Nu är ju det här en rätt gammal tråd MENpå den tiden och 10-20 år tidigare såldes det sprayflaskor med silikon för att smörja vid tråddragning och det var rätt vanligt.
Jag är fullt medveten om silikonets egenskaper och har sedan länge bytt "produkter".
MEN jag vill även påstå att problemen av användningen vid tråddragning i elinstallationer INTE har lämnat några synbara besvär. I alla fall inte i dom 10 000 tals bostäder som jag varit insyltad i.

• Gilla
  • Älska
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Det är ju mycket möjligt att när det används på trådar som skall igenom rör, så blir avståndet till kontaktytor så stor att det inte ställer till problem, för det mesta.

Om nu silikon är en isolator så har de moderna smörjmedel som finns för ändamålet en märklig "tvätom# egenskap.

Jag har kabelsmörjmedel fabrikat 3M, som jag upptäckte ofrivilligt att det leder ström, vilket jag tycker är märkligt för en produkt som skall smörja kabel.

För en del år sedna när jag skulle sätta upp bänkbelysning under köksskåpen, tänkte jag trä kabelmantel över FK trådar den korta stumpen från väggen till armaturen. Jag var lite lat (man lär sig den hårda vägen...) så jag bröt inte strömmen, tänkte att jag kan hålla fingrarna borta från de avklippta trådändarna.

Det var trångt i manteln så jag tog till smörjmedel, och fick en rejäl stöt när jag tog i utsidan av FK tråden. Blev rätt förvånad. Tog för givet att en produkt för det ändamålet skulle vara isolerande. Och funderar man på det så borde en insmord tråd inte klara gränsen för krypavstånd om man sedan avisolerar den där det finns kabelsmörja på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.