Hallå, jag och min sambo har äntligen efter 2 års sökande äntligen hittat ett hus åt oss strax utanför Värnamo :) Vi får tillgång till huset 1 Oktober.

Vad är det första man bör tänka på som första husägare? Huset är från 1973 och allt i huset är välomhändertaget, både tak, vind och krypgrund.

Ossian K Olsson
Mysch Mysch skrev:
Hallå, jag och min sambo har äntligen efter 2 års sökande äntligen hittat ett hus åt oss strax utanför Värnamo :) Vi får tillgång till huset 1 Oktober.

Vad är det första man bör tänka på som första husägare? Huset är från 1973 och allt i huset är välomhändertaget, både tak, vind och krypgrund.
Det absolut första som kan vara bra att lära sig (och testa) är var man stänger av vatten och el samt att se till att det finns säkringar hemma.

Resten lär ni er med tiden! Lycka till :)

• Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Grattis till huset! Det beror ju lite på hur man är. Men jag skulle när tid ges sätta mig in i var elcentral och huvudsäkringar sitter, var avstängning till vatten etc sitter, hur värmesystemet fungerar osv. Så slipper man få panik och leta när jordfelsbrytaren löser ut, det går en säkring, vattnet måste stängas av eller värmen inte gör som man vill. Det och se till att ha lämplig stege för att kunna rensa takrännorna.

• Gilla
D_Anders och 1 till
  • Laddar…
Gör inte för mycket första året. Det där trädet ni inte gillar kanske ger underbar skugga på sommaren och den där busken kanske är jättebra på att skydda för insyn.

• Gilla
D_Anders och 9 till
  • Laddar…
Se till att värmesystemet fungerar ordentligt i god tid. När kylan kommer kan det vara svårt att få tag på någon som kan fixa det.

• Gilla
peteds01 och 1 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Gör inte för mycket första året. Det där trädet ni inte gillar kanske ger underbar skugga på sommaren och den där busken kanske är jättebra på att skydda för insyn.
Detta. Bo in er. Känn in rummet som Ernst sa. Ha inte för bråttom med att börja göra om.

• Gilla
peteds01 och 2 till
  • Laddar…
Finns nog inget mer påfrestande för ett förhållanden som renoveringar, så bo in er, se vad som faktiskt irriterar er båda och när det väl går till handling med renovering - 1 rum i taget och tejpa och klistra igen med byggfolie och draperier för att spärra av byggdamm så att det påverkar resten av boytan så lite som möjligt under tiden. Det finns inga snabba renoveringar när man gör allt själv (helst er båda tillsammans), så det måste fungera med boende runt om kring under den tiden.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Förutom att lära er tekniken som flera redan varit inne på är det viktigaste (som flera också redan varit inne på) att bo in er i huset och på tomten innan ni sätter igång med några större projekt i/på kåken eller i trädgården.

Det tar tid att lära känna en fastighet på riktigt!

Om vi antar att det inte finns några akuta underhållsbehov. Så kontrollera om det finns jordfelsbrytare vid/i elcentralen. Finns det inte så skulle jag föreslå att ni låter en elfirma sätta in en jordfelsbrytare. Det är den absolut största förbättring av elsäkerhet ni kan göra.

Men låt inte elfirman "lura" in er i någon större elrenovering. Om huset är från -73 så finns det ingen anledning att byta ut något bara av ålder. Det kan givetvis finnas enstaka uttag eller brytare som är utslitna, spruckna osv. Men det är då vanligt rullande underhåll.

Detta med jordfelsbrytare är ju inget akut nödvändigt, huset har stått där i över 50 år utan (om det inte redan finns). Troligen är de flesta eluttag i huset ojordade (var inte färrän på 90 talet som man började med jordade uttag överallt). Att dra fram jord överallt föreslås ofta av elfirmor. Det blir dyrt och ger väldigt marginell ökning av elsäkerheten, i förhållande till kostnaden. Men jordfelsbrytare fungerar (räddar liv) även om uttagen är ojordade. Och är relativt billig.

• Gilla
Drmek och 2 till
  • Laddar…
Går emot strömmen lite
Om ni inte har barn ännu, gör större renoveringar snabbt!

I övrigt välj kvalitetsverktyg istället för att lämna in slipmaskinen på reklamation till ÖoB inför varje renovering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.