Har en lite allmän fråga. (Om någon tycker att rubriken är lite konstig så har det förmodligen att göra med att den är lite konstig eftersom jag inte är insatt i det här...)
Jag har lite bakgrund inom elektronik, men i princip inte på annat sätt än att jag har gjort diagram, kopplat, lött och kasserat tre dagar senare. Kan alltså inte handhavandet något vidare.
Jag har kopplat lite (med starkström bara några lampsladdar etc, men framförallt högtalarkablar och sånt), och har ännu inte riktigt fattat vad som är "preferred way". Vad är det proffsiga sättet att göra saker?
Tvinning var ju det första man lärde sig, men när man drar fast det i en högtalare har det en tendens att fläkas ut när man drar åt.
Gör man det före man sätter in en kabel i en "Wago"? Eller ska det stickas in rakt?
Senast jag skulle koppla in en högtalare lödde jag ihop änden för att få en enda tjock klump. Funkade bra, men jag har efteråt hört att tennet kan flyta ut efter ett tag?
Och jag utgår ifrån att man aldrig skulle komma på tanken på det i starkström?
Personligen tycker jag ju att någon slags färdig grej (kabelsko/ändhylsa?) att klämma på skulle kännas allra proffsigast, och dessutom typ garanterat blir "rätt"?
Är det något som används?
I samma härad - de här "Torixarna" tycker jag personligen verkar helt lama, och jag var själv tvungen att temporärt tvinna tillbaka fyra-fem stycken som hade suttit ihop och lossat. Är det det man ska köra med nu för tiden?
Ändå satte min elektriker såna på alla ställen. (Jag skulle göra en annan temporär koppling och körde då med någon budgetgrej mittemellan en sån där "ubåt" och en "wago" som jag köpte på hornbach. Kändes lite bättre iaf.)
Jag har lite bakgrund inom elektronik, men i princip inte på annat sätt än att jag har gjort diagram, kopplat, lött och kasserat tre dagar senare. Kan alltså inte handhavandet något vidare.
Jag har kopplat lite (med starkström bara några lampsladdar etc, men framförallt högtalarkablar och sånt), och har ännu inte riktigt fattat vad som är "preferred way". Vad är det proffsiga sättet att göra saker?
Tvinning var ju det första man lärde sig, men när man drar fast det i en högtalare har det en tendens att fläkas ut när man drar åt.
Gör man det före man sätter in en kabel i en "Wago"? Eller ska det stickas in rakt?
Senast jag skulle koppla in en högtalare lödde jag ihop änden för att få en enda tjock klump. Funkade bra, men jag har efteråt hört att tennet kan flyta ut efter ett tag?
Och jag utgår ifrån att man aldrig skulle komma på tanken på det i starkström?
Personligen tycker jag ju att någon slags färdig grej (kabelsko/ändhylsa?) att klämma på skulle kännas allra proffsigast, och dessutom typ garanterat blir "rätt"?
Är det något som används?
I samma härad - de här "Torixarna" tycker jag personligen verkar helt lama, och jag var själv tvungen att temporärt tvinna tillbaka fyra-fem stycken som hade suttit ihop och lossat. Är det det man ska köra med nu för tiden?
Ändå satte min elektriker såna på alla ställen. (Jag skulle göra en annan temporär koppling och körde då med någon budgetgrej mittemellan en sån där "ubåt" och en "wago" som jag köpte på hornbach. Kändes lite bättre iaf.)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ändhylsa använder man på anslutningskablar med mångledare. Behövs i princip inte i en fast installation där man använder sig av EK / FK. Torix är en styggelse - använd Wago, öppningsbara om det finns plats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och att tvinna kardelerna gör man i allmänhet inte, inte ens för att stoppa i FK i en wago.
Ska det kopplas om ofta så är en ändhylsa att föredra.
Torix sitter bra om den är korrekt utförd, vilket uppenbarligen inte alla fixar...Numera finns det ju bättre klämmor.
Ska det kopplas om ofta så är en ändhylsa att föredra.
Torix sitter bra om den är korrekt utförd, vilket uppenbarligen inte alla fixar...Numera finns det ju bättre klämmor.
Skal du löda 2st kablar, löd först tenn på varje kabel ände. sätt ihop kablarna imot varandra och smält ihop tennet med lödkolven.
Kan bara bli bra då.. Och glöm ej krympslangen..
Tvinnar man ihop kablarna så, brukar det oftast bli en klump.
Sedan beror det ju på hur grova kablarna, och hur stark lödkolven är också..
Kan bara bli bra då.. Och glöm ej krympslangen..
Tvinnar man ihop kablarna så, brukar det oftast bli en klump.
Sedan beror det ju på hur grova kablarna, och hur stark lödkolven är också..
