Hej!

Funderar seriöst på att köpa en sådan maskin pga livslångt knivintresse och en hel del knivmakande men utan att själv ha tagit fram blad.

Håkansson slipen (den blå) med plandel verkar seriös. Kostar några tusen mer än den andra här och har kanske lite litet slipstöd? Håkansson har däremot utsug och vissa möjligheter med tillbehör och utveckling.
Bägge byggda i Sverige.

Tacksam för alla synpunkter, tips och erfarenheter i frågan! Enda som ska tilläggas är att jag inte kommer ge mig på att bygga en egen.

• Blå Håkansson slipmaskin med plandel och slipstöd, avsedd för knivmakning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå Håkansson slipmaskin med plandel och slipstöd, rum för utsug och tillbehör syns.
    Skapa konto
  • Bild på en Håkansson slipmaskin för knivtillverkning med orange slipband, svart metallkonstruktion och slipstöd.
    Skapa konto
Utsug på en metallslip skulle jag inte villja vara utan. Dock det ser ut att behövas ett utsug även i framkant under där de mesta av gnistorna hamnar. Du kan kanske hänga en hink med vatten där om du inte vill bygga ett utsug till. Och ett lite större slipstöd kan du väl fixa till genom att skruva fast en större platta på den befintliga? :)

Edit: Jag tycker alltså håkansson-maskinen ser bra ut. Galvaniserade delar är nog också något du kommer uppskatta om tio år.

Redigerat:
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga vad du fått för pris på maskinerna?

nanowire nanowire skrev:
Får jag fråga vad du fått för pris på maskinerna?
12 500 (möjligen 12 000, minns inte riktigt) för Håkansson + 500 kr för slipstöd.
6995 för den andra med då för man köpa en motor själv separat så + ca 2000.

Så 13 k vs 9 k

Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Utsug på en metallslip skulle jag inte villja vara utan. Dock det ser ut att behövas ett utsug även i framkant under där de mesta av gnistorna hamnar. Du kan kanske hänga en hink med vatten där om du inte vill bygga ett utsug till. Och ett lite större slipstöd kan du väl fixa till genom att skruva fast en större platta på den befintliga? :)

Edit: Jag tycker alltså håkansson-maskinen ser bra ut. Galvaniserade delar är nog också något du kommer uppskatta om tio år.
Snackade med Slipcentralen som gör/säljer Håkansson slipen. Slipen på mina bilder ser annorlunda ut nu mer tydligen. De pratade bland annat om två utsug och jag tror han sade något om ett sådant framtill.

Sen fanns det en nyare plandel också med ett extra hjul upptill/närmare maskinen så man även kunde slipa konvext. I så fall + 1000 kr. Finns även hastighetsstyrning + 3500 kr.

Uppdaterar med att jag nu beställt en slip. Denna på bild men med en fot som gör att den går att tippa 90 grader för horisontellt slipande. Köpte med 15-25 mm små kontakthjul också samt ett litet extra slipstöd med urtag för de små hjulen. Killen jag köpte av inkluderade även en extra arm med axel för ev framtida större kontakthjul. Väntans tider nu då....

• Stationär slipmaskin med tippbart bord och extra arm monterad på en arbetsbänk.
    Skapa konto
Redigerat:
Vad fick du ge för underverket?

Mer än jag tänkte spendera från början, som vanligt... Med rätt hög eurokurs och PayPals smått grisiga påslag så blev det ca 15 700 spänn för slip och tillbehör. Ovanpå detta frakt på ca 1800 kr, men ändå billigare än att åka och hämta åbäket i Grekland ☺️

Claryx slipen jag länkade till ovan är kanske lite mer fancy och några kg lättare, men med samma attribut och tillbehör så hade den blivit nästan 10 k dyrare.

Håkansson slipen hade blivit betydligt dyrare också.

Så om slipen håller vad den lovar så tror jag det var ett prisvärt köp.

• Gilla
Mate-j
  • Laddar…
En annan väg att gå om man tycker 2”x72” är för dyra eller svåra att få tag på är industriella bandslipar typ 75x2000-2500 mm. Då får man en uppsättning med ett kontakthjul på 200-250 mm, kontaktplatta och ”slack belt på ovansidan”. Dessa brukar ha 3-4 kW motor, vara konstruerade för utsug och slipband är lätta att få tag på. Finare modeller går att vinkla upp till vertikalt läge så kontaktplattan kan användas framifrån (den är vanligen på ovansidan). Grit/Fein och Aldell/Kef är bra märken, byggda som pansarvagnar :strong:
I knivslipsammanhang är det bra med långa band och hög avverkning för att undvika överhettning av bladet.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En annan väg att gå om man tycker 2”x72” är för dyra eller svåra att få tag på är industriella bandslipar typ 75x2000-2500 mm. Då får man en uppsättning med ett kontakthjul på 200-250 mm, kontaktplatta och ”slack belt på ovansidan”. Dessa brukar ha 3-4 kW motor, vara konstruerade för utsug och slipband är lätta att få tag på. Finare modeller går att vinkla upp till vertikalt läge så kontaktplattan kan användas framifrån (den är vanligen på ovansidan). Grit/Fein och Aldell/Kef är bra märken, byggda som pansarvagnar :strong:
I knivslipsammanhang är det bra med långa band och hög avverkning för att undvika överhettning av bladet.
Japp, funderade även åt det hållet. Här är en som verkar riktigt fin:

http://mwmachines.com/bg75_en.html

nanowire nanowire skrev:
En annan väg att gå om man tycker 2”x72” är för dyra
http://batkovic-alati.hr/de/
Vill man ha ett annat alternativ såg jag på denna sida att de säljer flera maskiner som man kan koppla på vinkelslipar tex. Fanns även med motor som var billigare men då såg stora kontakthjulet ut att vara av billigare typ. Men det kan nog ändå vara värt då man kan uppdatera det senare. För mig som vill prova på knivtillverkning så kan detta vara ett val, tyvärr har man alltid sug efter de bättre prylarna:).

Alltgår Alltgår skrev:
Japp, funderade även åt det hållet. Här är en som verkar riktigt fin:

[länk]
Vad man tycker är fint varierar. Jag tänkte mer på begagnade dieselpunk-maskiner :p
Närbild på en rostig del av en dieselpunk-maskin med en vev och märkesetiketten "KEF/Aldel".
Skapa konto

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
[länk]
Vill man ha ett annat alternativ såg jag på denna sida att de säljer flera maskiner som man kan koppla på vinkelslipar tex. Fanns även med motor som var billigare men då såg stora kontakthjulet ut att vara av billigare typ. Men det kan nog ändå vara värt då man kan uppdatera det senare. För mig som vill prova på knivtillverkning så kan detta vara ett val, tyvärr har man alltid sug efter de bättre prylarna:).
Jag kikade också på vinkelslipsdrift. Har man en vinkelslip med varvtalsstyrning liggande så är det kanske ett alternativ att testa. Tror klart man ska ha möjlighet till varvtalsstyrning på en knivslip.

Jaha nu har bandslipen delsvis börjat anlända. Saknas "bara" chassi och verktygsarmar och lite annat haha. Nästa vecka bör resten dyka upp. Julen räddad...förhoppningsvis. Slipverktyg från hö: små konturhjul, 250 mm kontakthjul, plandel och en "slack del" eller vad svenska ordet kan tänkas vara..

• Delar till bandslip: mindre konturhjul, stort kontakthjul, plandel och "slack del" på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.