Jag kan som någon tidigare gjort, tipsa om smartbudget!

Vi har kört det sedan april uppskattar det verkligen. Vi har bra inkomst och ett bra sparande. Trots detta är det är jäkligt nyttigt att se vart alla småslantar tar vägen varje månad. Att veta att utgiften kommer upp i programmet gör också att man tänker två gången innan det där "onödiga" köpet görs! Kan tillägga att vi bland annat upptäckte att vi lade ut på tok för mycket på mat, vilket vi nu åtgärdat :)

Vad det gäller dina husdrömmar. Prata med banken. Dom gör en helhetssyn på er ekonomi samt hur er framtida återbetalningsförmåga ser ut. Ett tips är att lösa diverse småkrediter (typ däcken) innan ni pratar med banken. Min uppfattning är att banken vill att ni har 13 800 + övriga låneutgifter + (extra bilkostnader för 2 bilar) + marginal på ett par tusen kvar efter att era boendeutgifter (kostnaderna vid 7% ränta + amortering) betalts.

Lycka till!

Ska testa det mer nu till veckan :) det är intressant verkligen att kunna följa upp

Hasseman skrev:
TV via stadsnät 541kr (Sappa med Viasat Guld + Cmore FILM)
Mobilabb. 299 resp 399kr per månad
Här finns det $$$$ att spara.

Byt ut stadsnäts-TV:n mot vanlig marksänd TV och titta enbart på de fria kanalerna. Det blir trots allt 6500 kr/år. Kontakta dem nu och säg upp det efter bindningstidens slut så behöver du inte tänka på det då. SVT är ändå den enda kanal som duger att se på (i mitt tycke). Livet är för kort för att kolla på TV-reklam.

Mobilabbonemangen kanske ni skulle kunna byta mot ett Universal Telecom Surf för 77kr/mån om man ringer lite men surfar en del. Det fina med det abbonemanget är att man har obegränsad datamängd. Dock bara med 1 Mbit/s, men det räcker ofta för musikstreaming och liknande, och i praktiken så har man ofta rätt usel bandbredd ändå mobilt. SMS behöver man inte använda, då det finns facebook-messanger och whatsapp. Säg att ni kan få ner abbonemangskostnaden till 150:-/kr mån var. Om ni skulle välja en telefon i 1800-kr-klassen när era nuvarande går sönder, som t.ex. en prisvärd ZTE Blade Vec, så får ni en hårdvarukostnad på ca 75:- / mån. Om era nuvarande mobiler kostar 200kr/mån i hårdvara så sparar ni in 125 + 125 + 150 + 250 = 650 kr/mån där. Eller 7800 kr/år.

Bara dessa två åtgärder ger er alltså över 14000 kr/år i besparing.

Mobilerna har vi bindningstid på i 2 år till resp 1,5 så där finns inte mycket att göra. Själva abonnemangen kostar 269kr/månad och då ingår 600 samtal, 6000 sms/mms och 3GB surf. Jag skulle klara mig med det billigare med 100 samtal, 1000 sms/mms och 1 gb surf. Vet inte om man kan byta till lägre under bindningstiden hos Halebop.

Gällande TV-abb så har vi nog högre krav än dig. Jag kollar tex knappt på SVT. Kollar F1 också så behöver Viasat Motor. Dock så kan jag titta på om vi kan hitta billigare paket med de kanaler som vi behöver.

Redigerat:
Hasseman skrev:
Har inte räknat men jag tog det på avbetalning för att jag inte ville se sparandet gå ner. Delar hellre upp det och tar från inkomsten och inte sparandet. Jag vet att det påverkar mina möjligheter att spara men det handlar om småepngar. Viktigast att mitt sparande inte understiger en viss nivå än att betala det direkt.

Jag brukar dock betala allt jag köper kontant men hade ingen lust att göra det med vinterdäcken när det iaf var jul. Dessutom visste jag med mig att det var helgjobb på jobbet så jag jobbade ihop till det och skatten på bilen.
Helt ärligt, så hade det där uttalandet lika gärna kunnat komma från lyxfällan.
Sätt dig ner och räkna på det där lånet, så kommer du se hur mycket pengar du förlorar på att göra på det viset. Det är även en bra övning för att lära sig hur mycket ett lån faktiskt kostar.

Ditt sparande består väl uteslutande av överskottet från din inkomst, eller hur? Det spelar alltså ingen roll vilken siffra som står på kontoutdraget, utan hur mycket pengar som faktiskt går ut. I det här fallet har du antagligen betalat motsvarande sex vinterdäck, men bara fått fyra. Det är, i 99 fall av 100, en dålig affär.

PatrikJo skrev:
Helt ärligt, så hade det där uttalandet lika gärna kunnat komma från lyxfällan.
Sätt dig ner och räkna på det där lånet, så kommer du se hur mycket pengar du förlorar på att göra på det viset. Det är även en bra övning för att lära sig hur mycket ett lån faktiskt kostar.