Här är jag något osäker på definitionerna. Inne i en dator sitter det ju någon slags stift längst ut i "Molex"-kontakterna, är det som menas?
Aj fan. Tur jag inte har kopplat så mycket... Vad är orsaken? Vore det lämpligt att "släta ut" dem om jag ändå är igång och tar ner något?
Och i en torix blir de ju ändå tvinnade?
etten:
Nu pratar jag egentligen om ändar på enstaka trådar, men tack för beskrivningen.
Kabelskor då - vad är det egentligen? Är det bara aktuellt om något redan är förberett på "andra sidan"? I fallet högtalare så hade det känts rätt snyggt även om jag inte är helt hundra på funktionen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Anledningen till att inte tvinna kardelerna är risken för brott på enstaka kardeler pga av dom korsar varandra under skruven. Det är antagligen bara ett problem vid stora strömmar och ledarareor som är på gränsen, och folk som drar åt skruven med allt dom har... Värre är det för ledare som ofta lossas och flyttas och kläms på nytt under en skruv - till slut finns inga hela kardeler kvar. Det hjälper inte att "räta ut" kardelerna för dom kan redan vara skadade. Här kommer ändhylsor och kabelskor in i bilden.
Jag har ovanan att tvinna när det kommer till exempelvis brytare och uttag. Känns som att en del av kardelerna gärna vill krypa utanför klämman annars. När jag kopplar el i bil eller båt och klämmer kabelskor tvinnar jag aldrig.
Hur är det förresten med RK som används i centraler, ändhylsa, eller går det bra utan?
Och varför används inte pressad ringkabelsko som bultas fast oftare inom elinstallation, alltså när det handlar om lite grövre grejer då, inte 1,5mm2. Det måste ju ge en överlägset säkrare anslutning jämfört med exempelvis detta; http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=31480
Hur är det förresten med RK som används i centraler, ändhylsa, eller går det bra utan?
Och varför används inte pressad ringkabelsko som bultas fast oftare inom elinstallation, alltså när det handlar om lite grövre grejer då, inte 1,5mm2. Det måste ju ge en överlägset säkrare anslutning jämfört med exempelvis detta; http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=31480
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
RK läggs ju oftast i en hissklämma, då är det inga problem. Under en skruv (tex gamla huvudbrytare) är det dock bäst med ändhylsa
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
FK blir "större" om man tvinnar den vilket resulterar i att den inte går att tryck in i Wago.
När jag praktiserade i skolan så försökte även jag tvinna FK:n.
//Patrik
När jag praktiserade i skolan så försökte även jag tvinna FK:n.
//Patrik
Ok, då känns det lite klarare med tvinningen. Men då känns det som att det i svagströmssammanhang är lite mer skit samma? En högtalarkabel med en saknad kardel är kanske inte så mycket att skrika om.
Men vad är egentligen användningsområdena för kabelskor i detta?
Ändhylsor är bara ett sätt att få en enda klump av alla kardeler om jag har förstått det rätt?
Och lödning - det är inget man håller på med i närheten av kopplingar annat än i elektronik?
Men vad är egentligen användningsområdena för kabelskor i detta?
Ändhylsor är bara ett sätt att få en enda klump av alla kardeler om jag har förstått det rätt?
Och lödning - det är inget man håller på med i närheten av kopplingar annat än i elektronik?
ändhylsor används mest vid skåpsbyggnation, vissa kunder har det som krav, andra inte.
Det är rätt bra med hylsor då man inte missar någon kardel. Speciell tång behövs för att pressa dessa.
Kabelskor används ofta, framför allt vid anslutning av motorer, eller vid anslutning av stora kabelareor.
Löda i starkströmsanläggningar är ganska ovanligt skulle jag säga.
Det är rätt bra med hylsor då man inte missar någon kardel. Speciell tång behövs för att pressa dessa.
Kabelskor används ofta, framför allt vid anslutning av motorer, eller vid anslutning av stora kabelareor.
Löda i starkströmsanläggningar är ganska ovanligt skulle jag säga.
Snubblade på följande länk och kom att tänka på den här diskussionen.
http://www.eio.se/ElIHemmet/handigmedel/Sidor/Vagguttag.aspx
http://www.eio.se/ElIHemmet/handigmedel/Sidor/Vagguttag.aspx
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
"Elektriska Installatörsorganisationen EIO", är detta någon slags hittepå-organisation, eller en stor och viktig aktör?
Har aldrig hört om dem tror jag, men det är ju inget man direkt letar efter heller.
Har aldrig hört om dem tror jag, men det är ju inget man direkt letar efter heller.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är arbetsgivarnas organisation. "Motståndare" är facket, SEF.
//Patrik
//Patrik
