23 666 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Tips och råd om husköp (får vi lån?)
Jag och hustrun kör konceptet jag beskriver ovan, och en fördel med att ha en egen "fickpeng" att göra vad man vill med är att vi båda har egna pengar att köpa precis vad vi vill för utan att ens behöva fundera på vad den andra tycker, trots att vi har en gemensam ekonomi. En till fördel är att man också kan unna sig riktigt dyra och lyxiga grejor om man varit duktig och sparat på sin fickpeng utan att känna att man slösar - för då vet jag att jag avstått något annat.Hasseman skrev:
Vi kör lika stor fickpeng till båda, trots att vi tjänar olika mycket. Båda upplever det som rättvist, och det behöver heller aldrig göras någon prioritering mellan hennes och mina önskemål om kläder, nöjesprylar och liknande eller mellan egna och gemensamma behov.
vi kör också samma koncept som dig pelpet! Det jag menar är att om man börjar "kolla" sambons konton - det kan skapa onödiga problem om resultatet är att "varför har du köpt detdär" eller dylikt...
Om/när båda är överrens om riktning och syfte då brukar sådana här saker lösa sig själv. Jag antar att en stor del av skilsmässorna beror på olika prioriteringar av ekonomin!
Om/när båda är överrens om riktning och syfte då brukar sådana här saker lösa sig själv. Jag antar att en stor del av skilsmässorna beror på olika prioriteringar av ekonomin!
Det är riktigt smart det där. Samtidigt som jag har en buffert på ca 25,000 idag så är mina konton väldigt huller om buller:
1 kortkonto
1 e-sparkonto
1 fondsparande-konto
1 sparkapitalkonto
1 sparkonto hos Volvokort (bättre ränta än banken; 1,25%)
Får in lönen på mitt sparkapitalkonto, samt har autogiro kopplat till det. Betalar dock räkningar från kortkontot. Där skulle jag vilja ha en bättre ordning. Det blir en himla massa transaktioner mellan mina konton.
Finns det några bra förslag på bättre lösningar? en tanke jag har är att koppla om autogiro till mitt kortkonto, medans jag även i fortsättningen får in lönen på sparkapitalkontot. Fler förslag?
Just nu ligger mina pengar spridda över mina konton jag nämnde ovan. Det blir ingen struktur
1 kortkonto
1 e-sparkonto
1 fondsparande-konto
1 sparkapitalkonto
1 sparkonto hos Volvokort (bättre ränta än banken; 1,25%)
Får in lönen på mitt sparkapitalkonto, samt har autogiro kopplat till det. Betalar dock räkningar från kortkontot. Där skulle jag vilja ha en bättre ordning. Det blir en himla massa transaktioner mellan mina konton.
Finns det några bra förslag på bättre lösningar? en tanke jag har är att koppla om autogiro till mitt kortkonto, medans jag även i fortsättningen får in lönen på sparkapitalkontot. Fler förslag?
Jo det verkar fungera riktigt bra. Sparar man undan direkt när lönen kommer så får man göra vad man vill med resterande pengar. Det borde ju vara det enklaste sättet att spara.Haba_tsutt skrev:vi kör också samma koncept som dig pelpet! Det jag menar är att om man börjar "kolla" sambons konton - det kan skapa onödiga problem om resultatet är att "varför har du köpt detdär" eller dylikt...
Just nu ligger mina pengar spridda över mina konton jag nämnde ovan. Det blir ingen struktur
vi har totalt 4 konton, varsitt lönekonto där lönen kommer in. Därifrån görs varje lön en flytt av alla pengar till ett räkningskonto förutom summa X (fickpengar). Från räkningskontot flyttas en fast summa till ett huskonto varje månad som täcker amortering och ränta samt buffert för förbättringar/renoveringar. Dessutom ett sparkonto som får påfyllning månatligen från räkningskontot med återkommande överföring.
Detta funkar för oss och på detta sätt säkrar vi även upp att bankkortet (kopplat till lönekontot) aldridg har mer pengar än vad man kan tänka sig bli av med om det skulle bli stulet...
Alla räkningar betalas från räkningskontot.
Vi köper mat/bränsle på kreditkort och betalar alltid samma månad, så i princip lever vi en månad på kredit. Detta funkar för oss men det finns alltid olika sätt att sköta ekonomin.