Ditt sparande består väl uteslutande av överskottet från din inkomst, eller hur? Det spelar alltså ingen roll vilken siffra som står på kontoutdraget, utan hur mycket pengar som faktiskt går ut. I det här fallet har du antagligen betalat motsvarande sex vinterdäck, men bara fått fyra. Det är, i 99 fall av 100, en dålig affär.
Jo men som jag sa, jag ville dela upp betalningen på några månader. Jag gör gärna så med stora poster istället för att se sparkontot minska då jag helst inte för över från det.

Lyxfällan-kommentar eller inte... men deras deltagare bränner sina pengar direkt när lönen kommer och undrar var pengarna tagit vägen när de ska betala räkningar. De har inte heller 16.000 till handpenning utan måste låna hela beloppet när de köper bil. Allra minst har de mer än samma summa kvar på banken efteråt.

Jag är kalkylerande och anpassar mig till vad jag har att röra mig med. Mitt problem är att sparandet inte är mer än 1-3k. Dock så lyckades vi spara 3000kr gemensamt trots att vi la ca 3600kr på julklappar, jag betalade 1100kr på vinterdäcken, jag reste ner till min bror 46 mil enkel resa och hem igen etc. Jag summerar det till 7700kr i teoretiskt sparande en normal månad. Och då har jag inte ens räknat med bensinkostnaden ner till min bror :)

Lyxfällandeltagare har inte heller i dagsläget över 40.100kr + 23,777kr respektive på banken. Och hör och häpna: Skatten samt delbetalningen på bilen och vinterdäcken är redan betalda :)

Låt oss kika närmare på däcken. De kostade 4860kr
Senaste fakturan hade jag en skuld på 3875,79kr
Ränta 52,79 och aviseringsavgift 25kr = 77,79kr

Det ska till jäkligt många månader innan jag kommer upp i de 2430kr extra som 2 vinterdäck kostar :D Vid rak ränta tar det 31 månader? :) Det här var första månaden dessutom som det blev ränta; första fakturan var räntefri då man kan betala allt om man vill. Jag valde dock att dela upp det då jag som sagt inte gärna ser att mitt sparande understiger en viss nivå. Har inte gjort så ofta men det har hänt.

Dock håller jag med om att man helst ska betala det cash men ibland måste det delas upp också. Det är väl en av de främsta anledningar till att det finns den möjligheten.

Redigerat:
Hasseman skrev:
Låt oss kika närmare på däcken. De kostade 4860kr
Senaste fakturan hade jag en skuld på 3875,79kr
Ränta 52,79 och aviseringsavgift 25kr = 77,79kr

Det ska till jäkligt många månader innan jag kommer upp i de 2430kr extra som 2 vinterdäck kostar :D Vid rak ränta tar det 31 månader? :) Det här var första månaden dessutom som det blev ränta; första fakturan var räntefri då man kan betala allt om man vill. Jag valde dock att dela upp det då jag som sagt inte gärna ser att mitt sparande understiger en viss nivå. Har inte gjort så ofta men det har hänt.
Jag tror PatrikJo reagerade instinktivt när han såg ordet avbetalning. Självklart finns det både bra och dåliga varianter av avbetalningar, men han kanske tyckte sig se en generellt positiv inställning till avbetalningar över lag, vilket inte vore bra. Själv tycker jag du verkar ha en ganska sund inställning till detta, iom att du säger att det är i undantagsfall och det dessutom handlar om småsummor. :)

Fairlane
Om jag förstår saken rätt så har du en amortering på cirka 500 kronor per månad för vinterdäcken? dvs du betalar av dem på 10 månader? Isåfall betalar du alltså 250 kronor i aviseringsavgift och ytterligare 500 kronor i ränta. Eller en effektiv ränta på runda slängar 18%.

Alternativet hade varit att betala däcken kontant och satt av 500 kronor per månad + 25kr (aviseringsavgift) + 50 kr (räntan). Efter 10 månader så hade du haft ditt kapital igen plus 750 kronor.

Inte för att det är några stora pengar i sammanhanget, men småutgifterna (meningslösa aviseringsavgifter) blir mycket pengar i slutändan om man har många sådana. Dessutom ser banken alla dessa smålån och de gillar dem inte när du ska ta ett lån.

Jag förstår hur du menar. Planen är alltid att jag ska betala av sånt otyg på max 3-4 månader. Jag betalade 1700 förra veckan på det :) jag körde 3 x 8h helgdagar på jobbet i december för just detta.
Jag har full förståelse för att det kan te sig att jag lånar hela tiden

pelpet skrev:
Jag ser inget större problem med att låna hela beloppet i er situation, bara ni lägger upp en ordentlig amorteringsplan som tar ner lånet till 80%-nivån inom en hyfsat snabb tid, säg 5 år. Det borde inte vara något problem med era löner.

I övrigt låter det som att ni kanske (med betoning på kanske) att underskatta kostnader. Ett hus för 1 miljon kostar kanske 2500 i ränta, ca 2500 i drift och ca 2500 i underhåll och renoveringar varje månad. Sedan tillkommer amortering som en kostnad, men det kan ses som ett sparande. Så köper ni ett hus nu, så räkna med en månadsutgift för boendet på 12500 (givet en amortering på 5000kr).
Alltså, visst kostar hus alltid en massa mer som man inte tänker på men att ett hus för 1 miljon skulle kosta 12 500kr/mån känns som rejält i överkant. Eller du kanske räknar med 100 % belåning?

