F Fideliox skrev:
Tänkte att den är smidig att va uppe i garaget, en gersåg är ganska skrymmande.
Det är den säkert, men vad ska du använda den till vid altanbygge tänker du?
För så mycket att klyva blir det väl inte?

Du har ingen kap&ger idag?

F
FredrikR FredrikR skrev:

Nej, ingen kap eller ger alls, har lånat tidigare men har ett större jobb på g så behöver en egen. Men tänker att det är bra att kapa annat också.

F Fideliox skrev:
Nej, ingen kap alls, har lånat tidigare men har ett större jobb på g så behöver en egen. Men tänker att det är bra att kapa annat också.
Sågen du länkar till är usel att kapa med iaf nåt längre än en meter, men det kan säkert vara en prisvärd såg.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
K
FredrikR FredrikR skrev:

Nu handlar det inte om vad nån behöver för något utan att "JAG VILL HA!!😫
😄😄

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Nu handlar det inte om vad nån behöver för något utan att "JAG VILL HA!!😫
😄😄
Full förståelse, tro mig 😇
Förstår inte varför altanen blandades in bara. 😉😂

• Haha
  • Älska
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nej, ingen kap eller ger alls, har lånat tidigare men har ett större jobb på g så behöver en egen. Men tänker att det är bra att kapa annat också.
Har du nån handciirkelsåg? Om inte anser jag att en Hikoki C6SS för knappt 1300kr är ett mycket bättre val om du ska bygga en altan.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Har du nån handciirkelsåg? Om inte anser jag att en Hikoki C6SS för knappt 1300kr är ett mycket bättre val om du ska bygga en altan.
Den enda såg jag har är en fogsvans och bågfil. 😅 Ja det kanske är en bättre investering. Ej använt tidigare. Går det att gera med en sån? 🤨 kommer behöva gera en del lister och socklar också men det går ju med en såndär billig såglåda också såklart. Ger såg har jag använt en del tidigare för lister och trall vilket har funkat bra.

K
F Fideliox skrev:
Lite sugen på denna: [länk]

Tror ni den funkar bra till att bygga ett trädäck med?

Edit: såg att den redan tipsats om nu. 😆
Nej den fungerar inte bra att bygga ett trädäck med.

Till ett bygge av trädäck rekommenderas istället en skruvdragare samt en handhållen cirkelsåg. Alternativt en kap/ger såg.

Bordssåg är tämligen värdelös att använda för att kapa trallbrädor med.

Vi kan väl ha den här tråden till att tipsa om prisvärda verktyg, och sen diskutera vad som är lämpligaste maskin för olika tillämpningar i andra trådar baserat på vad som ska byggas..?

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Den enda såg jag har är en fogsvans och bågfil. 😅 Ja det kanske är en bättre investering. Ej använt tidigare. Går det att gera med en sån? 🤨 kommer behöva gera en del lister och socklar också men det går ju med en såndär billig såglåda också såklart. Ger såg har jag använt en del tidigare för lister och trall vilket har funkat bra.
Köp/hyr en bra kapgersåg med bra/långt bord samt en skruvdragare så har du bra förutsättningar för en altan. Nu tycker jag vi alla återgår till tips 👍

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
www.hygglo.se
Hyr av privatpersoner och förmodligen rätt nära där du bor.
Cirkelsåg/sänksåg med skena är skönt vid altanbygge

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
www.hygglo.se
Hyr av privatpersoner och förmodligen rätt nära där du bor.
Cirkelsåg/sänksåg med skena är skönt vid altanbygge
Eller möjligtvis anhåll istället för skena, men anhållet måste vara helt rakt vilket en planka inte är. Bättre isf. med en bred golvlist i MDF. Men skena är bäst.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F F_man skrev:
Vill man ha en gersåg med gejdrarna för placering nära vägg, säljer Jula Ryobis 216mm variant [länk]denna vecka på "crazy deals"

Annars finns väl Skil 1310 på Bauhaus med motsvarande funktion för en billigare peng. Båda sågarna är väl i budget segmentet.
Någon som har en sån kap/gersåg? Jag skulle vilja köpa en och ha till bland annat altan bygge och sen för listning, har kollat på dewalt 777 just för den inte tar så mycket plats.

M MrAnte skrev:
Ytterligare ett alternativ [länk]
Nja, där rör sig gejdrarna och sågen sitter fast på dom, dvs det sticker långt ut bakom sågen.

Men det är ett bra alternativ om man inte bryr sig om just platsen bakom.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.