Byggahus.se

Ekonomiskt andningsskydd, tips mottages!

1. torparavgrund
    Medlem Nivå 2
    Jag behöver råd på långsiktigt driftbilligt andningsskydd.

Bakgrund: Jag har viss känslighet mot damm, och blir det mycket stängs luftvägarna snabbt. De vanliga små pappersmaskerna med gummisnoddar räcker inte för mig. Jag står i begrepp att skyffla ut och bygga om en hel trossbotten, den gamla sorten från tidigt 1900-tal. Jag har gjort det en gång innan, och vet vad jag har att vänta mig: fullt med sågspån, bråte och muslort, och det dammar som satan.

Problemet: I dagsläget använder jag en Bluewear halvmask från Jula med tillhörande filter. Inga klagomål, den har fungerat kanon och sitter skönt och sluter tätt trots att jag har skägg! Men, när det dammar så mycket, och är så grovt damm som när man röjer ur en trossbotten, sätter filtren igen snabbt och man får byta ofta. Det enda partikelfiltret de säljer till den masken är P3, (kanske overkill?), och det kostar 150 kr/par. Jag gick igenom 3-4 par bara på att skotta ur ca 5-6 kvm förra gången.

Denna gång är det ca 60 kvm som ska röjas ur. Om jag går igenom dem i samma takt skulle det alltså hamna på 30-40 par filter, alltså 4500-6000 kr bara i filter.

Vad har ni för råd, Husbyggare? Jag tar gärna av modellen halvmask så man slipper en ruta som immar igen, kanske något filter som går att återanvända på tillåtet och säkert sätt?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jag har grävt ur sågspån ur 200 kvadrat golv och kanske gjort av med 5-6 par filter. Jag kör med Julas halvmask Honeywell N5500 med P3-filter, men det borde inte vara så stor skillnad?

3. Bästa svaret

PNO
    Medlem · Nivå 14
    Har man mycket grovt damm så är Sundströms filtersystem med förfilter före P3-filtret väldigt smidiga. Förfiltrena kostar inte många kronor och mångdubblar livslängden på det dyrare P3-filtret. Sundströms filter passar bara i deras egna masker, men det finns en adapter för standard filtergänga.

Nästa sak att fundera på är typ av mask. En väldigt dammig miljö är minst lika jobbig för ögonen som för andningsvägarna. Då är en helmask ett bättre val än en halvmask. Helmasker sitter också i allmänhet bättre än halvmasker om man ska bära dom länge på grund av bandställets utformning. Men den lätt klaustrofobiska känslan i en helmask kan kräva en del tillvänjning. En rätt konstruerad helmask immar inte igen. Den torra luften ska gå från filtret, via siktskivan, in i innermasken och in i användaren. Den fuktiga utandningsluften ska gå direkt ut ur innermasken via utandningsventilen. Får man imma på glaset i en sådan mask så läcker ventilerna mellan inner och yttermasken och det är farligt. Volymen luft som inte byts ut i varje andetag ökar kraftigt och ger risk för koldioxidförgiftning.

Mitt främsta maskval när jag jobbar hemma är militärens skyddsmask 90 med Sundströmsfilter i filteradapter. Tyvärr är den masken svår att få tag i. Men den är oslagbar i bekvämlighet. Tyvärr får jag inte använda den längre på jobbet då den ej är CE-märkt!

4. torparavgrund
    Medlem Nivå 2
    Intressant, kanske byter jag för ofta? Jag brukar köra tills det blir lite trögt att andas.
    Kan ju också gjort skillnad att det var så liten yta; det blev många små tag med mindre spade för att det var dåligt med plats att jobba på, plus att det lilla rummet gör att dammet studsar runt på väggarna och fyller luften helt, ingen "större yta" för det att flyta ut på.

5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Friskluftsmask kopplad till kompressor är ett alternativ.

6. Bösahus
    Medlem Nivå 6
  7. torparavgrund
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt utförliga och klocka svar!

Eventuellt blir det att jag köper en ny Sundströms-halvmask istället; det legendariska lokala Verktygsboden säljer ett kit med halvmask, P3R-filter och förfilter för 539kr. Detta pga att min nuvarande halvmask har två filter på sig. Jag lär fortsätta med halvmask, även när det var som dammigast och jag jobbade i det många timmar kände jag inte av ögonen något värst.

Set med ny halvmask, P3-filter och förfilter = 539 kr.
    Två adaptrar (306 kr), två PR3-filter (182 kr), två förfilterhållare (60 kr) och en sats förfilter (22 kr) = 570 kr, plus allt krångel med att hålla på med olika system.

Men vad vet jag, med två filter på min halvmask kanske jag bara måste byta hälften så ofta. ;)

• Laddar…
  8. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Nu står det inte vart du bor men om det finns någon maskinuthyrare i närheten så kan det vara värt att hyra en dammfälla för att förbättra luften i hela rummet.
    Det morde minska mängden damm i ditt filter.
    Annars +1 på Sundström med förfilter.
    Har själv både en halvmask och en helmask.

• Laddar…
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Man kanske skulle kunna tillverka egna förfilter. I princip är det väl bara att klippa upp nån gammal skumgummimadrass i lagom bitar och gröpa ur ett hål så man kan trycka fast den på filtret?
    Gör man några uppsättningar så kan man tvätta och ha en på tork utan att behöva avbryta arbetet...

• Laddar…
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    • Laddar…
  11. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Madrass ?? Nä, förfiltret är några mm tjockt, och det är inte typ skumgummi, utan mer som fläktfilter, tex ett sånt som brukar sitta i dammsugaren. De brukar man väl kunna köpa i flerpack för en mindre peng, går väl att tejpa fast på en mask om man inte har Sundströms.

Min tanke annars när jag läste första inlägget, har han inget förfilter ??. Jag har jobbat på billackering och slipat bilar, och då pratar vi fint damm, förfilter kunde man byta eller blåsa ur flera gånger om dagen, men huvudfiltret höll länge.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Madrass var bara ett exempel på något man skulle kunna använda.

13. Bösahus
    Medlem Nivå 6
    Dammsugarpåse borde väl funka att klippa till lagom bitar av.

14. Isakare
    Medlem · Nivå 13
  15. Bösahus
    Medlem Nivå 6
    Bra att träna lungorna!

Men en bit fiberduk borde funka, dock ska den inte släppa ifrån sig saker...