Det viktigaste är att direkt vid lön att se till att pengarna går till rätt ställe... Då vet man hur det ser ut - hela tiden.
ps. ett tips som jag har använt mig av ett flertal gånger när jag förhandlat mina boräntor med banken är att förhandla upp inlåningsränta på sparkontot. Jag har ett flertal gånger lyckas få upp inlåningsräntan till 1,5% tom 2%.
Detta funkar för oss och på detta sätt säkrar vi även upp att bankkortet (kopplat till lönekontot) aldridg har mer pengar än vad man kan tänka sig bli av med om det skulle bli stulet...
Alla räkningar betalas från räkningskontot.
Vi köper mat/bränsle på kreditkort och betalar alltid samma månad, så i princip lever vi en månad på kredit. Detta funkar för oss men det finns alltid olika sätt att sköta ekonomin.
Det viktigaste är att direkt vid lön att se till att pengarna går till rätt ställe... Då vet man hur det ser ut - hela tiden.
ps. ett tips som jag har använt mig av ett flertal gånger när jag förhandlat mina boräntor med banken är att förhandla upp inlåningsränta på sparkontot. Jag har ett flertal gånger lyckas få upp inlåningsräntan till 1,5% tom 2%.
Redigerat:
Vi har en bunt olika konton.
Varsitt lönekonto, och varsitt eget sparkonto. Lönen kommer in på lönekontot och vi har varsitt eget betalkort knutet till våra lönekonton som vi använder för egna utgifter.
Sedan har vi ett konsumtionskonto med varsitt kort kopplat till det. De korten använder vi för att betala gemensamma utgifter som inte är bostadsrelaterade. Sedan har vi ett konsumtionssparkonto för att buffra mellan olika månader.
Sedan har vi ett bostadskonto och ett bostadssparkonto. Från bostadskontot betalar vi alla bostadsrelaterade kostnader (ränta, amortering, drift, renoveringar, inredning), och bostadssparkontot använder vi för att buffra mellan månaderna.
Sedan har vi ett långsiktigt sparkonto. Börjar det bli mycket pengar på bostadssparkontot eller konsumtionssparkontot så sätter vi in överskottet där.
När lönen kommer sätter jag in allt utom fickpengen på konsumtionskontona, och min fru sätter in allt utom fickpengen på bostadskontona. Eftersom hennes lön är betydligt större än bostadskostnaderna, så blir det en rejäl slant över varje månad där. Just nu är vi inne i en investeringfas som gör att pengarna framförallt går in i huset, men när vi är klara med det så kommer de pengarna att gå in på ökad amortering, sparkonto och värdepapper istället.
Överlag funkar detta väldigt bra. Vi får ett rejält sparande i form av en hel lön minus boendekostnader och fickpeng. Det blir dock inte samma summa varje månad. Vi har inte heller en fix budget för den gemensamma konsumtionen, men i och med att jag fyller på kontot till ungefär samma summa när lönen kommer så har vi målet där. Tanken är att man bara ska behöva fylla på från konsumtionssparkontot dyra månader, och att ca 80% av min lön ska täcka konsumtionen en normal månad.
Varsitt lönekonto, och varsitt eget sparkonto. Lönen kommer in på lönekontot och vi har varsitt eget betalkort knutet till våra lönekonton som vi använder för egna utgifter.
Sedan har vi ett konsumtionskonto med varsitt kort kopplat till det. De korten använder vi för att betala gemensamma utgifter som inte är bostadsrelaterade. Sedan har vi ett konsumtionssparkonto för att buffra mellan olika månader.
Sedan har vi ett bostadskonto och ett bostadssparkonto. Från bostadskontot betalar vi alla bostadsrelaterade kostnader (ränta, amortering, drift, renoveringar, inredning), och bostadssparkontot använder vi för att buffra mellan månaderna.
Sedan har vi ett långsiktigt sparkonto. Börjar det bli mycket pengar på bostadssparkontot eller konsumtionssparkontot så sätter vi in överskottet där.
När lönen kommer sätter jag in allt utom fickpengen på konsumtionskontona, och min fru sätter in allt utom fickpengen på bostadskontona. Eftersom hennes lön är betydligt större än bostadskostnaderna, så blir det en rejäl slant över varje månad där. Just nu är vi inne i en investeringfas som gör att pengarna framförallt går in i huset, men när vi är klara med det så kommer de pengarna att gå in på ökad amortering, sparkonto och värdepapper istället.
