• Bild på Makita DUC357Z 18V batterikedjesåg med 35 cm svärd. Rabattpris 2000 kr, ordinarie pris 3195 kr. Tillfälligt parti erbjudande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M mahus skrev:
Makita DUC357Z (SOLO) batterisåg 18v

Kanske fungerar om man inte har så stort behov, bara ta ner något litet träd om året för att ha koll på trädgården eller kapa pinnar till mysbrasan? Kan vara skön att slippa grejja med bensin med allt underhåll som det medför. Verkar var bra pris mot prisjakt och pricerunner.

[länk]
Tror tyvärr inte den duger till att ta ner något träd. Möjligen att kvista lite smått.
7.7m/s kedjehastighet och 18V system skulle jag tro är nära nog obrukbart till något man tänker sig en motorsåg till.

Är det så små grejer hade jag nog hellre köpt en tigersåg

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M mahus skrev:
Kan vara skön att slippa grejja med bensin med allt underhåll som det medför.
Mina sågar har inte krävt något direkt underhåll mer än tankning. Vad syftar du på? Luftfiltret?

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
AXS
K bygg i Västberga har 50% på en hel del bosch 12 och 18v, lite dewalt och mycket festool.

Troligen från höga priser innan dock...

Såg inga priser på plats och hade lite bråttom.

Alfredo Alfredo skrev:
Mina sågar har inte krävt något direkt underhåll mer än tankning. Vad syftar du på? Luftfiltret?
Låter mindre, inga bensinångor eller avgaser. Färre delar som kan krångla. Så definitivt smidigare med batterisåg ur flera aspekter.
Sen verkar den länkade Makitan vara en väldigt slö modell (7,7 m/s) så inget jag skulle köpa. Men det finns ju andra 😊

nanowire nanowire skrev:
Låter mindre, inga bensinångor eller avgaser. Färre delar som kan krångla. Så definitivt smidigare med batterisåg ur flera aspekter.
Sen verkar den länkade Makitan vara en väldigt slö modell (7,7 m/s) så inget jag skulle köpa. Men det finns ju andra 😊
Har en Duc254 arboristsåg och den har kedjehastighet 24m/s, hade inte velat ha något långsammare än detta.

Hur snabb är en vanlig bensinsåg?

MathiasS MathiasS skrev:
HQ's mellan 17 och 20 m/s (typ).

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En vanlig Husqvarna 550 har 20m/s kedjehastighet.
Om man vill ersätta med elsåg har en Husqvarna även 3kW effekt.

20m/s är även vad de flesta skyddskläder är klassade för.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Klass 3 skyddsstövlar/ brallor ska funka upp till 28m/s, det är nog vad en väl inställd profsssåg förväntas komma upp till ungefär.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Gällande diskussionen kring motorsågen så är väl hela poängen med motorsåg att det ska låta högt, ryka och lukta tvåtaktsolja!

Det vet ju alla och det gjordes till och med tydligt i statlig tv!

• Gilla
  • Haha
sturnus och 3 till
  • Laddar…
T TorqueMap skrev:
Gällande diskussionen kring motorsågen så är väl hela poängen med motorsåg att det ska låta högt, ryka och lukta tvåtaktsolja!

Det vet ju alla och det gjordes till och med tydligt i statlig tv!

[media]
OT: Är det inte illa att statstelevisionen visade tysk motorsåg när det finns bättre Svensktillverkade sågar? (Nu köper man en 550xpg mk2 klart under 9000kr)

• Älska
ullberg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Är det inte illa att statstelevisionen visade tysk motorsåg när det finns bättre Svensktillverkade sågar? (Nu köper man en 550xpg mk2 klart under 9000kr)
Fan, det har jag aldrig tänkt på! Utmärkt observation! Själv är jag fast med min veteranare, 242XPG. Handtagsvärmaren är toppen? Man känner värmen när man stänger av och bär in sågen 🤣

T TorqueMap skrev:
Fan, det har jag aldrig tänkt på! Utmärkt observation! Själv är jag fast med min veteranare, 242XPG. Handtagsvärmaren är toppen? Man känner värmen när man stänger av och bär in sågen 🤣
Handtagsvärme på Husqvarna 550 XPG är faktiskt skönt på vintern.
I blötsnö när handskarna blir blöta har jag kvar känseln i fingrarna tack vare värmen 🥰

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Handtagsvärme på Husqvarna 550 XPG är faktiskt skönt på vintern.
I blötsnö när handskarna blir blöta har jag kvar känseln i fingrarna tack vare värmen 🥰
Missförstå mig inte, den värmer fint på min såg också. Syftade mer på att jag sågar så pass lite och sällan så jag hinner inte njuta av funktionen.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.