Om TS vill köpa ett hus för 800 000kr och lyckas spara ihop till kontantinsatsen som trots allt bara är på 120 000kr, plus 16-20 000 för lagfart och pantbrev (antar att det redan finns pantbrev för runt 600 000) blir det knappat sådana summor i månaden.

Swedbank anger ca 4 500 kr/mån. Då är det inklusive amortering, 2 500kr i driftkostnader och 500 kr i fastighetsavgift (fast nu när jag tänker på det så kommer väl knappast ett hus för 800 000 upp i maxbeloppet?).

Sedan ska man naturligtvis sätta av lite pengar till oförutsedda utgifter, renovering, trädgård, o.s.v. Men utöver saker som vitvaror, vattenläckor, varmvatten och liknande är renoveringar sällan akuta.

Är fönstren dåliga? spara ihop pengar att byta dem för, men det är i princip aldrig något du måste göra i morgon o.s.v.

Hullken skrev:
Alltså, visst kostar hus alltid en massa mer som man inte tänker på men att ett hus för 1 miljon skulle kosta 12 500kr/mån känns som rejält i överkant. Eller du kanske räknar med 100 % belåning?
Svaret på din fråga stod med i det du citerade. :)

Jag ser inget större problem med att låna hela beloppet i er situation

Jag ser inte några som helst problem för TS att köpa ett hus i miljonklassen. Ni har två normala inkomster och en tydlig vilja att se över utgifterna och prioritera bort vissa saker. En boendekostnad på 3750 per person personer är bra - det finns väldigt många personer med sämre inkomster som bor mycket dyrare. En ensamstående person i en större stad lär ha betydligt högre boendekostnad även i en sliten hyresetta i en livstrött förort. Lägg undan sparpengen i början av månaden, se över möjligheten att gå ner till en bil,och ersätt dyra abonnemang med billigare när de går ut och se över småutgifterna så borde ni kunna öka sparandet en hel del. Man kan ju jämföra med en student, som har ut 8000kr varje månad och då ofta en hyra på 3000kr. Det går också - det handlar om prioriteringar. hade ni levt på studentnivå vad gäller konsumtionen så hade kalkylen sett ut så här:

Inkomst 34000
Bostad - 7500
Bilkostnader - 7000
Konsumtion på studentnivå - 10000 kr

Kvar att spara: 9500 kr.

Problemet för er, liksom för många andra, är att ni inte har pengar till kontantinsatsen. Mitt tips där är att till att börja med att börja spara själva, 5000 kr borde ni kunna fixa varje månad utan att behöva leva som råttor. Vill ni inte vänta tre år så kolla med föräldrarna om ni kan låna av dem. 100000 från era resp föräldrar som betalas igen med 1500kr/månad så kan ni köpa nu. Annars kanske banken kan ge ett blancolån men då blir det dyrare.

En annan sak som kan vara värd att se över är möjligheten att öka inkomsterna. Hur ser era karriärmöjligheter ut? Finns det möjligheter att få ett annat jobb som ger bättre betalt? 3000 mer i lön ger ju t.ex. 24000 kr mer varje år på sparkontot.

Fairlane
En annan sak ni kan fundera på är läget på huset ni vill ha. Ni behöver nu två bilar eftersom ni åker åt olika håll, vid olika tidpunkter om jag förstått saken rätt? Om ni hittar ett hus som ligger bättre till kommunikationsmässigt för en av er så försvinner behovet av en bil, vilket säkert är 5000 kronor i månaden (dvs en rätt rejäl slant jämfört med skatten på dryga 1000-lappen/år, som tydligen är betalt)

Jag har också tjatat om det men bilen kostar massor av pengar, så det är verkligen värt att se över sina vanor för att kunna ta bort en bil från hushållet. Går det t.ex. att samåka? Åka buss? Jobba hemma ibland? Cykla? Köra moppe? Elcykel? Byta jobb? För TS, som borde få ut ungefär 19' i månaden, så kan den verkliga kostnaden enbart för att ta sig till och från jobbet utgöra 15% av nettolönen.

Man kan nog också lägga på en miljon på priset på ett hus för att slippa två mil pendling och ändå få samma kostnad. Det spelar ju ingen roll om man betalar räntor eller transportkostnader.

Många bra tips, särskilt det om att hitta ett boende nära ena arbetsplatsen så att en av er klarar sig utan bil, eller nära någon kollega så att en av er kan samåka.

Mitt tips är att se till att betala av på billånen så snabbt som möjligt snarare än att öka sparandet. När de är avbetalda kommer hela den summan att direkt kunna läggas till sparandet varje månad.

Mycket pengar sparar man på att köpa en hel del av barnkläderna på second hand. De växer ju ur dem så snabbt. Matkostnaderna kan man också ofta se över, genom att välja mer prisvärda märken, hålla koll på extrapriser osv sparar man mycket i längden.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.