Beslag i bakkant får bara en höjd av max hyllans tjockelek, 3 cm, och skall överföra all den kraften in i vägen på ett säkert sätt. Håller du upp hyllan i framkant (på gavlarna) så har du hela hyllans djup, 33 cm så 11 ggr så mycket.
Man skulle kunna tänka sig att fräsa spår i hyllans kanter och trä upp den på två beslag som sitter i väggarna tex - då syns dom inte alls när hyllan är på plats (möjligen att man sätter ngn diskret skruv på lämpligt ställe som spärrar den bara). Kanske att man kompletterar med ett beslag (en stång tex) i bakkant på mitten, men en rejäl ekhylla borde klara 125 cm även om 3cm låter tunnt...
Klicka här för att svara