Överlag funkar detta väldigt bra. Vi får ett rejält sparande i form av en hel lön minus boendekostnader och fickpeng. Det blir dock inte samma summa varje månad. Vi har inte heller en fix budget för den gemensamma konsumtionen, men i och med att jag fyller på kontot till ungefär samma summa när lönen kommer så har vi målet där. Tanken är att man bara ska behöva fylla på från konsumtionssparkontot dyra månader, och att ca 80% av min lön ska täcka konsumtionen en normal månad.
Det är bara så att de pengarna som inte sätts av i samband med löning direkt kommer att göras av med under månaden... Sätt av 10-20-30% av lönen, var och en efter egen ekonomisk situation DIREKT vid löning på separat konto, kanske annan bank, ISK eller liknande och lev sedan efter det... Tänker man i banorna att "jag sparar det jag har kvar i slutet på månaden" kan jag garantera att det inte finns en krona kvar till nästa löning.
Min fru var en riktig slösmaja när vi träffades och jag tvingade henne att sätta av 20% när jag såg att det alltid var noll kvar på kontot till löning. Det var i början sura miner och jag var en surgubbe (då 20 år gammal
) men efter några månader insåg hon att det enda hon gick miste om var det där extra kaffet på 7-eleven, ännu en t-shirt på H&M och taxiresa hem från krogen när bussen gick dörr till dörr men ack så glad hon var när hon såg kapitalet växa på sparkontot varje månad!
MVH
Daggen
Min fru var en riktig slösmaja när vi träffades och jag tvingade henne att sätta av 20% när jag såg att det alltid var noll kvar på kontot till löning. Det var i början sura miner och jag var en surgubbe (då 20 år gammal
MVH
Daggen
Intressant läsning. Tack (Y)
Jag förde över allt till lönekontot nu, och sen satte jag in 14366kr på mitt kortkonto. Ska betala räkningarna ikväll.
Min tanke är att vi startar ett gemensamt konto som vi når från våra internetbanker. Istället för att min sambo sätter in exakt på kronan hälften av våra räkningar till mig, så är min tanke nu att vi sätter in 7000kr var till det kontot när lönen kommit.
Jag får dock min lön tidigt; senaste 15e varje månad men jag har i stort sett allt kvar till slutet av månaden minus matpengar 500kr varje torsdag till min sambo, samt bensinkostnader mm men då sätter jag in när jag får min lön.
Då är ju räkningarna i stort sett ordnade och jag har strax under 10.000 kvar från lönen då jag satt in 7000kr när jag fått lönen.
Jag ser faktiskt ingen anledning till att sparandet INTE ska öka rejält för oss. Någon skrev kassabok som tips och det ska jag införa nu. Även om jag ser kostnaderna på internetbanken som varit så är det svårt att veta exakt vad man köpte. Om tex jag ska köpa torkarblad till bilen, spolarvätska etc så ser jag idag tex bara "Biltema 2015-01-29 554kr". Men om jag inte sparar kvittot är det svårt att veta annars vad jag köpte för nåt.
Har ni några konkreta tips på kassaboken? Är det datum, summa och kommentarer man skriver in? Kanske häfta fast kvittot också?
Jag förde över allt till lönekontot nu, och sen satte jag in 14366kr på mitt kortkonto. Ska betala räkningarna ikväll.
Min tanke är att vi startar ett gemensamt konto som vi når från våra internetbanker. Istället för att min sambo sätter in exakt på kronan hälften av våra räkningar till mig, så är min tanke nu att vi sätter in 7000kr var till det kontot när lönen kommit.
Jag får dock min lön tidigt; senaste 15e varje månad men jag har i stort sett allt kvar till slutet av månaden minus matpengar 500kr varje torsdag till min sambo, samt bensinkostnader mm men då sätter jag in när jag får min lön.
Då är ju räkningarna i stort sett ordnade och jag har strax under 10.000 kvar från lönen då jag satt in 7000kr när jag fått lönen.
Jag ser faktiskt ingen anledning till att sparandet INTE ska öka rejält för oss. Någon skrev kassabok som tips och det ska jag införa nu. Även om jag ser kostnaderna på internetbanken som varit så är det svårt att veta exakt vad man köpte. Om tex jag ska köpa torkarblad till bilen, spolarvätska etc så ser jag idag tex bara "Biltema 2015-01-29 554kr". Men om jag inte sparar kvittot är det svårt att veta annars vad jag köpte för nåt.
