4 359 482 läst ·
14 155 svar
4359k läst
14,2k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Nej, ingen kap eller ger alls, har lånat tidigare men har ett större jobb på g så behöver en egen. Men tänker att det är bra att kapa annat också.FredrikR skrev:
Den enda såg jag har är en fogsvans och bågfil. 😅 Ja det kanske är en bättre investering. Ej använt tidigare. Går det att gera med en sån? 🤨 kommer behöva gera en del lister och socklar också men det går ju med en såndär billig såglåda också såklart. Ger såg har jag använt en del tidigare för lister och trall vilket har funkat bra.F fribygg skrev:
Nej den fungerar inte bra att bygga ett trädäck med.F Fideliox skrev:
Till ett bygge av trädäck rekommenderas istället en skruvdragare samt en handhållen cirkelsåg. Alternativt en kap/ger såg.
Bordssåg är tämligen värdelös att använda för att kapa trallbrädor med.
Vi kan väl ha den här tråden till att tipsa om prisvärda verktyg, och sen diskutera vad som är lämpligaste maskin för olika tillämpningar i andra trådar baserat på vad som ska byggas..?
Köp/hyr en bra kapgersåg med bra/långt bord samt en skruvdragare så har du bra förutsättningar för en altan. Nu tycker jag vi alla återgår till tips 👍F Fideliox skrev:Den enda såg jag har är en fogsvans och bågfil. 😅 Ja det kanske är en bättre investering. Ej använt tidigare. Går det att gera med en sån? 🤨 kommer behöva gera en del lister och socklar också men det går ju med en såndär billig såglåda också såklart. Ger såg har jag använt en del tidigare för lister och trall vilket har funkat bra.
www.hygglo.seF Fideliox skrev:Den enda såg jag har är en fogsvans och bågfil. 😅 Ja det kanske är en bättre investering. Ej använt tidigare. Går det att gera med en sån? 🤨 kommer behöva gera en del lister och socklar också men det går ju med en såndär billig såglåda också såklart. Ger såg har jag använt en del tidigare för lister och trall vilket har funkat bra.
Hyr av privatpersoner och förmodligen rätt nära där du bor.
Cirkelsåg/sänksåg med skena är skönt vid altanbygge
Eller möjligtvis anhåll istället för skena, men anhållet måste vara helt rakt vilket en planka inte är. Bättre isf. med en bred golvlist i MDF. Men skena är bäst.Ramnemark skrev:
Vill man ha en gersåg med gejdrarna för placering nära vägg, säljer Jula Ryobis 216mm variant https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-030347/denna vecka på "crazy deals"
Annars finns väl Skil 1310 på Bauhaus med motsvarande funktion för en billigare peng. Båda sågarna är väl i budget segmentet.
Annars finns väl Skil 1310 på Bauhaus med motsvarande funktion för en billigare peng. Båda sågarna är väl i budget segmentet.
Någon som har en sån kap/gersåg? Jag skulle vilja köpa en och ha till bland annat altan bygge och sen för listning, har kollat på dewalt 777 just för den inte tar så mycket plats.F F_man skrev: