1 235 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Tips om effektiv diskmaskin?
Jag bytte ut min gamla Bosch serie 4 efter ca 10 års trogen tjänst. Då den gick sönder och jag inte orkade vänta på reservdel. Fungerat bra fram tills dess.
Köpte en billig Siemens förra veckan. 4.999:- eller vad det blev. Ungefär samma enkla funktioner. Kör på "grytprogrammet" nästan alltid. Ca 2:30 och rent. Men trycker ofta i "snabbknappen" så det går på 1:30 och förbrukar troligen ännu mer värme och vatten! Energiklass E...
https://www.elgiganten.se/product/v...t/610384?qid=433efcaea4df16346050b82532fe4991
Tycker det brukar bli rent. Så grytdisk med snabbknapp + billigaste disktablett jag hittar = 1 t 30 min, rent. Inga extra funktioner som kan krångla.
Enstaka gånger lite smuts kvar, typ fastbränd gröt i botten av kastrull
Köpte en billig Siemens förra veckan. 4.999:- eller vad det blev. Ungefär samma enkla funktioner. Kör på "grytprogrammet" nästan alltid. Ca 2:30 och rent. Men trycker ofta i "snabbknappen" så det går på 1:30 och förbrukar troligen ännu mer värme och vatten! Energiklass E...
https://www.elgiganten.se/product/v...t/610384?qid=433efcaea4df16346050b82532fe4991
Tycker det brukar bli rent. Så grytdisk med snabbknapp + billigaste disktablett jag hittar = 1 t 30 min, rent. Inga extra funktioner som kan krångla.
Enstaka gånger lite smuts kvar, typ fastbränd gröt i botten av kastrull
Så, jag råkade ju visst plocka ner maskinen i molekyler och städa ur varje del noga. Efter det verkar den diska väldigt mycket renare! Men tyvär felkod E21 intermittent, likt vi hade även innan. Överväger nu att lägga pengar på att byta ut pumparna, för verkar oklart vilken pump det är som ger kod E21.. Eller att helt enkelt köpa en ny maskin som jag hade bestämt mig för. Kommer i alla fall fortsättningsvis att ha bosch, för nu känner jag mig närmast som en bosch certifierad reparatör efter att ha tagit isär en bosch helt.
du har väl redan gjort det, men ett tips är att återkommande köra maskinrengöringsprogrammet med ett särskilt medel avsett för detta.
med moderna miljövänligare 'vanliga' diskmedel är mitt intryck att det ackumuleras fett i diverse slangar.
när det gäller torkfläckar av kalk kan man välja att sas späda ut dem med sköljmedel, men jag föredrar att i stället köra avhärdaren även fast vi har mjukt vatten, vilket i grunden får bort problemet.
kör således aldrig sköljmedel.
med moderna miljövänligare 'vanliga' diskmedel är mitt intryck att det ackumuleras fett i diverse slangar.
när det gäller torkfläckar av kalk kan man välja att sas späda ut dem med sköljmedel, men jag föredrar att i stället köra avhärdaren även fast vi har mjukt vatten, vilket i grunden får bort problemet.
kör således aldrig sköljmedel.
Tack, men jsg hsr tagit isär maskinen i samtliga delar ocg rengjort allt mekaniskt och med ättika.
Låter som en ok plan att fortsätta med Bosch, nu när du nästan är expert 👍 Skulle kunna säga detsamma om mig, när jag förra veckan plockade ner min Bosch serie 4 i alla beståndsdelar, men sprucken slang i sumpen som inte gick att byta utan att beställa på nätet. Hade inte tålamod 😅K Karl Heinz skrev:Så, jag råkade ju visst plocka ner maskinen i molekyler och städa ur varje del noga. Efter det verkar den diska väldigt mycket renare! Men tyvär felkod E21 intermittent, likt vi hade även innan. Överväger nu att lägga pengar på att byta ut pumparna, för verkar oklart vilken pump det är som ger kod E21.. Eller att helt enkelt köpa en ny maskin som jag hade bestämt mig för. Kommer i alla fall fortsättningsvis att ha bosch, för nu känner jag mig närmast som en bosch certifierad reparatör efter att ha tagit isär en bosch helt.
Men kan också tipsa om att Siemens är nästan exakt likadan, samma koncern. Enda skillnaden jag märker mot den gamla maskinen är att bestickkorgen flyttats upp. Knapparna har en lite annan layout och lyser blått istället för rött. Men insidan, pump, sil, saltlåda, sidor, isolering, motor, fästskruvar mm är alla exakt likadana. Så du är också expert på Siemens 😉
Köpte en ny cirkulationpump/värmeelement (sitter ihop i en enhet) och bytte, ger inga felkoder längre och kanske är lite högre tryck eller nåt för nu diskar den nog lite renare också. Hoppas den går i 5-10år till nu. Kostade 1450kr och tog typ 2h.
vad bra! kan det ha varit värmen som fattades??K Karl Heinz skrev:
har du några bilder?
Klicka här för att svara