Har ni några konkreta tips på kassaboken? Är det datum, summa och kommentarer man skriver in? Kanske häfta fast kvittot också?
Precis! Huvudet på spiken absolut!Daggen84 skrev:Det är bara så att de pengarna som inte sätts av i samband med löning direkt kommer att göras av med under månaden... Sätt av 10-20-30% av lönen, var och en efter egen ekonomisk situation DIREKT vid löning på separat konto, kanske annan bank, ISK eller liknande och lev sedan efter det... Tänker man i banorna att "jag sparar det jag har kvar i slutet på månaden" kan jag garantera att det inte finns en krona kvar till nästa löning.
Min fru var en riktig slösmaja när vi träffades och jag tvingade henne att sätta av 20% när jag såg att det alltid var noll kvar på kontot till löning. Det var i början sura miner och jag var en surgubbe (då 20 år gammal) men efter några månader insåg hon att det enda hon gick miste om var det där extra kaffet på 7-eleven, ännu en t-shirt på H&M och taxiresa hem från krogen när bussen gick dörr till dörr men ack så glad hon var när hon såg kapitalet växa på sparkontot varje månad!
MVH
Daggen
Så är det med mitt sparande nu; de pengar jag har/hade kvar när lönen kom låg kvar på samma konton. Det fanns ingen struktur alls och då är det ju svårt att se om/hur sparandet lyckas.
Nu ska jag ha in lönen på mitt lönekonto, föra över 7000kr till vårt gemensamma räkningskonto samt kanske 4-5000 till mitt kortkonto. Då återstår 5000 i sparande. Det åker nog in på E-sparkontot alternativt Volvokort sparkonto. Det syns ju inte av naturliga skäl på min internetbank (om de åker in på Volvokort spar)
Redigerat:
Såna där kategoriska uttalanden är nästan alltid felaktiga.Daggen84 skrev:Det är bara så att de pengarna som inte sätts av i samband med löning direkt kommer att göras av med under månaden... Sätt av 10-20-30% av lönen, var och en efter egen ekonomisk situation DIREKT vid löning på separat konto, kanske annan bank, ISK eller liknande och lev sedan efter det... Tänker man i banorna att "jag sparar det jag har kvar i slutet på månaden" kan jag garantera att det inte finns en krona kvar till nästa löning.
Jag flyttar normalt merparten av mitt sparande direkt när lönen kommit in. Men ibland glömmer jag bort det, eller så kanske det är en månad som jag har extra små utgifter. Oavsett vilken orsaken är så kan det således vara så att jag ibland har mer på kontot än vad jag behöver. Men då innebär det bara att jag sätter undan dom pengarna vid ett senare tillfälle. Det händer aldrig att jag låter mina inköp påverkas av mitt kontosaldo. Jag gör över lag väldigt sällan impulsköp, och om det är något jag verkligen vill köpa, som jag anser mig ha råd med, ja då köper jag det, oavsett saldo på kontot. Mitt sparande påverkas inte negativt av detta.
Historien fortsätter 
Jag har kollat min sambos konto nu:
5390kr mat från lön i december till lönen i januari. Inte extremt men går nog att spara in
Däremot hittade jag nåt som jag helst ser ska upphöra:
677kr mat/filka på hennes jobb. Där försvinner pengar och nu får det bli matlåda i fortsättningen för henne.
5390kr mat från lön i december till lönen i januari. Inte extremt men går nog att spara in
677kr mat/filka på hennes jobb. Där försvinner pengar och nu får det bli matlåda i fortsättningen för henne.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Vet hon om att du snokat igenom hennes utgifter?Hasseman skrev:Historien fortsätter
Precis, jag skulle bli mer än lovligt irriterad om min fru kontrollerade mina utgifter och sedan kom med näsvisa påpekanden om vad jag borde använda pengarna till. Dessutom hade ni väl separat ekonomi?
Kör på fickpengsssystemet istället så slipper ni sådana diskussioner.
Kör på fickpengsssystemet istället så slipper ni sådana diskussioner.
Det känns ju helt klart som att ni kan spara in på mat. Jag vet inte hur mycket era barn äter, men jag och min sambo har som sagt ca 3800 i matkostnad och då har vi matlåda samtliga dagar i veckan. Vi snålar dessutom inte på någonting när det gäller mat.